Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2657 ggr
undulat_
0

Räddat duva

Tankarna går åt olika håll nu. Tidigare ikväll när jag skulle rasta Vejle såg jag en skadad duva på vägen och en utav grannskapets katter går runt den och gå efter den. Läget kändes akut för den duvan, antingen skulle katten få tag i den (igen) och tortera döda den eller så skulle den bli överkörd. Jag och Vejle stod och försökte hålla katten borta från den medans jag ringde sambon om hjälp. För oss bägge, som tur är, var det givet att hjälpa den stackaren. Vet inte exakt vilka skador duvan har, vet bara att vingen är skadad (efter en kattattack troligtvis) och den inte kan flyga.

Vi tog hem den och gjort vad vi kan, hon/han sitter i en liten undulatbur på balkongen och har fått parakitblandning. Dock inte ätit något vad jag såg.

Det jag undrar för mig själv är ifall det inte är för kallt för den att ligga still under den kalla natten? Vad tror ni??

Klarar den natten tro. Usch, ska försöka kontakta den närmaste viltvårdaren och höra om de inte kan ta emot duvan för ev rehabilitering. Dennes öde är okänt, men jag tänkte då inte lämna den oskyddad ute. Kan vara en tamduva, en i området har duvuppfödningen eller liknande ute i voljär och massa duvor som får flyga ut i stan, men osäkert om denna är en utav hans. Har ingen fotring säger sambon.

Rynkar på näsan

mejamylove
0

Kolla svensk natur iFokus, tror dom kan mer om sånt där :)

AnneN
0

Om du inte får tag i viltvårdare eller veterinär så kanske du kan fråga den som har duvor om h*n kan ta hand om den?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

R&Smatte
1

Tyvärr är det dömt att misslyckas. Man får inte ha duva som privatperson hemma. Du har tur om någon viltvårdare tar den, för dom nekade mig här i Västmanland och stockholm p.g.a att det fanns betydligt mera akuta fall än en duva som det idag finns överflöd av.

Jag åkte in med duvan jag hittade till veterinären och dom ville inte behandla den utan avlivade den på plats.

undulat_
0

jag förstår det. även om den får somna in är det mer humant än något annat alternativ. Om den nu får somna in med spruta.

Däremot verkar man kunna köpa och ha denna slags duva som husdjur. Blev lagom förvånad när jag såg en säljas i den kassa djurbutiken här.

Iaf den har fått sova i sovrummet i värmen, oron kom dock för ev sjukdomar. Om nåt kan vara smittsamt via luften.

undulat_
0

# 2, jo. Läste dock på nätet om att folk äter duva, inget jag tänkt på förut, och frågan är i vilket syfte den där familjen har duvor hemma. Den kanske åker direkt till nån restaurang. Får klura på det här.

undulat_
0

# 3 hade den också blåa ögon? den här är väldigt fin måste jag säga. synd om den.

R&Smatte
0

Det är inte en brevduva? Har du bild? I så fall har den en ägare. Det och en ev. ring runt foten.

undulat_
4

en viltrehabiliterare tar emot den sade han på telefon. han tar emot fåglar känns väldigt skönt det. på väg dit nu.

Qepta
0

Vad skönt att duvan får hjälp. Jag och en vän hittade en skadad fiskmås när vi var ute med hundarna. Den blödde från bröstet och hade gjort illa vingen. Vi ringde djurskyddet, polisen, viltvården osv men fick ingen hjälp. De sa att vi antingen skulle ha ihjäl den eller släppa ut den. Jag kan inte döda djur, kan inte "ens" ha ihjäl en fisk. jag kan bara inte. Vi kollade om det fanns någon jägare i närheten som kunna få slut på lidandet men icke. Så tyvärr, efter ett par timmar så släppte vi ut stackarn.

Varför inte viltvården tog emot fågeln var för att fiskmåsar inte har något värde. Så sa dem i telefon, vi höll på att tuppa av.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

undulat_
0

# 9, så borde man inte få säga. Tycka vad man vill om vildfåglar, men det är ändå liv de där. Klart de har värde. Jag är också blödig, jättetråkigt att ni inte fick någon hjälp. Rynkar på näsan

Hade själv noterat en fiskmås unge på marken för ett tag sedan som jag givit bröd en gång, men sedan försvann den. Tagen av en katt kanske. Rynkar på näsan

Jag saknar den här duvan konstigt nog. Började fästa mig vid den. Rynkar på näsan

Mannen hade en kattuggla i rehabilitering likaså. Han kollade på vingen och den såg inte allför dålig ut. Idag kunde han flaxa med den. Stjärtfjädrarna behöver dock växa ut också.

Bild kommer snart.

Qepta
0

#10 Precis vad vi sa. Men de tar tydligen bara hant om fåglar med värde, dvs örnar osv. De sällsynta/utrotningshotade arterna.

Fick som svar, naturen har sin gång, de skadade eller svaga dör. Och så är det i naturen. Ja men då tycker jag faktist att de kan strunta i alla dessa örnar och låta naturen ha sin gång om de ska tänka så. En fiskmås är lika värd som en örn. Gråter

Hoppas den stackars måsen fått slut på sitt lidande. Med ett köttsår på bröstet och en bruten/stukad vinge klarar den stackarn inte många dagar…

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

undulat_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Från bilfärden idag.

Hanna
3

Oj, vad fin den var! :O

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

undulat_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kommer ringa om några dagar för att höra hur det går för den.

Nicolina
0

Det är bättre att ringa en rehabiliterare av vilda och skadade djur!
Kolla på www.kfv-riks.se så finns det en förteckning över alla rehabiliterare i Sverige. Jag kan varmt rekomendera Ewa som har www.viltjoren.se här i Stockholm! Hon är världen bästa och jag har lärt mig mycket av henne. Hon har en gång sagt mig att hittar man en skadad fågel, sätt den i en mörk kartong/låda/bur och ring genast någon som reabiliterar skadade djur.

Qepta
0

#15 Vi kollade direkt på internet vad man skulle göra om man hittat skadat vilt. Och där stog det precis som du skriver att man ska sätta den i någonting ex en låda med någonting över så att det blir mörkt. Vi gjorde det och sen började ringandet till jag vet inte hur många. Vi fick ett nr av någon vi ringde, och den personen kopplade vidare osv. Så höll det på i över 1timme. Obestämd

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

undulat_
0

#15 det var precis via kfv-riks vi hittade en rehabliterare inte mer än 6,5 mil bort. det var dit vi lämnade duvan och han sade efter att ha gjort en ytlig undersökning att den nog bara behövde några dagars vila, vingen verkade inte alvarligt skadad, inget brott eller sådant. bara allmänt tilltufsad.

han verkade iaf inte tycka att en tamduva (som han sade att det var) är mindre värd än ex en kattuggla eller pilgrimsfalk etc.

han hade tom rehabliterat en stenknäck en gång, den blev dock ihjälskrämd av en förrymd kattuggla dessvärre.

emin
1

Vad himla fint gjort av dig.