Dvärgpinscher
Ska nog köpa en dvärgpinscher imorgon (om hunden gillar oss) Så nu undrar jag om nån har en dvärgpinscher här, hur är den ?
Berätta gärna lite om hunden, o lägg gärna in bild ! 
Sen undrar jag, är det bäst o ha sele eller vanligt koppel till en Dp ?
Själv kan jag inget om dvärg pinschrar, men jag vill säga att halsband är bäst till allt! Du har mer kontroll över hunden (tycker jag). Varje gång jag tänker "sele" så tänker jag på en hund som bara drar och springer runt. Så halsband för min del :)
Okej ! ( :
Lycka till med hunden sen, lägg gärna upp en bild :D
Tacktack ! : D
Det ska jag !
kan inte heller något om dp men jag säger emot #1 och säger sele ;) just för att om det är en dragig hund kan halsband skada nacke, eller om hunden ögr plötsliga ryck kan det oxå ge skada.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Har ingen dvärgpinscher men har träffat ett par. Det är pigga och glada hundar som kräver mycket aktivering för att må bra då det är en ras som har mycket energi. De vill gärna få springa och leka men kräver också mental aktivering. De kan vakta men det är något som egentligen inte är så önskvärt. De jag träffat har varit lite reserverade till en början men sen varit framåt. Det är viktigt att man har tålamod och är konsekvent med en dvärgpinscher. Jag hoppas att du läst på ordentligt om rasen och vet att du kan erbjuda denne det den behöver i form av aktivering och träning. Till frågan om sele och halsband. Är det en valp så tycker jag du ska skaffa halsband till en början. Finns många billiga valphalsband. Då det är lättare och fortare att ta på och av när hunden ska ut. Alltid bra att vänja valpen vid halsband i början. Om du märker att valpen gärna drar i kopplet och inte är så följsam så kanske du får gå direkt på sele. Jag hade halsband till min hund i början, men skaffade sele när han blev ca 10mån. Sele är mycket mer skonsamt för hunden.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Ja, Hunden är 4 månader gammal.
#7 då röstar jag för sele, eftersom hunden är valp och kan göra plötsliga ryck mot tex hundar eller andra djur och människor
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nu är han här !
Har tyvärr ingen bild än pga att han aldrig är still ; )
Ska försöka ta en sen : )
vad kul!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ja !!
sötnos :D gör det någonting om jag kidnappar honom? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hihi : ) Ja ! ; )
Vad roligt att du köpt en dp. :) Jag har en kille på 2 år som är helt underbar.
Svarade i din andra tråd så där kan du läsa lite om honom.
Anf sele och halsband så har jag både ock till min. Beroende på vad vi ska göra. :)
Min syster har en dvärgpinscher och det är nog den jobbiaste hunden jag någonsin träffat. Hon går inte riktigt ihop med andra hundar då hon är defensiv i sitt beteende och gärna visar tänder/morrar/hugger, hon skäller på allt hon hör, dvs andra hundar, folk och när det ringer på dörr osv. Hon är även väldigt stressad, darrar typ hela tiden. Vet inte om min syster uppfostrat henne dåligt men har läst att dvärgpinschern väldigt ofta är stressad av sig.
#14synd.. hehe ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har en dvärgpinscher som är världens finaste (även om hon är väldigt billig emellanåt, men det är båda mina hundar ;D)! :) Jag hade funderat på en DP innan jag skaffade min nakenfis men det blev inte så eftersom jag inte ville ha en som första hund och då det verkar vara lite av ett lotteri vilken slags hund man får, men när jag träffade Lady blev jag kär! Jag fick henne av en kompis och innan hon bodde där hade hon haft ett hem till (förutom uppfödaren) där det inte verkade som att hon hade det bra, hon hade knappt gått en promenad och när jag fick henne hade hon sjukt svårt att vara själv, hon åt mina saker och tjöt som bara den, vilket jag antar är en kombination av separationsångest och för lite aktivering, både fysiskt och mentalt.
Som jag upplever Lady är hon en jättefin DP. Hon vill vara med på allt, hon är peppad på allt och hon är väldigt kärleksfull och klok. Men det har krävts en hel del jobb från min sida och jäklar vad jag har varit utmattad ibland men nu när hon blivit den hund hon är idag är jag så nöjd! Hon är schysst mot andra hundar och människor, vill gärna sitta i knät och "problemet" jag har vid hundmöten är idag att hon blir så glad och vill fram, till skillnad från när jag fick henne då hon skällde som fasen.
Koppelfrågan då, jag hade halsband från början men när jag provade sele för första gången kände jag att det var grejen för OSS. :) Upplever henne som mindre dragig och lugnare.
Summering då: jag är ingen DP-expert, men jag känner ändå att jag har erfarenhet av den "jobbiga" sidan och den underbara. Och jag tror att en bestämd uppfostran från dag ett, med mycket kärlek och tydliga gränser, gör en bra hund. Oavsett ras såklart. Och massor av aktivering, både för kroppen och för hjärnan. :) Och sista tipset nu, var riktigt noga med ensamhetsträningen från dag ett. Lycka till med sötnosen!
(Ursäkta om det blev rörigt och mycket ordbajs, men that's me!)