Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1058 ggr
[RMSLiners]
0

Blir så sjukt busig samt rädd

Nu ställer jag säkert dumma frågor men…

När min hund vistas bland andra hundar på tex hundträffar, hundkurser mm blir hon så sjukt busig och vill så gärna leka med allt och alla. Hon lyssnar när jag säger nej men hennes lekfullhet laddas vilket gör att hon slutligen börjar hoppa på mig, gnälla fruktansvärt högt som drar till sig allas uppmärksamhet och naffsa mig i händerna. I det läget brukar jag säga "nej" eller vända ryggen till men det funkar inte. 

Hur kan jag lugna henne i det stadiet och få henne att fatta att detta inte är ok? Hon har väldigt mycket valpbeteenden kvar ska väll tilläggas och med tanke på att vi ska börja tävla är detta beteende inte önskevärt. Jag vill ha henne fokuserad och lugn bland andra hundar, ok att hon tittar på dem det skiter jag fullständigt i men jag vill inte ha en klättrig hund. På promenader vid möten av andra hundar har vi inga problem, hon går förbi och tittar bara på hunden och vandrar sedan vidare. Det är just vid stora grupper med hundar eller bara sitta still bredvid annan hund som är problemet. Passivitetsträning i de lägen är också körda men hon är som sagt lugn till en viss punkt då hon bryter ut i lekfullhet. Obestämd

En annan fråga jag har, en dum en kanske men, ibland när vi är ute så möter vi tokigt folk. Folk som får för sig att ställa sig frammåtlutad och riktigt stirra intensivt henne i ögonen och ibland stampa ett steg framåt i marken vilket gör henne livrädd så hon backar och ger ifrån sig ett skall. Hur skulle ni hantera denna situation? Jag skulle nett och jämt kunna skälla ut personen för noterna men ber de oftast sluta och ibland frågar jag vad de håller på med men de är tydligen döva. Hon är för övrigt en rätt mesig hund och jag försöker bygga upp henne medan omgivningen försöker rassera henne.Gråter

[RMSLiners]
0

Nevermind, vad gäller första frågan. Får hjälp med träningen av det från hennes uppfödare så vi ska dit någon dag.Glad

Maja2
0

Det är nog inte lekfullhet som byggs upp, utan frustration. Träna mer på att hon inte får hälsa på andra hundar, inte hälsa eller leka. Korta stunder först, kräv inte att hon ska sitta still länge, utan belöna korta korta stunder som du utökar eftersom

[RMSLiners]
0

#2 Ska ta det till mig och prova. Kanske åka ut på någon tävling och bara sitta där och vara allmänt tråkig som träning för henne. Glad

Uppfödaren ska hjälpa mig lära henne låta bli andra hundar under draget då hon hellre drar till de när vi kör än springer förbi. Medan på promenader och löprundor tittar hon bara på dem. Obestämd

Han ska i alla fall sätta in henne i sitt spann så får hon lära sig arbeta med/bland andra hundar utan att fjanta sig.

Vattnadal
1

Tänk på att vissa hundar kan börja leka och tramsa i spannet pga farträdsla. Om det går för fort, de känner att de inte riktigt hänger med, bölir det en överslagshandling så att de istället försöker lekbrottas med hunden bredvid, tex.

Då gäller det att bromsa och hålla ett lägre tempo i draget istället, så att hon känner sig trygg när ni drar. Korrigera inte i det läget, utan kör långsammare och beröm när hon jobbar bra istället.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[RMSLiners]
0

#4 Ska ha det i åtanke. Känner jag henne rätt är det just det du beskrev som kommer ske. Hon är inte van vid att köra med andra hundar och vill heler inte låt bli de men tanken är att hon ska lära sig.

Vattnadal
0

Ta det bara lugnt, så att de som är vana inte får dra iväg i sin vanliga höga fart, eller att de kör en sväng med dem först, och sen stannar och ni spänner in henne när de har dämpat sig lite.

Är det tex ett välartat turistspann som kan ta det lugnt och stilla innan starten, dvs inte hoppa, skrika, tugga linor av ren glädje, och som kan trava i starten, är det kanske lättare.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter