Taste of the Wild
Någon som har testat eller ger sin hund detta foder?
Vad tycker ni om det?
Innehållet bra eller dåligt?
Andra erfarenheter kring fodret?
Har precis köpt hem en 13,6 kg säck till min lilla, och kulorna som hon fick testa var helt klart väldigt poppis! Valde mellan Anka eller Bison/Hjortkött men det blev det senare alternativet, verkar vara den sort som är mest populär och säljer bäst.
Kommer blanda detta foder med VoH framöver, hon ska bara få äta upp det sista av Brit Care.
Vart är detta foder producerat?
Nej, för att veta vart innehållsprodukterna kommer ifrån och omständigheterna kring dessa håller jag mig nog till svenskproducerat (vilket jag gissar på att detta inte är?)
Får jag lite nyfiket fråga varför du inte bara ger VoH?
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Fodret kommer från Canada tror jag, USA-hållet iaf.
Det är väldigt lik Orijen och i stort uppbyggt på samma sätt.
Men jag har lättare att få tag i detta foder än Orijen så valde att ta hem och prova.
Vill inte bara ge färskfoder, dels för att jag vill att hon faktiskt ska tugga sin mat och inte bara gapa-svälja och dels pga. av rena bekvämlighetsskäl att ge torrfoder. Ibland är vi på lite resande fot, mellan jobb, kompisar, sova borta osv. och då är det betydligt lättare att slänga ner en liten påse torrisar i handväskan än kletig färskmat som är i behov av kylskåp.
Hon fick Magnusson (svensktillverkat) tidigare vilket resulterade i en tjock hund som inte tyckte om sin mat, visst hon åt den väl men helt klart inte med förtjusning och ibland kunde det ta timmar innan hon åt upp fruskosten. Bara för att maten är svensktillverkad så behöver den ju inte vara bäst?
Jag har gett det till mina de åt det med glädje, jag ger orijen annars o gör det än samt annat oxå bla färskfoder. Innehållet kan du se på http://animail.se/hund/produkter/hundfoder?manufacturer=378 jag körde med den gula- High Prairie Canine Formula.
#2: Av vilken anledning är det viktigt för dig att hon tuggar maten?
Tänker du typ på tandhälsa eller någonting?
Dom har gjort undersökningar på utländskt foder - både katt och hund som visar att det är väldigt svårt att spåra innehållet i maten. Det betyder att vi egentligen inte vet vad som finns i den. Dessutom vet vi inte var råvarorna kommer ifrån. Kanske vanvårdsförhållanden eller så har saker tagits fram på ett sätt som är miljöfarligt. För mig handlar det om mycket mer än bara hur min hund är i magen.
Självklart är det individuellt vilket foder hunden går bra på. Men sedan finns det ju mer än ett svenskproducerat foder:)
Hur som helst. Har aldrig hört om maten.
Så jag kan egentligen inte heller svara på någon av dina frågor. Men valde att dela med dig av min tanke.
Hoppas fodret fungerar bra för din hund om du väljer att prova det! :)
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

#3 Kul att dina hundar tyckte om fodret =)
Det är den gula, samma smak som du gav dina som jag har köpt hem. Har lusläst innehållet på bla. säcken och på animail.se men alltid toppen med andras erfarenheter istället för att läsa en text som ska promota och sälja fodret.
5, Gillar dina hundar det nya fodret? jag testade detta av lite slump faktist då det var sånt kanonerbjudande och tänkte det kan jag ge till grannen om inte hundarna gillar det. 99kr för 3 kg
4 vilket torrfoder rek du? det kan vara roligt o se vad andra tycker är bra med.
Min hund spottade ut första matkulan. Så tyckte han om fodret..
DYRET ett för att slängas, 1.9 kr för 200 kr! ( glömde ta kvitto på fodret… )

#4 Ja dels tandhälsa, där säger ju folk olika då vissa menar att tugga kulor hjälper till att ta bort tandsten medan andra säger att det inte alls gör det. Oavsett så tycker jag att det är bra att hon får tugga lite =)
Av vilken anledningen tycker du att det inte är viktigt att en hund tuggar maten, eftersom att du stället motfrågan till mig?
#6 Eftersom att jag har kvar utav det gamla fodret så har jag bara testat att ge henne ett par kulor, och nog för att hon är matglad vovve men hon är också en hund som är väldigt rädd för att ta mat ur handen inomhus - men med dessa foderrkulor i handen så praktiskt taget klättrade hon upp på min axel för att få tag i maten =)
Mina älska det!!
De lukta rätt ''gott'' elr va man ska säga, å mina va jätte fins i pälsen å magen å allt!
Synd bara att de va så dyrt :P
6 :)
Jag ger taste of the wild (dn gula säcken). Bino gillar fodret och han är fin i pälsen o är i bra form så jag gillar det fodret. Tycker att det är prisvärt o är positivt inställd till det så :). Innehållet är väl ok, gillar att det inte innehåller spannmål.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
För er som ger det här fodret kan jag tipsa om att köpa det här, en 13,6 kgs säck kostar ca 200 kr mindre än i sverige :D
http://www.zooplus.com/shop/dogs/dry_dog_food/taste_of_the_wild
frakten är gratis om man handlar för över 69 euro
12 bra tips 

#9 Jo det är ju dyrt, men eftersom att jag har liten hund som äter 1 dl per måltid, så ger jag torrisar på morgonen och färskfoder på kvällen så räcker ju en 13,6 kg säck i århundranden nästan ;)
Men det är ju klart, har man flera hundar och dessutom stora hundar så blir det ju ett dyrt foder att köpa varje månad.
#11 Vad kul att du också ger fodret! Valde detta just pga. av att det inte innehåller spanmål, ville komma bort från det. Ska bli spännade att se hur mina lilla tjej mår om ett par veckor när man börjar se skillnad.
#12 Tack för länken, det spana in den sidan!
Taste of the Wild och Orijen ska tydligen vara de största fodersorterna i Usa, men kul att se att det ändå är såpass dyrt i hemlandet mot här. Trodde att det skulle vara betydligt billigare.
#14 zooplus är ett tyskt företag, därmed slipper man även tull etc när man betsäller därifrån (går även att beställa från www.zooplus.dk). Kan rekomendera butiken för de flesta djurtillbehör då servicen är super (leverans hem till dörren på bara ett par dagar) samt att priserna oftast ligger långt under de svenska på väldigt många varor.
Och Orijen tillverkas i Canada :D
För övrigt tycker jag inte att det är ett dyrt foder någon av sorterna med tanke på vad man får, samt det faktum att ett foder med högre kvalité (och högre animaliskt innehåll) varar mycket längre då djuren helt enkelt blir mättare. Så i det långa loppet sparar man faktiskt pengar på att ge ett dyrare foder. Förutm de sjlälvklara hälsofördelarna.
15 håller med dig tycker inte heller det är dyrt med tanken på innehållet är så bra, drygt foder att ge :)

Jag har en påse hemma som reservfoder ifall jag glömmer att ta fram färskfodret ur frysen (ger VoH). Väldigt populärt hos min hund iallafall, men hon gillar ju det mesta. Hade gärna köpt svenskt torrfoder ifall det fanns något som ligger högt i "kötthalt" och inte är fullproppat i vete och andra spannmål. Till dess så köper jag foder som är tillverkat i utlandet.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Min kinkiga kille har ätit TOTW Pacific Stream i 3 veckor nu. Blev positivt överraskad över vilken matlust han fått! Nu ser man hur sugen han är på sin mat när jag gör i ordning den, ger uppblött. Har alltid gett laxolja som tillsats på foder, även när han åt VoH, men först nu sen jag bytte till TOTW känner jag skillnad på hans trampdynor. De har blivit otroligt mjuka och fina! Vill helst ge färskfoder men då han numera vägrar det ger jag honom detta som i mina ögon är ett väldigt bra torrfoder. Enda nackdelen är väl att han konstant luktar fisk i munnen :P
Fast ett torrfoders kilopris säger ganska lite, det är dagsgivan man måste räkna fram för att kunna jämföra.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Oj, det var en gammal tråd =)
Jag gick ifrån både Taste of the Wild och VoH ett tag efter jag skrev denna tråd. Vovven blev tvärfet, och då menar jag rejält tjock! Jag trodde det hade o göra med att hon var skendräktig men hon var helt enkelt tjock. Trots att jag gav mindre mängd än både rekomenderat och mot vad hon fått tidigare av andra foder, normalt får hon 1dl foder per måltid, jag var nog nere i nästan en halv dl per måltid. Gav även mindre mängd av VoH än rekomenderat. Hon bajsade dessutom hela tiden väldigt mycket, och ljust och mjukt så blev aldrig bra i magen heller.
Då hon fick en så himlal iten mängd mat var hon ju hungrig jämt, nog för att hon är matglad men hon snor aldrig käk ur soptunnan eller snor mat om jag har ngt som ligger framme i mitt rum, en macka eller så men det gjorde hon under den tiden. Mängden hon fick var ju så lite att hon ständigt var hungrig.
Nu har hon fått gå på Hill´s rd hela sommaren för att banta bort allt det hon gick upp på ett par veckor. Så nu är hon fin igen, blev bra i magen direkt när jag tog bort ToW och VoH. Nu har hon börjat få Emmzo färskfoder istället som också är spanmållsfritt men innehåller hälften av fetthalten som VoH, mycket bra! Dock blir hon helt klart lösare i magen av färskfoder än av torrisar och bajsar rätt mycket också, lustigt då de ju normalt sett brukar blir tvärtom med färskfoder.