Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2837 ggr
907ex
0

Tips på hundras?

Hej!

Skulle vilja ha tips på hundraser som ni tror skulle passa mig och min familj och vår "livsstil". Det är inte aktuellt med hund just nu, men tycker det ändå skulle vara roligt att veta vilka raser som passar. Glad

Hur vi bor:

• Vi bor på landet, med skogen precis utanför huset.
  • Våra grannar har tre st. hundar som brukar springa lösa, katter och hästar. Vi har även kaniner, så hunden måste kunna acceptera andra djur.
  • Vi har inte möjlighet att ta med hunden på jobbet så den måste klara av att vara hemma själv. (Ev. kan vi fixa hundvakt på dagarna)

Hur vi vill att hunden ska vara:

• Vi vill ha en medelstor eller stor hund.
  • Hunden ska vara lättlärd och med bra psyke.

Hoppas att någon har tips och vill hjälpa! Skrattande

[Forest]
0

Vad är ni intreserade av att aktervera hunden med?

Lathundarna
0

Motfråga - vad kan ni erbjuda eventuell hund?

Maja2
0

Vad är det med hundägandet som lockar er? Vad är ni ute efter för typ av hund?

907ex
0

#1 Skogspromenader, agility och lite sånt :)

#2 Vi kan erbjuda hunden ett hem med mycket kärlek, skogspromenader, lek mm. Dock kommer vi inte kunna aktivera hunden hela tiden, t ex tror jag inte att en rottweiler skulle vara helt tillfredssäld…

#3 Mest som sälskapshund men den ska vara tålig, helst kunna gå på vandringar i fjällen, följa med ut i skärgården och lite sådant. Jag vill kunna lära hunden en massa saker, och att den fortfarande tycker att det är roligt. :D

Mina favoritraser är Rottweiler och Schäfer, dock tror jag inte att vi har tid med någon av dem. De kräver väldigt mycket va?

[Driva]
0

Först och främst bör ingen hund lämnas mer än 6 timmar varje dag. Personligen skulle jag inte lämna en hund flerat timmar i rad själv som rutin (alltså flera dagar i veckan), men det är jag.

Sen kanske ni ska kolla på någon typiskt lite större gårdshund, typ någon av molosser-hundarna eller sennen hundarna?

[Highonbluetomorrows]
0

En hund med låg jaktlust tror jag hade varit bra där. Kanske mittelspitz? De är sällskapshundar men de kräver/förtjänar lite mental träning utövar den fysiska. Annars har de lätt för att bli allmänt bjäbbiga..

Maja2
4

#4 Det är verkligen svårt att rekommendera hund överhuvudtaget när intresset för just HUND verkar sånt.

MEN, vandringar i fjällen klarar nog alla raser av, följa med till skärgården likaså, samt lite tricks och agility. Om hunden sen tycker att det är roligt, är minst lika mycket upp till ägaren.

Jag fortsätter ändå att fråga: Varför just en HUND?

En hund KRÄVER, oavsett ras, oavsett rasgrupp, oavsett stamtavla o dyl.

Schäfer och Rottis kräver såå mycket mer än det du beskriver … jag vill på INTET sätt vara elak eller negativ, men det låter väldigt opåläst det här med hundinköpet överhuvudtaget.

rebz
1

#6 Fel att säga att just Mittelspitzen blir allmänt bjäbbig. De flesta raser kan bli allmänt för "på" om de inte får det dom behöver i form av motion och mentalaktivering. Sen hur de visar det är olika, men de flesta raser som har för mycket energi eller är stressade kan "visa" det genom att ta till skall. Det är även individuellt.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Lilllens
0

#4 Har haft en rottis i 7år, hon har aldrig varit speciellt krävande. Det är individuellt.

[Highonbluetomorrows]
0

#8. Men nu var det mittelspitzen jag talade om. Man kan läsa att de har lätt till skall, men att det går att träna bort. Om man inte tränar med sin hund - och det gäller de flesta raser - kan man dock inte förvänta sig annat än jobbiga beteenden i gengäld ;). Och mittlarna har då lätt att skälla.

En understimulerad retriver å anda sidan lägger sig sannolikt bara ner och sover bort tiden om den är understimulerad. Vilket = underbetyg för matten/hussen som tror de har en "lugn hund som ändå inte vill göra något.." =/

Lathundarna
4

Ett tips i all välmening;

sätt er ner och skriv en lista. Vad ni kan erbjuda en hund i form av tid, träning och aktivering. Hur mycket tid ni vill lägga på pälsvård, hur liten resp stor hunden får vara som minst resp max, och så vidare. Fundera över hur ni vill att hunden ska vara rent temperamentsmässigt. Tänk efter om ni vill ha en hund som bara tar sig igenom vardagen, eller en som kräver mer. Föreställ er olika situationer och hur ni skulle lösa dem, t ex var gör ni av hunden om ni t ex vill åka iväg på semester, kan ni ta med hunden till alla i er familj/släkt och era vänner? Och så vidare.

Skriv om denna lista tills den är så sanningsenlig som möjligt, man har en tendens att vara för optimistisk och naiv till en början. Tänk inte enbart drömmande, tänk även kritiskt. Det blir en lång lista, men ni kommer ha nytta av den.

Att ha hund är inte överdrivet jobbigt, förutsatt att man inser från start vad man gett sig in i. Men det bästa man kan göra är att förska hitta en så passande ras som möjligt på en gång för att slippa anpassa sig efter sin hund eller försöka tvinga hunden att anpassa sig efter en själv. En hund som kräver mer än man kan ge kan bli en mardröm att leva med, medan en hund som inte lever upp till den aktivitetsnivå man eftersöker kan protestera om den tvingas med på diverse som den egentligen inte alls vill.

Att råda om ras med det lilla du skrivit som bakgrund är stört omöjligt.

[Highonbluetomorrows]
0

#11. Bra skrivet =)

907ex
0

Tack för tipsen. Har inte tänkt skaffa hund nu (som jag sa i inlägget) och därför behöver det inte vara så "seriöst", tänkte bara om ni hade några tips på raser :) Jag är endast 15 år och tjatar på min pappa att vi ska skaffa, men jag förstår att det kräver en hel del och därför funderar vi på att bli fodervärdar. Men då behöver jag också veta på ett ungefär vilka raser som passar. Fick tips på att hunden inte borde ha hög jaktlust och att en  mittelspitzen eller en gårdshund skulle passa, några fler hundraser som ni gillar? Glad

[Forest]
4

13  Vad är skillnad för er att äga en hund o vara fodervärd? 

Bara för man är fodervärd betyder inte det att man har hund på pov att man kan dumpa hunden till uppfödaren när man tröttnat på "äga" hund.  Som sagt alla hundar ovavsett ras behöver mer än det du redan nämnt även en foderhund kräver mer.

rebz
0

#10 det är helt individuellt om hunden har lätt för skall och beroende på tillfälle. När min spets blir uppspelt är det inte alltid han skäller, men vår Golden skäller jämt när han är uppspelt. Nu sa du att just mitteln har lätt för att bli bjäbbiga om de inte får det dom behöver, men det är något som gäller de flesta raser och är även olika från individ till individ inom rasen. Det är alltid lätt att läsa sig till saker men det har med så mycket mer att göra. De flesta tex spetsar har lätt till skall. Vissa skäller mer andra skäller knappt alls. Det beror helt på situation, träning och individ. Reagerade bara på att du just sållade ut mitteln som en bjäbbig ras.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Maja2
0

#13 Hur tänker du nu? Med att "bara" bli fodervärd?? Vet du vad fodervärd innebär?

Lathundarna
0

#13 Att vara fodervärd kräver nästan mer av fodervärden, eftersom det vilar ett ansvar utöver att bara vara ansvarig för hunden. Att vara fodervärd innebär att kenneln tänker använda hunden i avel vid senare tillfälle, och då är det bra om man lyckas meritera upp hunden, ställa ut om det är en sådan ras/kennel, etc. Förutsatt att ni inte tänker på "låneavtalet" som många kallar "fodervärd" då dessa ständigt blandas ihop med fodervärdsavtal för hästar, dvs nån som inte vill sälja sin hund utan lånar ut den istället.