Cavalier king charles spaniel [Medlemmarnas raser]
Denna gång är det Mixxie som berättar mer om hur hon upplever "sin" ras, cavalier king charles spaniel!
Foto: Mixxie
Vad har du för ras och vad fick dig att välja rasen?
Jag har en cavalier king charles spaniel vid namn Mille.
Valde rasen för att jag fastnade för deras personlighet, att de gillar långa promenader men lika gärna slappar på soffan och myser med en.
Hur skulle du vilja beskriva din ras?
Snäll, en väldigt bra familjehund, vill vara med överallt, älskar uppmärksamhet, lugna hundar, vissa hundar har lätt till skall.
Hur skulle du vilja beskriva din hund?
Han är väldigt social och älskar uppmärksamhet. Han älskar att träna agility. Han älskar promenader och att ligga på soffan och mysa med en. Mat är det bästa som finns, han har aldrig tackat nej till en köttbulle. Att han gillar mat är en förutsättning för att han ska lära sig trick. Han gör nästan allt för lite godis allt från att ge tass till att blåsa bubblor i en vattenskål.
Finns det för- och nackdelar med rasen?
Det negativa med cavalieren är deras sjukdomar, speciellt hjärtat. Något annat kan jag inte komma på.
Det positiva med rasen är deras härliga temperament (på de flesta i alla fall). Sen att de gillar att arbeta och att de gillar att vara nära och mysa.
Hur aktiverar du din hund?
Vi tränar agility minst en gång i veckan och tävlar minst 2 gånger i månaden. Annars så brukar vi spåra, träna tricks och ibland tränar vi lite lydnad. Varje dag går vi minst 1,5 timmes promenader och vi tar ofta en lång skogstur.
Vem passar som ägare till din ras?
Cavalieren passar nästan alla. Den anpassar sig oftast till alla slags livsstilar. Men man får inte glömma att även fast denna ras hör till grupp 9, alltså sällskapshundar, så är det små arbetmaskiner inuti dem. Så man får inte glömma att aktivera och stimulera sin cavalier. Så om man är villig att ge sin hund kärlek och att den får hänga med nästan överallt så är cavalierer ett bra val.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jättekul att få läsa!
Ni verkar ha kul ihop, du och Mille!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Superfin hund! Synd med deras hjärtproblem bara…. (och att jag vill ha en korthårig hund
)
Hade gärna skaffat en andra cavalier, men då Lollo har trassel med allergi och blåsljud och han även är utredd för Syringomyeli så är jag hyfsat avskräckt. Tyvärr. En underbar ras, mentalt och storleksmässigt sett, fantastiskt allround.
#1 Tack så mycket! :)
#2-#3 aa det är verkligen synd att de har så många sjukdomar :(
Åh underbara hundar dem är. Har själv haft fem veckors praktik hos en cavalier kennel. Hade gärna haft en men min fästman tycker att dem är lite för små.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Bra skrivet,precis så känner jag oxå att rasen är! ♥
Du och Mille är bara fööör söta 
Massa Cavalier kramar från mig och Ruby.
Glädjande nog verkar hjärtproblemen inte lika svåra som förr i alla fall.
#7 Tack vare obligatoriska hjärtundersökningar på fäderdjuren innan parning så är det inte lika mycket hjärtproblem, men syringomyeli är ett bestående problem och det känns inte som att aveln går framåt… 
#8 "Det som tar 1 år att sabba tar minst 30 år att rätta till" fick jag sagt till mig en gång, och det ligger lite i det. Sen kan man ju fundera över hur länge man avlat på djur som spridit genen vidare…