Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2603 ggr
R&Smatte
1

Rå mat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina flickor får någon form av rå mat några gånger i veckan.

Fisk med äggula och torrfoder. Shanti gillar inte fisk så hon fick äggula och torrfoder.

R&Smatte
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rå köttfärs med äggula och torrfoder

R&Smatte
0

Idag fick dom rå kyckling.

Beckibus
0

Ser ut som en toppen middag för hundarna.

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Maja2
4

Jag har helt tänkt gå över till Barf, dvs skippa torrfoder helt och laga egen mat till hundarna. Jag har länge funderat på det, men varit osäker på om man ger dem tillräckligt av vad de behöver.

förra veckan tror jag det var, fick jag frågan: Vågade du aldrig laga mat till dina barn? Köpte du alltid färdiglagat?  Svaret blev : jag köpte inte en endaste barnmatsburk till mina barn … lagade allt själv … men till hundarna? har jag inte "vågat"  fniss

R&Smatte
0

#4 Om man går över helt till rå kost, måste det vara ben i?

Maja2
0

#5 Ja, ben är en del i det hela. Köttiga ben

R&Smatte
0

#6 Oki. Gav dom rå kyckling med ben och en av dom blödde lite i munnen. Eller så var det från benet. Vet inte riktigt.

russin
0

Det finns färdig rå mat utan spannmål - t ex Vom och Hundemat. Både behöver man inte ge ben då det redan finns nermalt i fodret.

Du kan inte endast ge kött mm då kalciumnivån då blir alldeles galet låg.

R&Smatte
0

Jag har prövat Nordic färskfoder och det uppskattade inte Shanti. Förstår henne eftersom det luktade fruktansvärt. Är vom och hundemat bättre?

Mysisa
0

Jag har "hobby barfat" mina hundar blandat med torrfoder. Sen jag började ge dom rått kött osv oftare så verkade dom må bättre. Nu har jag gått över till färskfoder för det var en hel vetenskap att försöka lista ut hur mycket och vad dom skulle ha när jag "hobby barfade"

minavitas.wix.com/kennel

R&Smatte
0

Så här kom jag fram till, en låda med vom och hundemat skulle räcka ca 3 månader för mina två töser:

Ronja 120gr per månad: 3600gr

Shanti 60gr 1800gr

40 korvar a´500gr (630:-) = 20.000gr

Kommer räcka i ?

Ronja, 2 månader= 7200gr?

Shanti, 2 månader =  3600gr?

2månader tillsammans= 10.800gr?

3 månader= 16.200gr?

R&Smatte
0

Hoppas ni förstår hur jag menar.

R&Smatte
0

630:- uppdelat på tre= 210:- per månad.

Kostar mer än torrfoder beroende på märke.

R&Smatte
0

Kan mängden mat stämma? att dom ska ha 120gr resp. 60gr per dag?

PetraKarin
0

#14 Ja det kan stämma, vet inte vad dina väger men VoH rekommenderar att utgå ifrån att ge 2% av kroppsvikten, per dag. Sen får man ju känna efter, öka eller minska beroende på hur hunden mår och är i hullet.

Min plutt på 4,6 kg ska alltså ha ungefär 92 gram färskfoder per dag. Det blir väldigt små protioner men det ser lite mer ut om man blandar ut med vatten. För hungriga hundar kan man ju också blanda ut med lite grönsaker eller torrfoder.

Jag delar just nu en 500grams-korv i sex delar, ger en del per dag och blandar ut med vatten och ett par kulor torrfoder. Jag vill att hon fortfarande ska kunna äta torrfoder, av praktiska skäl.

PetraKarin
0

Ja just det, VoH luktar inte alls mycket, väldigt "snällt". :)

R&Smatte
0

#15 Mina väger 3 resp. 6 kg.

[Evelinan]
0

Vom og Hundemat har väldigt mild lukt jämfört med Nordic. Jag fodrade med Nordic när vi hick över till färskfoder här hemma och övervägde att gå tillbaka till torrfoder mycket pga lukten. Men en chansning på att VoH skulle lukta mindre var det värt. Kan utan problem låta en korv ligga och tina i kylen utan att behöva kapsla in den totalförbud att inte storkna när man öppnar kylskåpsdörren :) Mina hundar väger som dina. Och jag klarar mig på 10 st 500 grams korvar i 35 dagar. Upptäckte ganska snabbt att jag blev tvungen att dra ner på mängden mat/dygn för de lade på sig ganska ordentligt och blev små knubbisar av den rekommenderade mängden av VoH. Vi är helnöjda med fodret (kör med sorten som innehåller lax) :)

russin
0

Vom och Hundemat är det dyraste färskfodret, men samtidigt ett väldigt bra foder helt utan icke animaliska produkter (om man inte väljer den med ris i, som är den enda som inte är 100% animalisk).

min 5 kilos hund får 100 gram per dag (ger ju en del träningsgodis utöver maten) och min 7,5 kilos hund får 150 gram per dag.