Kycklinglever och -hjärta
Idag till middag blev det kyckling, och lite inälvor plockades ut, bland annat levern och hjärtat. Jag sparade dem eftersom jag tänkte ge dem till Hugo, men sen blev jag orolig för salmonellarisk då det inte är tillagat.
Klarar han att äta det?
Han borde ju vara van vid maten efter som han äter Vom og Hundemat.
Är det inte så att hundar har kortare tarmar än vad vi har och därför inte blir smittade av salmonella? Är lite osäker hur det fungerar, men de som barfar ge ju rå kyckling.
Om det är svensk kyckling du har, så finns det ingen salmonella i den. Däremot om det är utländsk kyckling bör du nog tillaga den. Salmonellabakterierna dör när man tillagar maten så att den blir genomkokt. För såväl människa som djur ska man alltid vara extra noga med hygienen när man hanterar kyckling.
/Désirée
Klart du kan ge honom det. Kalas o supernyttigt.
Äsch nu får han den till frukost i alla fall =)
jag ger kyckling rå dagligen till mina det är Enja van vid även som liten valp då hon fick det hos ufd oxå där alla fått det från dag 1 hemma hos henne :) Ingen fara alls att ge. Om jag inte minns helt fel ska det finnas här inne eller på blandrashundar ang "samonella" där ngåot tog upp bra info + video där en vetrinär eller liknade pratar om detta. Tydligen så tål hundar samonella bättre än oss människor. Hoppas att Hugo gillar sin frukost 
#5 Precis, det är det jag också hört, att hundar tål diverse bakterier i maten bättre än vad människor gör.
Jag skulle ju kunna lägga in det i ugnen och värma på det till 70 grader, men då smakar det ju inte lika bra…
5, jag har inte gett det till mina hundar råa inälvor utan jag har bara kokat nötlever (sen även ungstorkat det). Vet att mamma laga till kyckling hjärta o lever det i en liten fjuttig ungsform till Bamse när jag var liten o gav det till honom. Tror inte det är någon fara att ge det rå, ge det gärna ute så slipper du få det klibbigt inne 
Han har överlevt än så länge 

Jag BARFar mina hundar, dvs ger dem rått kött och råa köttiga ben. I deras mat ingår även inälvsmat (lever, njure). Hjärta räknas som muskelkött… så även tunga.
Allt detta ges rått, är liksom vitsen med Biologisk Rå Anpassad Föda. Tillagar man köttet/inälvorna så försvinner mycket av de nyttigheter som finns i rått kött och inälvor - för en hund (eller katt eller iller).
Torka lever eller hjärta gör jag men använder det som godis till hundarna. Bra och nyttigt godis
.
Hunden är designad till att ta hand om rått kött och råa ben. Dels tänderna som är bra på att krossa kött och ben, dels mage och tarm. Magsaften är stark och tar kål på det mesta. Tarmsystemet är kort så ev. bakterier hinner inte få så bra fäste. Med andra ord tål hundar rätt mycket.
När det gäller lever bör man tänka på en sak: lever är nyttigt - i lagom mängd. Innehåller många vitaminer. Men är även ett reningsorgan. Lever har en laxerande effekt och kan därför leda till vtamin A-förgiftning.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Hundar kan visst få salmonella:
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hund/Infektionssjukdomar/Salmonella/
Själv skulle jag inte låta hunden få rå kyckling, lika lite som jag själv skulle äta råkyckling. Jag vet att risken är vääääldigt liten, men den finns ändå där.
Salmonella smittar ju dessutom via avföring så blir ens hund smittad är det lätt att det sprids till andra hundar eller djur i området…
Kan ju vara så att salmonella är så sällsynt just för att vi är försiktiga, bara en tanke…
#10 Ursäkta men lever har stoppande effekt, inte laxerande!
#11 Salmonella finns inte i svenska kycklingar, men kan finnas i importerad kyckling, därav min kommentar ovan.
/Désirée
Det händer ju att det kommer rapporter om salmonellasmittat torrfoder … Fast då kommer det väl oftast från salmonellasmittad spannmål om jag minns rätt. Kött i torrfoder är ju så behandlat och sterilt så det kan ju inte innehålla särskilt mycket..
Ger ju inte torrfoder så jag har inte så stor koll….
Tror ingen sagt att en hund inte kan få salmonella eller andra sjukdomar. Men… risken är liten.
Svensk kyckling är kontrollerad innan den får säljas (jovisst… en olycka kan nog hända ändå men jag hävdar att det är otroligt sällsynt ändå).
Men det är upp till var och en att göra som den vill.
Och som med all kötthantering, oavsett om köttet är ämnat till människa eller djur, ska man tänka på hygienen… rengöra redskap och händer väl. Men det vet väl alla….
Lena A
#12 Lever, kan vara laxerande eller stoppande… jag ska låta det vara osagt.
Vissa hävdar att rå lever kan vara laxerande, andra hävdar att det är kokt lever som kan vara laxerande…om det ges i stora mängder.
Jag vet inte, har aldrig gett sådana mängder rå lever att jag märkt något av ev. laxerande effekt eller stoppande effekt.
Lena A
Fast det är ju inte bara salomnella som är problem hos kyckling utan även ex Campylobacter,s om gör att hunden kan bli ritkgit magsjuk. Enligt svenskfågel är det 12 % av alla fråglar som bär på bakterien. http://www.svenskfagel.se/?p=738&m=&pt=73
Så jag personligen hade inte gett min hund råkyckling. Och även om hunden inte kanske blir sjuk så kan jag tänka mig att den fortfarande kan smitta mig, om det tex blir kycklingsaft i pälsen osv när den äter…
Själva köttet är ju jättebra, men jag skulle inte tycka det var värt att chansa