Matproblem Olivers
Ger mina hundar foder från Olivers sedan 6 månader tillbaka. Den äldre 4,5 år funkar det bra med periodvis men kan bli lös i magen ibland, skiter oftast 3-4 ggr per dag, helt enormt. Märker ärligt talat ingen positiv skillnad från när han åt Carrier trots att det ska vara ett bättre foder i teorin. tänderna har blivit fula också.
Den yngre 8 månader funkar inte heller bra. I början fungerade det jättebra men de sista 2 månaderna har det inte varit bra alls. Lös i magen, skiter också massor. Har börjat matvägra på morgnarna, men äter sen på kvällen med god aptit. Men idag åt han för ovanlighetens skull upp även morgonmaten, bara för att 30 min senare kräkas upp allt igen…. allmäntillståndet är oförändrat, pigg och glad. Visar inga tecken på att vara sjuk på något vis.
Känns inte riktigt som att ett veterinärbesök är aktuellt i nuläget, utan snarare ett foderbyte. Men jag har inga direkta alternativ till Olivers. Har inte möjlighet att förvara färskfoder, vi får inte ens rum med vår egen mat i frysen.
Känns som att hundarna kanske mår bättre av ett foder som inte har så mycket protein och fett i trots allt, eftersom den äldre funkade super på carrier innan.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Testat Acana, Orijen eller Taste of the wild?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Skulle råda dig att prata med någon på en djuraffär och bolla lite med vilket foder just du skall ha.
Haft lika problem med min 4 åriga blandrashane, han bajsade 4-5 ggr om dagen och det var löst. Men jag hällde en vanlig matkrydda som heter Arrowrot på maten i ca 4-6 dagar, då blev han bättre i magen.
Sen bytte jag foder till Eukanuba, det hjälpte mot hans mage men han gick inte upp i vikt av det. (han var väldigt smal också)
Provade massvis med foder innan vi upptäckte just den sorten som passde han. :) nu är han bra i magen och fin i kroppen som en liten björn.. hehe :)

Vilket av Olivers foder ger du då? De har ju flera olika, alla är väl inte fullproppade med protein?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#1 nä det har jag inte testat, men de var med på listan när jag försökte välja foder för ett halvår sen. Orijen och Taste of t w känns hutlöst dyrt. Då kan jag lika gärna gå och köpa fläskfile på ICA till dem direkt… Nån måtte får det väl ändå vara kan jag tycka
Acana har jag inte tittat jättemycket på, förstod det som att det var mycket stor skillnad på de olika sorterna där?
#2 den äldre är en tjockis och den yngre väldigt spinkig, kanske slutar med att jag får ha 2 olika foder till dem. jag litar inte riktigt på folk i djuraffärer, vem som helst kan få anställning där…
#3 nej fullproppat är det ju inte, det är ju inget torrfoder…

Eftersom det finns så många sorter av varje märke får ni gärna skriva specifikt vilka som är bra resp. sämre. blir lättare för mig att kolla på då än att försöka jämföra 30 olika 
Jag gav olivers lamm till mina hundar, de funkade bra på det, men eftersom det blev för svårt för mig att få tag på så bytte jag till standardt vilt, vilket också har funkat bra till alla 3. Nu har jag dock inget av det då nuvarande hunden behöver specialfoder från vet.
Men när jag får hem min valp i april nästa år kommer jag utan tvekan ge standardt till den också, förutsatt att just den individen funkar bra på det.
Jag har provat royal, hills och eukanuba till och från till mina vovvar, även doggy, men jag har aldrig varit så nöjd som med olivers lamm och standardt vilt.

Jag funderar ärligt talat på att gå tillbaka till Carrier. Åtminstone på den äldre som gått upp i vikt igen av Olivers.
Unghunden är tvärt om rätt tunn. Kommer med största sannolikhet behöva ha 2 olika sorter till dem tyvärr.
Funderar på Carrier regular till den äldre som han åt innan och Super premium till den yngre. Eller om båda kan gå på samma bara att man justerar mängden?
Den lille matvägrar ju titt som tätt så skulle behöva ett näringsrikt foder till honom medan den andra går på permanent bantning, men vill ju inte att han ska gå hungrig….
Vill gärna ha samma för att spara plats och göra vardagen enklare.
Mina hundar har ätit Oliver's men jag bytte bort det när sista kullen + tiken fick såna problem med magarna. Jag bytte foder rakt av utan avvänjning till Carrier och dom blev bra direkt. Nu äter mina Carrier.