ras för mig?
Jag och min sambo har funderat på att skaffa en hund vartefter, men det är så svårt att välja ras. Ni som vill får gärna komma med förslag :)
Vi skulle uppskatta en liten hund då vi bor i lägenhet. Vi har två katter som är mycket bus på. Hunden skulle inte bli lämnad ensam mycket då jag är mycket noggrann med katterna såväl som min blivande hund att de skall få vara med oss så mycket som möjligt och inte vara ensamma mycket (i den mån som går utefter deras behov). Sambon jobbar shift och jag är arbetssökande för tillfället men har möjligtvis kanske jobb på tråden senare men då handlar det om timmar/deltid. Eftersom det är jag som ABSOLUT vill ha en hund till våran familj så är det jag som kommer ha ansvar för det mesta, såsom promenader och aktivering. Sambon är inte alltid sådan, mest då när han känner för det.
Vi båda har hundvana sedan innan. Jag av rottweiler, golden, engelsk cockerspaniel och sambon av golden.
Vi ser helst oss med en liten men "tuff" hund. Med det menar jag en hund som man ändå kan vara aktiv med. Lek, bus, trick, promenader och cykling. Jag vill att hunden ska följa med. Samtidigt får rasen gärna vara mysig och ty sig till oss mycket för att gosa. Rasen ska vilja vara med. Korthårig, långhårig vet vi inte riktigt.
Om ni har lust får ni gärna lägga till för/nackdelar med de raser ni föreslår.
Tack på förhand :)
Ta er en titt i rasgrupp 9 är mitt tips. Tror dom flesta där skulle passa er bra. Jag har själv två papilloner är du intresserad av att veta mer om dom så gör jag gärna ett försök att beskriva dom
.
Tänk bara på att alla hundar behöver mental aktivering, även sällskapshundarna.
Hur mycket tänker ni aktivera hunden? De raser jag kommer att tänka på är väl typ Dvärgschnauzer, Japansk Spets, Papillon, Mittelspitz, Cavalier och eventuellt Sheltie.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
mitt spontana svar är mittelspitz lr någon liknande ras:)
Tack så mycket för tipsen! Älskar "spetsarna" de är vackra. Har fastnat mycker för Chihuahua med. Samt dvärgpincher eller liknande.
#2 Jag har tänkt aktivera hunden lagom mycket eller vad man ska säga…testa aktivering av olika slag men på hobbynivå mest för att det är roligt. Promenader blir det nog mycket av. Vill ha en "joggningspartner" med. Nu är jag inte den som springer massor eller jättelångt men för att röra på sig tillsammans. Inte alltid så lätt att få karl med sig på en joggingrunda 
Kul att du vill skaffa hund! :) Jag skulle säga som #1 att de flesta ur rasgupp 9 skulle passa :) men även en australisk terrier. De är hundar som är med på allt även om du bara ska slappa, springa en mil, träna agility, lydnad osv.. De är inte "typiska" terriers, de är tysta hundar som är den perfekta allroundhunden :) Jag har en australisk terrier och en papillon. Om du vill ha en gund med mera "go" i så rekomenderar jag en pappis :) Jag kännde att min terrier var liiite för seg och ville hellre sova fast han gladeligen var med ute på det mesta men jag ville ha en hund med lite mer. En papillon passar till allt men trots deras storlek så kräver de ganska mycket av sin ägare (likadant med alla småhundar). De är lättlärda, Gosiga, träninsnarkomaner som gärna vill ha mycket fart och fläkt i vardagen. Men de klarar också av att ta det lugnt i några dagar med mindre prommenader och lite hjärn aktivering :)
Eller en pudel kanske? De är tränings villiga och och är med på det mesta :) där är pälsvården det som fick mig att tacka neh till en pudel dock :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Jag tänkte på Jack Russell Terrier jag c:
Små och tuffa men samtidigt så sjukt gosiga och underbara!
♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫
Jag har en podengo pequeno, en liten robust hund som ursprungligen är en jakthund =tålig.
Podengon jagar i flock och jag har aldrig hört att det varit några problem med att ha de lösa. Min är bara 4 månader än så länge, men än har hon inte visat något intresse av att sticka efter vilda djur.
Min hund är oerhört kärleksfull, älskar att kela och hon kommer gärna och lägger sig nära än även om hon tuggar på något ben eller så bara för att få vara nära.
Hon är smart och framåt, alltid positiv, älskar alla.
Dock är podengon är jakthund, som är lite skarpare än en vanlig sällskapshund, så de måste ha mentalaktivering. men har du haft rottweiler och liknande innan bör det inte vara några problem :)
Själv är det tänkt att jag ska köra sök med henne, men andra vet jag kör agility och lurecoursing med sina.
Min hund är väldigt tyst, hon kan ge ett larmskall, om det är något sent på kvällen som hon tycker är kosntitg (grannar som flyttar möbler osv) men så fort man säger till henne så släpper hon det.
Bilder och mer information har jag givit på min hemsida:
Jag slår ett slag för isländsk fårhund!
En vallande spets, där man får allt ur både vallhunden och spetsen helt enkelt. Vallanlaget är lite olika mellan både hundar och linjer, vissa har starkare och andra svagare.
Skallet har rasen generellt lätt till, men om man är på från början så kan man få det under kontroll rätt tidigt.
Vill hänga med hela tiden, vilket hör ihop lite med att rasen har svårt för att bli lämnad ensam. En aktiv ras som man kan göra lite allt möjligt med. Är flera som aktivt tävlar agility, några håller på med lydnad och ytterligare ett par med spår.
Ganska liten ras numerärt generellt, och har i Sverige runt 100 registreringar per år. Finns i både korthår och långhår, gemensamt för båda hårlagen är att det ska vara en tät päls. Den torkar snabbt eftersom att vätan inte går så långt ner, med andra ord behöver man inte spendera år med att torka hunden efter en promenad i regnet.
Idealmankhöjden för hanar är 46 cm och för tikar är det 42 cm.
"Många färger är tillåtna enligt rasstandarden men en färg skall alltid dominera. Vanligast förekommande färger är: alla nyanser av gulrött, från crème till mörkt rött, leverbrunt, grått och svart."
Citat ur rasstandarden, visste inte hur jag skulle få till det på ett snyggt sätt annars.
Slänger med en bild på min 5 månader gamla trefärgade tik, modell långhår.
Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga