Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 7048 ggr
kakanse
3

Köpa valp med cherry-eye?

Hej på er.

Hittat en liten kille jag blivit helt kär i men som visat sig ha cherry-eye. Uppfödaren hade glömt meddela detta, vilket för mig är lite mäkligt hur man kan glömma men i alla fall..

Hon opererade honom igår och dom har sytt fast körteln som jag förstått att det är (?) på rätt plats. Läst lite om det och det verkar som att den kan lossna igen, alternativt att det andra ögat lätt kan drabbas om den ena redan har fått så.

Sen har vi pratat om halvfoder, hon vill ha 3 parningar på honom. Får man avla på hundar med cherry-eye? Nämnde detta men det verkade på henne som man får det. Är det inte ärftligt alltså?

Många frågor.

Skulle ni köpa den valpen eller inte, kommer jag få problem i längden, vad täcker försäkringen om det visar sig som ett "dolt fel", är det jag som betalar självrisk eller uppfödaren osv.

Hon säljer honom för 10 000 istället för 14 000 pga detta. Då borde halvfoder bli 5000 då?

Nån kunnig? :)

Mysisa
0

Jag skulle inte köpa den valpen. Har också för mig att det kan komma tillbaka efter operation.

Skuölle definitivt inte ta den på halvfoder för det är väl ett ärftligt fel?

Sen skulle jag se mig om efter en annan uppfödare, men bara om mina ovanstående påståenden stämmer. Hade problemet funnits i min ras så hade jag vetat vad jag pratar om nu bara tror jag.

Är det ett dolt fel går det på uppfödarens försäkring och valpköpare får tillbaka de pengar som valpköpet gått på. Så köper du valpen för 5000 så får du 5000 kostar sen operation 10 000 får du ta resten från egen ficka.

Men jag har svårt att tro att nåt försäkringsbolag överhuvud taget kommer att täcka det här eftersom valpen redan är opererad en gång.

minavitas.wix.com/kennel

kakanse
0

Det är det jag menar.. känns så oseriöst bara att vilja avla på en hund som har det så :/ Jag vill ju inte para honom och orsaka att andra kan få samma "fel" även om det är ganska lätt att åtgärda som jag förstått det.

Mysisa
0

uppdaterade o svarade lite på försäkringsfrågorna..

Ja jag tycker också det känns oseriöst och även om det är lätt att åtgärda är en operation aldrig riskfri eller smärtfri så att medvetet avla på hundar med deffekter för att det är lätt att operera bort känns väldigt fel

minavitas.wix.com/kennel

russin
0

Då cherry eye är vanligare i vissa saker, så är det för mig ärftligt - så en uppfödare som vill använda en för det opererad hund i avel är för mig inte seriös.

Att däremot sälja den till nedsatt pris som sällskapshund är en sak - men inte för fullpris eller på foder för avel.

Leta efter en bättre uppfödare är mitt rådGlad

kakanse
0

Mm det magkänslan säger #4 :( tyvärr.. Va bara honom jag fastnade för tyvärr men efter att hamnat med en sjuk valp i vintras har jag inte vågat köpa en ny hund.

Framgick inte alls från början när vi pratade i telefon att han hade denna "defekt" verkar som hon velat dölja det.

Får nog se mig om efter en annan om jag kan hitta nån lika fin liten kille.

kakanse
0

#3 mm det jag menar, det är inget JAG kan stå för att avla på :/om hon vill ha kullar på honom

Mysisa
0

Finns ju ingen anledning att ta en hund på foder som du redan nu kan säga att du inte kan stödja aveln på, det kommer bara leda till osämja mellan dig och uppfödaren i slutändan.

minavitas.wix.com/kennel

kakanse
2

#6 Mm bestämt mig för att stå över att köpa honom :( Känns så trist men men. Dyker kanske upp en annan jag fastnar för en vacker dag.

russin
0

#8 - din drömhund kommer dyka upp en dagGlad

[Highonbluetomorrows]
0

Vilken ras rör det sig om? Är lite OT men jag blev nyfiken.