Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 14077 ggr
Fuzzylott
0

Labrador vs Golden retriver??

Verkar som mitt förra inlägg försvann.. Men vad är skillnaden mellan dessa två raser? Bortsett ifrån utseende såklart:) Jag har tyvärr inget intresse i jaktlabradoren..utan den andra varianten.

Michaela-N
0

Både Labrador och golden finns i tre varianter. Jakt, utställning och dual purpose. Det är inte mycket skillnad alls. Ska jag vara ärlig märker jag ingen skillnad, de behöver båda lika mycket motion (om man tar en från samma typ av linje), är lika stora (?). Verkar vara hårlag och pälsfärg som skiljer dem åt.

oskartoller
0

Både jaktlabbe och jaktgolden är smala och smärta. Lite mera energi i dom

Annars så är dom nog likvärdiga till sättet.

Snälla, glada, lätt tränade.

Hiro
0

Jag tycker jakt labbe är det bästa ev dp eftersom du tydligen ej vill ha en jaktis (man akn även säga aktivis ;))

En golden upplerver jag… opålitlig. En hane som verkade 100% stabil och kände min pappa bet honnom fullständigt utan anledning (jag + ägaren var där) om man bor i norrland så kan det fassna en jäkla massa snö i pälsen…. ja de var vad jag hade kommit med men köp en dp eller jaktis för en uställning är ofta latisar som är dubblet så stora som de igentligen ska vara

Fuzzylott
0

Tack för svaren, golden har jag själv stor erfarenhet av. Älskar den rasen! Men skulle vilj ha en hund med mindre päls..och gärna lite mer skarp. En som älskar att jobba, och där har jag hört mycket bra om labben..men samtidigt vill ja ha goldens personlighet..typ

Fuzzylott
0

Förresten…dp??

Hiro
0

Double Prupose, en "korsning" mellan en jaktis och en utsällning

Michaela-N
0

#7 * dual purpose, inte för att vara sån men då slipper man missförstånd Glad

Hiro
0

hahah sry xD

[Forest]
0

5 Då rek jag labrador gärna jaktlabb, tänk på att de ofta är mycket mycket matglada. Men där har du iaf en hund du kan arbeta med, alltid på när man är redo om vi säger så. Jag är mer för golden just för smaksak antar jag o bara haft bra träffar med denna ras, labbar för mig är galetglada, lite för mycket galetglada just för att de är så stora o väger lite så springer dom nästan ner mig pga de blir så uppspelta :P Men iaf har bara bra träffar annars med dom trevlig ras glad ras haha :D

Hiro
0

Alla labbar jag har mött är skitglada som #10 skriver. Både okända labbar och de jag känner är jätteglada då man hälsar på dem :p

Och matglada ;)

rebz
0

Det är igen stor skillnad tror jag inte annat än utseendet som du säger. Själv föredrar jag dock Golden :). Labben kan också oftast ses som lite klumpig just för att de är lite mer kompakta i kroppen och är lite flummiga ibland. Det är inte alltid lätt att hålla koll på vart man har alla kroppsdelar :P haha

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Simlover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en golden och funderar på att skaffa en labbe och det jag har hört är att labbe är lite mer "lata" och kan lättare bli tjocka. Men labbar är ju JÄTTEFINA. Jag funderar på att skaffa en svart hane från hultrums för min goden kommer där ifrån.

Här är min golden Frasse, Labben ska heta Rebus, Rosco eller Titan.

[Forest]
0

12 håller med dig klumpiga som valpar/unhundar fast på sött sätt ibland.

Hiro
0

Om man har jaktis så blir de inte klumpiga som vuxna