JAPANSK SPETS
Och så en till rasspecialare… :)
Funderar även på Japansk Spets. Är rasen överlag så skällig som alla säger? Urhundarna ska ju tydligen vara det..
Hur går det att lämna en Jappe ensam när den är så bunden vid husse och matte? Blir det mycket gnäll och ångest eller?
Är rasen mycket energisk eller har den lätt för att varva ner inomhus?
Tack på förhand!
/Elina
Vet inte så mycket om just rasen, men spetsar har en tendens till att vara lite skälligare än andra raser, ja. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Precis. "Vår" islänning kan skälla så man tror man får tinnitus ibland :) Men visst älskar man dem ändå, och deras vackra utseende gör det inte värre!
Ooh, har du en islänning? :D
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hej igen ;) Det är nog bara jag härinne som har Japansk spets..
Jappen är både spets och avlad för vakt, så röst har dom! Men skällande i tid och otid är en uppfostringsfråga.
Att de skulle skälla om de blir lämnade ensam och bundna på gården tror jag säkert. De är väldigt sällskapliga och vill vara med familjen.
Utomhus tar energin aldrig slut. Inomhus är de lugna, så länge man inte uppmuntrar till t.ex. lek.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

En annan sorts japansk spets: Akitan, skäller tydligen inte alls gärna, utan bara ytterst sällan.
#5 Fast det är stor skillnad mellan raserna Japansk spets och Akita.

Vilken tur att det fanns någon med raskunskapen här inne. Själv hör inte spetsarna till mitt bästa kunskaps bord måste jag säga.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#Alex
Nja, rättare sagt har min farfar en islänning. Linus heter han, han har svartdominerad teckning och är 9 år gammal - men tror att han fortfarande är valp. Han är SÅÅÅ vacker och ståtlig! Tyärr har jag ingen bild på honom här, men jag ska se om jag kan fixa fram det.
#Eros
Tack för informationen! Jag måste bara fråga om det är du som är medlem på vovve.net med din Eros? :) Isåfall har vi talats vid!
#Gwen
Tack, men precis som Eros säger går det ju knappt att jämföra Akitan med Jappen :) Det är de små vovvsingarna jag är ute efter!
Oh, ja snälla försök fixa bild! Älskar islänningar! 
Och svartdominerad, är han trefärgad alltså? Eller svart och vit?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#8 Jajamen, va de jag menade med "hej igen"! ;)

#6+8> haha, jo nog vet jag att det är grym skillnad på japansk spets och Akita. Akitor är riktiga hundar… *retas lite*
Men båda är spetsar och båda är japaner, men bara en skäller, hence my point! 
#11 Hihi så det är så man ser skillnad på dem? ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#9 - "Älskar islänningar!" - och norrmän.. 8)
#11 Vad är det som gör en Akita till en "riktig" hund och en Japansk spets inte?
För övrigt hör inte jappen till de raser som enbart skäller för att den gillar ljudet av sin egen röst. som jag skrev tidigare, det är en ras avlad för vakt och det är meningen att den ska varna. Och de individer inom rasen som avviker, där är det uppfostringen som sviker. Skällighet hos Japansk spets räknas även som diskvalificerande fel vid utställningar.
#13 Hahahaha jaa.. vissa norrmän.. på islänningar. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#Alex
Linus är trefärgad :) Svart, brun och vit. Har du också islänning? :)
#Eros
Tack för ännu mer info. Jag blir så sjuk bara jag ser en bild på jappen.. hur vacker får man bli? Det måste vara min svaghet för spetsarnas utseende som gör att jag för ögonblicket struntar i egenskaper som kan tänkas vara negativa från min sida. Men så måste man ju använda skallen också.. ;) Har mycket att ta ställning till, jag vill inte riskera att understimulera min lilla pys. Har en stark känsla av att det kommer bli mycket plugg som sagt!
Ooh, det är ju så grymt snyggt! :D Nej har ingen islänning, men håller på med islandshästar så jag har ju träffat ett gäng i mitt liv..;) Och har planer på att skaffa mig en nån gång. Så extremt härliga och fina hundar. :)
Bifogar en (dålig) bild på islänningen Spori, som jag känner bäst. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#16 Ja, det är vackra hundar! Älskar också spetsar =)
Just med jappen är det ganska svårt för dem att bli understimulerade. De vill gärna vara med matte/husse och hänger på överallt och på det mesta man hittar på! De tycker självklart det är roligt att få göra något som t.ex. agility eller spår, men det är inga hundar som behöver såna aktiviter varje dag. En långpromenad, lite hjärngympa, gos och lek - det är en vanlig dags aktivitet för mig och Eros!