Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3150 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

När blev din valp rumsren?

När blev din valp rumsren (förutom enskilda olyckor)? Vad menar du med rumsren och hur ofta fick valpen gå ut då?

[Forest]
0

rumsren är helt olika vad man tycker. Jag tycker att Enja vart rumsren tidigt hon höll sig iaf 2-3 tim men så såg jag oxå om hon behövde gå ut innan. Men Enja var 12 veckor då var det ut varannan timme vid 15 v var det 3 tim, 4 mån då höll hos sig som våran andra hund men jag var arbetslös då och gick iaf ut 3e-4 tim med dom på promenad eller bara ut i trädgården med en kopp kaffe :)

joheck
0

Ojoj det kommer jag inte ihåg med exakthet. Men skulle gissa på kring 5 månader. Jag vet med hunda procent att han började lyfta på benet en dag innan han blev 6 månader däremot, och då va han rumsren (tror jagSkrikandes).

Nu klarar han sig lätt i fem timmar (vilket brukar vara det vi kör på), men när han nyligen blev rumsren fick han komma ut lite oftare än så.

[postmortum91]
0

Sheldon blev rumsren helt när han var typ 11 veckor

Changrila
0

Min hund började gå till dörren när hon behövde göra ifrån sig när hon var ungefär 10 veckor. När hon var ungefär 11 veckor började hon pipa lite också. När hon var 12 veckor verkade det som att hon kunde hålla sig lite bättre, så från då blev det bara olyckor inomhus när jag inte hann uppfatta att hon behövde ut i tid.

När hon var 5-6 månader behövde hon ut ungefär var 3e-4e timme med undantag för natten som hon alltid sov sig genom helt. Det är väl från och med där som jag räknar det som att hon var rumsren.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Highonbluetomorrows]
0

#1. "Men Enja var 12 veckor då var det ut varannan timme vid 15 v var det 3 tim, 4 mån då höll hos sig som våran andra hund" Jag är helt grön på valpar: skulle du säga att detta är ungefär det "normala"?

#3. Vad menar du med rumsren? Menar du att han inte längre kissade inne någon gång eller menar du att han sa till när han behövde gå ut eller att han rent av kunde hålla sig ett tag?

Changrila
0

Så som #1 beskriver det med tider känner jag igen det från när min hund var valp. Hon behövde gå ut varje timme när hon var 9 veckor, men redan när hon var 10 veckor märkte jag att det kunde gå liiiite längre tid mellan gångerna och vid 12 veckor var det utan tvekan skillnad i hur ofta hon behövde ut.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[postmortum91]
0

#5 Han kissade varken inne och sa även till på sitt egna lilla vis när han ville ut. Typ i form av att börja skälla eller springa runt.

zickan
0

Första var lite seg att få rumsren. Bodde högst upp i våningshus och hissen strulade ofta. Mins inte hur ofta han var ute. Men det var ett evigt springande i trappen med nödig valp.
Men kunde hålla sig väldigt bra rätt länge. Hatade snön och kylan som var när han var valp. Var inte bara springa ut kissa och in. Kunde dröja upp mot 4 timmar ute innan han ens ville kissa. Hände att det var för kallt och man gav upp. Kom innanför dörren och då kissade han med en gång.Han är nu 6 år. mix på Tax, dalmatin, kines.

Andra är en tik på 2 år. Bullterrier. Hon var med seg. Var året med en av de värsta vintrarna som kom tidigt på året och stannade länge. Hon ville ju inte heller gå ut. Envis som sjutton. Men kom hon bara ut så kissa och bajsade hon med en gång. Var ut så fort hon sovit, ätit, druckit, efter minsta lilla lek eller upphettsning. Kunde bli en 20 gånger om dagen. Även mitt i natten. Uvi test, vilket hon hade.
Blev bra men kissade ännu inne. Fick lära mig att de flesta tikar blev rumsrena efter första löpet. Vilket min tjej blev.
Hände olyckor ett bra tag efter, men det var när det kom folk. Då blev hon så glad och kunde inte hålla blåsan. Det var ungefär fram till 1½ år det hände.

Äldre hunden hoppar på dörrhantaget eller så ställer han sig och stirrar ut mig när han behöver rastas. Andra ställer sig vid dörren och skäller.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

SuperLimm
0

Min hund gjorde inte inne sen hon blev 5 månader. Men jag räknar hemme inte som rumsren fören hon var 6 månader, då började hon säga till att hon ville gå ut. Endel som har valp har ju lyckats få ut hunden i tid varje gång så valpen aldrig har gjort nått inne så jag tycker inte att man kan säga att valpen är rumsren när den slutar göra inne. För mig är en valp rumsren när den klarar av att hålla sig lite längre eller när den börjar säga till att den vill ut, men alla börjar inte att säga till.

Mvh Linn

[Forest]
0

5 normala vet inte har bara haft Enja som valp, Donna var 6 mån när hon kom så kan inte gämnföra med henne. Chanel var vuxen omplaceringshund. Det är klart det är olika med alla valpar o vad man anser med rumsren. Enja sa till o det gällde läsa av hennes signaler när det var dags då det är svårt för valpar att hålla sig.

Karmatarerskanise
0

För mig är det nä det inte händer fler olyckor inne.

Hades var ca 8 månader. Han var inte lätt!

Max tog det bara ett par månader för innan han lärde sig att säga till då han behövde gå ut.

russin
0

Oh det har varit olika.

Alla mina tidigare shar-pei valpar var helt rumsrena vid 12 veckor ålder (aldrig en olycka efter det).

Vad gäller mina nuvarande heeler så tog Mini tid på sig - närmare året innan det helt gick att lita på henne. Polly var 6 månder när hon blev pålitlig.

[Highonbluetomorrows]
0

Lite följdfrågor

1. Hur länge kan en 5-6månaders valp generellt hålla sig? Alternativt: hur ofta bör de rastas? (individuellt ja, men jag vill bara ha en någorlunda uppfattning av vad vi ska förvänta oss :) Stämmer det med cirka 3-4 timmar?
  2. När kan de hålla sig i uppemot 6 timmar? (Dvs: när får unghunden liksom en "vuxen blåsa"?)
[Forest]
0

13

1) vad man kan förvänta sig är helt olika, vissa blir rumsrena när dom är könsmogna, det är ganska vanligt hos tikar.

2) 6 timmar höll sig Enja redan dag 1 då var det nattetid. Annars går jag alltid ut innan 6 tim dagtid (även idag), men det kan jag någ tänka mig att hon höll sig vid ont måste vid 8 månader.

Michaela-N
0

ca 4 månader var Hugo =)

teezan
0

3-4 månader. gick ganska fort efter att han kommit till oss.. vi skaffade honom när han var 12-13 veckor och då var han inte "klar" än men bara man går ut ofta så hjälper det :) kissandet kan vara lite knivigt ibland men vi hade tidningar vid dörren först och gick han dit sprang vi ut med honom! men olyckor händer alltid till en början innan de vänjer sig och man kan få bakslag (kan tillägga att han plötsligt kissade inne när han blev könsmogen vid 6-7 månaders ålder eftersom han kunde skvätta typ åtta gånger under en promenad och inte fick ut allt, så då tog han det sista när man var hemma igen, lite jobbigt men det försvann rätt fort).

Sigriiid
0

Bira är 5 månader om en vecka och jag skulle nog våga påstå att hon varit rumsren ett par veckor. Ingen olycka har hänt inne på över en månad och vi går väl ut och kissar var tredje/fjärde timme kanske.

Nattetid så sover hon tills vi vaknar och då går vi ut och kissar, hon väcker oss inte längre för att gå ut utan hon håller sig utan problem vår morgontrötta fröken :)

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Noa-Nisse
0

Jag vet inte när Klenod blev rumsren men hon var iallafall rumsren när hon kom till mig som 10 månaders valp!

Hon kan utan problem hålla sig i 12 rimmar.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Michaela-N
0

#18 Låter du henne hålla sig i 12 timmar? Förvånad

Noa-Nisse
0

#19 yes det har hänt och händer fortfarande.

Michaela-N
0

#20 Varför då? Det är ju grymt!

Noa-Nisse
1

#21 grymt? om jag går ut med henne kl 00:00 på natten och sen lägger mig och sover fram till 12:00 på dagen så ligger hon brevid mig och sover hela tiden. Hon har inget behov av att ut och kissa när hennes kropp är inställd på att sova. Jag kan t.o.m gå upp kl 10:00 och hon ligger alltid kvar i sängen en stund efter jag gått upp. Hade hon varit kissig så hade hon markerat på dörren som jag lärt henne. så nej, inte grymt (;

Michaela-N
0

#22 Men haha, på natten räknas ju inte Flört I så fall har Hugo hållit sig längre skulle jag tro Flört

Noa-Nisse
1

men varför räknas det inte på natten? :O