Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 2976 ggr
[CaneCorso]1
0

Dömande blickar skrämmer.

Blir så ledsen när folk blänger så hårt på min hund att till och med hon blir skrajj. 
Att stirra någon i ögonen är ju något som man uppfattar hund som människa. Om jag stirrar "dig" i ögonen argt eller fördomsfullt ser ju du det och blir förmodligen skrajj. 

Var iväg igår på Lillerudsdagarna på hundutställning-sidan, Min tik är en stor cane corso även kuperad. Jag går på dessa tillställningar med henne då hon ska få lära sig vara bland mkt folk och andra hundar och dvs djur. 
**Men denna gången var nog det mest vidrigaste jag varit med om!  
**Folk gick och glodde sönder!!!!  en man titta med sån dömande blick på min tös att hon började backa!,  det är en sak om man tittar på henne glatt, men att gloo på henne med en sån blick som man själv skulle bli rädd av är ju fan inte okej! !  

Detta är såååå tråkigt tycker jag.  

Jag strutta runt där så mycket jag kunde och träna med min tjej, men fick nog efter ett tag.

vad tycker ni? 
Hur skulle ni känna er?

mvh.

Satum
0

Låt dem glo, ta inte åt dig. Gå stolt med din hund! :) Tråkigt är det iallafall att det är så…

[CaneCorso]1
1

Jag går stolt. 
Det är Ewa som blir rädd, hon tittar ju runt på alla.

Tänk att vara liten, sen går MASSA människor runt och bara glor ner på en. Jag ser ibland hur hon kan sänka sig för alla blickar.

Så jag måste hitta en mer öppen yta för henne. helt knäppt.
Och då tror folk jag står mer åt sidan för hon är farlig!

Vrf i all värden skulle jag ta med en aggresiv hund till ett ställa med massa barn, djur och vuxna runt om kring. Tänk till lite fölket!

Frida B
9

jag säger emot, låt dom inte glo.. gå fram till dom och fråga dom varför dom tittar så dömande ^^ jag skulle blivit förbannad om det var min hund..

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mischa
13

Det kan inte vara så att dom tittar av en annan anledning ex. för att dom tycker du har en ståtlig och vacker hund dom inte kan släppa med blicken?

På utställningar är det mycket tittande på alla hundar som finns på området.

Jag tror du lägger lite mycket påhittade värderingar i deras blickar om du drar slutsatsen att folk tror du har en aggressiv hund som borde låsas in bara för att dom tittar på din hund.

≧◔◡◔≦

Luckysoul
0

Jag tycker det är väldigt dålig stil att glo med dömande blickar. Om man nu absolut inte tycker att "sånna" hundar ska finnas och sånt trams så kan man bara ignorera tycker jag. Med sånna hundar menar jag hundar som ofta får fördomar för att de anses vara sk kamphundar och sånt annat trams.

Jag går ofta på utseendet när det gäller hundar jag ser. Om den är söt så kan jag stå och glo och säga aaawww eller nått, men är den inte söt så kollar jag inte helt enkelt.

Jag struntar i vad det är för ras jag har inga fördomar. Jag har snarare fördomar mot ägare som inte har koll på sina hundar eller tycker det är gulligt när små hundar skäller och hugger och säger, åh så gulligt!

Kan man få se en bild på din corso? =D

[CaneCorso]1
1

#4 inte svårt att se vad en människa tänker med sin blick. Samma som hur en hund läser av sin ledares uttryck. 
Jag har självklart sätt MÅNGA med glada blickar på min hund, har varit iväg en del. Och då blir min tös så glad och svansen går och jag ser att hon mår bra.

Men just denna tillställning tryckte ner henne så lågt att hon nästan kröp. fanns kanske någon som kolla snällt. 
Men enbart 1person en funktionär kom fram, och det var enbart för att se så hon inte var aggresiv!

Mischa
7

Fast oavsett hur duktig du är på att läsa ansikten så kan du aldrig få dina misstankar bekräftade om du inte frågar personen, och inte kan du basera dina misstankar på hur många människor som kommer fram och hälsar, eller att enbart en funktionär vågade sig fram för att kolla graden av farlighet på din hund.

Jag tror att du själv skulle må som bäst av att sluta spekulera om vad omgivningen tror och tänker om din hund, du har valt att skaffa den för dig själv hoppas jag inte för att bli omtyckt av din omgivning.

Om tillställningen tryckte ner din hund så var det nog av andra orsaker än att folk tittar, som sagt på utställningar tittar alla på alla, många tycker det är spännande med alla raser och säkerligen bidrog kuperingen till en del nyfikna blickar iom att det numera är ovanligt, men din ras är ju inte längre någon större raritet bland utställningar.

≧◔◡◔≦

[CaneCorso]1
1

#7 jag förstår vad du menar,

Men grejjen är inte att just jag blir ledsen eller ska må bra osv. 
Utan att min hund min tik blir rädd, hon blir rädd av blickarna.
Och det är nog ingen snäll blick man ger om hunden bli rädd iaf.

Jag har frågat till personer innan som varit elaka pga av utseendet.
Och fått samma svar ofta, - hunden ser livsfarlig ut!

må så vara, hon är en underbar hund och jag älskar henne, hon ska ställas ut nu i estland, hon är planerad kull med en underbar hane 2013. Och massa massa mer.

Anledningen till att jag reagerar är att just på utställning ska väll folk ha sånt pass vett, att man vet att man inte ska stirra på en hund.
Om man inte gillar hunden stirra inte då!

Testa själva, stirra på eran hund på olika sätt och meningar och hunden reagerar fort!  om jag vore liten och fick massa blickar på mig skulle jag också krympa.

Ska göra henne tröja till henne som det står, STIRRA INTE på :P

Mischa
3

Jag kan absolut stirra på min hund, den bryr sig inte utan söker ögonkontakt :) inte heller om andra tittar.

Gå ur "offerrollen" den bidrar inte till något, bry dig om din hund och inte vad du tror att andra tror, jag har levt med en ökänd hundras i ett antal år och känner inte alls igen mig i din sits, men jag lärde mig snabbt att ta folks åsikter väldigt ytligt för det är just åsikter, och istället tro lite bättre gemene man än att tro det värsta, för dom flesta jag stött på har tvärtom varit mycket trevliga och öppensinniga när det kommer till kritan, om inte är dom ofta villiga att lyssna om man upplevs som kunnig och trevlig.

≧◔◡◔≦

[CaneCorso]1
0

Kan väll hålla med att jag bryr mig väldigt mycket om vad andra tycker. Men jag är sådan i personlighet förmodar jag. :) 

Ska tänka på det att bara skita i alla andra typ.
Jag blir ju sur när andra tittar och Ewa känner nog det me, ..

Många som är intresserade att lära mer om henne som jag träffar, lyssnar väldigt gärna när jag pratar om rasen, och dom flesta finner rasen mycket intressant.

Skrivandet skrev jag i stundens hetta också när jag var hyffsat upprörd också.

Blir lite ledsen såklart då hon är en underbar hund, och att tittas ner vet jag hur det känns. Så jag tänker lite varför skulle en hund känna annorlunda?. Just rasen och mina tjejer är väldigt signalkänslig med ögon och röst, om jag tittar på olika sätt på dom så reagerar dom omedelbart. Dom söker ögonkontakt men läser även vad jag menar i blicken.  Smarta tjejer! :) lite i vad jag gillar med rasen också.,

Lathundarna
6

Det första som slår mig är att du skriver att din hund är kuperad. Kan detta spela in till att folk tittar måntro? Jag spekulerar hejvilt, men det är nog ingen hemlis att det har blivit ett betydligt kyligare klimat mot detta med klippta svansar och öron, och jag kan tänka mig att många säkert tänker "Stackars hund!" eller liknande. Har åtminstone upplevt att det är en röd tråd hos folk som ser kuperade dobbar och amstaffar (dvs själva tycka synd om-biten), så kan tänka mig att det är lite så för CC'n också.

Personligen skulle jag nog försöka strunta i blickarna och istället engagera mig mer i hunden. Göra situationen rolig trots blickar helt enkelt. Nu har jag ju i och för sig inte problemet då man kan råglo på mina med diverse blickar utan att de rör en min, men om jag hade haft bekymret och vill kunna gå omkring med hunden på utställningar så är det med stor sannolikhet så jag hade försökt lösa det.

joheck
2

Jag fundera på samma sak som Lathundarna tar upp. Det är nog snarare kuperingen som folk reagerar på. I alla fall när det kommer till hundmänniskor. Det är ju som Lathundar skriver nått som väcker mycket känslor. På samma sätt som man säkert skulle bli utdömd om man kom med en liten hund i vagn eller liknande.

Nu säger jag inte att det är ok att bara stirra och döma utan att veta hela historian, men det är ju tyvärr så som människan fungerar. Jag hade antagligen också tittat endel på din hund om jag mötte er, främst då pga kuperingen. Det är ju inte varje dag man ser en kuperad hund i det här landetFlört.

Det du kan försöka med (lättare sagt än gjort) är att kanske vara övertrevlig trots att du egentligen är sur. Gå fram till folket som glor (ja kanske inte för nära om det åkar vara en hundrädd person, men så dom hör dig) och berätta glatt om din hund, då tappar de nog balansen liteTungan ute. Sen tror jag att om du visar för din hund att det liksom inte är någon stor grej att dom stirrar så kommer hon nog inte bry sig lika mycket. För tyvärr så kommer ni nog få mycket uppmärksamhet var ni än dyker upp, både på gott och ont. Så försök att hantera situationen på bästa möjliga sätt.

Hoppas det blir bättre nästa gång. Jag skulle även jag gärna vilja se en bild på din hund, dom är så ståtliga!

[CaneCorso]1
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för bra och trevliga svar. 

Jag håller med er, det är kuperingen ofta alla frågar om och tittar på.
Jag gör precis som #12 säger, jag brukar stå nära och prata gott om henne, och leka med henne. då brukar folk lätta på kropputrycket. När jag kommer nära, ser jag hur många drar upp axlarna och drar ner ögonlocken, det känner både jag och ewa av, så brukar leka med henne så vi båda blir avslappnade.

Men ska sluta tänka på deras blickar och sträcka på mig, :P 
Bra att ha i huvudet nu när jag åker iväg på utställning i Estland, men där är dom inte lika dömande med kupering.

På bilden, Ewa.

joheck
0

#13 Åhh vad vacker hon är! Vad heter färgen? Riktigt snygg!

[CaneCorso]1
0

#14 tack, :) 

Fawn färgad med blå mask.  Ganska ovanlig.

joheck
0

#15 Ok. Tycker det är än super charmig färg och teckning. Vart är hon importerad ifrån?

[CaneCorso]1
0

#16 Jag hämtade henne i New Mexico USA. 
En uppfödare som jag pratat mycket med och fått mycket hjälp av,
bodde i 3mån hoss uppfödaren för att lära mig. Bra erfarenhet.

Hon är super fin och mina ögon sa på 2sek att det är den tiken jag        ska ha som första tik i kenneln. Planerar kull till nästa år om     
utställningen går bra.

joheck
0

#17 Oj det va långt det! Kul att du kunde bo och få sånt stöd av uppfödaren också. Spännande med kennel också! Vad heter kenneln? Är ingen ras för mig, men dom är otroligt vackra att se påKyss.

Hanna
0

Åh, vilken fin vovve. Kyss Synd att jag var bortrest under Lillerudsdagarna :(

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Mischa
0

Jättefin hund

≧◔◡◔≦

sagaindia
4

Men allvarligt TS……..jag tror att de flesta stirrar för att din hund ser så ovanlig och spektakulär ut! Jag skulle nog också stirra på henne, hon är otroligt VACKER Kyss Slappna av och njut av att ha en så fantastisk hund i kopplet! Då kommer Ewa också att slappna av av, trots att folk stirrar.

Jag har märkt att en stor del av hundägandet och hundtränandet handlar om ens egna känslor och energier. Det gäller att rannsaka sig själv och hitta bra känslolägen vid t ex hundmöten, tävlingar osv.

Var stolt över din fina hund!

[CaneCorso]1
0

Tack för trevliga svar. :)

[Forest]
1

var trygg så smittar det av om folk stirrar på henne och i ögonen så får du blocka stirrandet, visa att du kan ta det åt henne. Jag tycker detta är helt oroligt att folk gör så här, jag förstår om din hund reagerar singankänslig antar jag att hon är?. Jag tycker hon är mycket fin så hade jag haft henne vid min sida hade jag paserat "folk" med stolthet :)