Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1520 ggr
Lynxkissen
0

regga stamtavla?

När folk säljer valpar utan stamtavla fast föräldrarna har stamtavla, varför fixar de inte stam då? Går det inte fixa det då? Eller, ja jag har ingen aning om hur det fungerar….

Mischa
0

Ofta beror det ju på att enbart ena föräldern har stam eller att hundarna inte uppnått dom krav som finns för den specifika rasen för att få regga en kull.

≧◔◡◔≦

Lynxkissen
0

jaha. Undrade mest för att jag hittade en annons där det stod att föräldrarna har stam båda två, men ej bebisarna. Dock var de försäktade, vetbes. chippade och avmaskade som andra är, det var därför jag undrade vf man då inte såg till att stam. fanns. Tack för svaret :)

Mischa
4

Möjligt att det finna andra anledningar också, men är båda föräldrardjur stamboksförda så finns ingen anledning att inte regga kullen, därför är det definitivt något fuffens.

≧◔◡◔≦

Lynxkissen
0

Tyckte med det var konstigt eftersom stamtavlorna till föräldrarna fanns att "se" hemma :/

Alexandra-S
1

#4 Tiken kan ju ha fått för många kullar och ha avelsförbud, då kan man inte regga fler kullar om man inte söker dispens. Annars kanske den har avelsförbud av någon annan anledning såsom hälsa? Fråga om föräldrarnas namn och kolla upp dom på hundata, där ser du anledning om dom skulle ha avelsförbud.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Lynxkissen
0

#5 jaha, ja så kanske det kan vara… Nu har ju jag inte tänkt mig en hund utan stamtavla eftersom jag är intresserad av utställning och så vill jag ha en tik, men kan visa annonsen i alla fall;

http://www.blocket.se/ostergotland/Chihuahua_hanvalpar_ej_skk_42254619.htm?ca=14&w=1

Satum
0

Fråga dem varför valparna inte får stamtavla? Skulle jag gjort :)

Jenna_Nord
5

En bekant till mig har en husky utan stamtavla. Fast båda föräldrarna ska ha det, enligt henne då. När jag frågade varför inte hennes har stamtavla så säger hon att de beror på att dom föder upp många valpar som dom säljer och sponsrar till drag-klubbar. Och att dom ändå inte ska fortsätta avlas på så därför "behövs" de ingen stamtavla, + att dom skulle blivit dyrare om dom vart tvunga att fixa stamtavlor. Och dom som är intresserade av att köpa vill ha så billigt som möjligt.

Jag tycker de låter så oseriöst som det bara kan bli, men hon är så nöjd så med den förklaringen och tycker inte det verkar vara konstigt.. Så då får hon väl bara det Tungan ute

Mvh Jenna

[Forest]
3

Det bästa svaret på din fråga är helt enkelt maila o fråga om fäderdjurens stamtavlor idnr o sen kan se det på skk ser man något lurt där som avelstopp/spärrad så är det allså antingen sjuka eller att tiken fått för många kullar. Allså avlar dom vidare fast tiken ska få vila från valpar helt. Ser du inget lurt i detta så kan man ju höra hur det kommer sig att de inte reggat in valparna.

[Doglovers]
0

#8 Jaa jösses, vad säger man….Förvånad

Jenna_Nord
0

Haha jag blev själv rätt mållös när hon satt där och berätta!

Mvh Jenna

[Forest]
1

10 är ju supervanligt att de drar den storyn att de är mycket dyrare så fort de innehar stamtavla, så är ju inte fallet. Det kostar så lite att regga in dom att de inte rör sig änds om flera tusen styck utan (har inte jätte kollen på priset) men det är väl 360kr st eller något sånt iaf.

[Doglovers]
0

Det är en summa som inte påverkar priset på hunden ett dugg.

[Forest]
0

13 ne Flört  Och om det är så att de skulle tjäna flera tusen per valp varför tar de då inte o reggar valparna? Obestämd

antagligen har de inte gjort rastypiska kraven som finns = de får inte regga dom.

Mischa
0

#8 Fast är det sib. husky eller alaskan huskys?

Just inom draget kan jag tänka mig att det är annat som råder då man ganska ofta avlar åt sig själv eller bekanta med samma intresse?, dvs har du gjort parningen är är du ofta medveten om hur hundarnas stam ser ut och lägger inte ner pengar/tid på reg.avgifter för att få ut papper på det, det krävs väl heller knappast stammade hundar för att tävla etc.

≧◔◡◔≦

Jenna_Nord
0

#15 Det är siberian husky. Nä det var väl så hon menade. Att är det ändå 6 valpar som ska reggas så är det ju ändå en peng dom slipper.

Men jag fattar inte, då har man ju ingen direkt koll hur det är fatt med valparna? Hur kan man då veta att man kan fortsätta att para hundarna, när man inte vet hur valparna blir?

Mvh Jenna

Mischa
1

#16 Det är väl lite av kruxet, att det förutsätter att hundarna stannar hos/runt den som har koll och inte säljs vidare till ex. sällskap.

Hundarna har ju fortfarande en stam oavsett om dom har papper, det har ju alla hundar men har man flera generationers kullar hemma /omgivningen och dokumenterar själv så har man ju också en viss koll på bakgrunden till skillnad från om man säljer av sina hundar.

≧◔◡◔≦

Jenna_Nord
0

För det är ju det min bekants hund blev. Alltså såld som sällskapshund till någon de inte känner. Nu har hon ju sagt att hon ska få hjälp av dom att få in han i ett band, men ja.. Hon säger så mycket…

Mvh Jenna

Mischa
0

Aha.

Känns som att det är mer vanligt just hos alaskan huskys (som förvisso är blandraser) men jag har nog inte hört att man struntar i att regga när man kör rasrent och säljer vidare, det borde ju gå att få bättre betalt för en reggad hund.

≧◔◡◔≦

Jenna_Nord
0

Jo man tycker ju det.. Men hon köpte honom när han var 3½ månad tror jag, så han hade ju hunnit ha en familj emellan, men som inte klarade av honom. Så det kanske var en sista utväg att sälja honom som sällskap.

Tycker ändå det låter helskumt att man som kennel inte vill regga sina valpar när dom ska tävla. Dom kan ju inte få nån cred ens ifall valparna skulle visa sig vara extremt duktiga inom drag. Iom att dom räknas som blandras.

Mvh Jenna

[Doglovers]
0

Vi avlar också till oss själva. Men man kan ju inte behålla alla valpar som föds. Det är ju hur självklart som helst att man ska regga hunden och ha en stamtavla på den. Hur sjutton ska andra veta vad det är för linjer annars. Det kan ju bli vilket inavelsgrad som helst. Alla raser är väl lika mycket värda, eller …?

99% av alla uppfödare tar ju kullar för att själva behålla en valp till vidare avel. Så det där snacket från den där uppfödaren går i alla fall inte jag på.