Rumsrenhet
Är det någon skillnad på hur man gör för att träna en vuxen hund till att bli rumsren än en valp?
Hunden är 2 år det handlar om. Jag försöker hjälpa en person jag känner.
Alla råd om hur man ska bära sig åt med vuxen hund vore jätte tacksamt!
är hunden kollad hos vetrinär så den är frisk? Jag har haft omplaceringshund och hon var inte rumsren, jag gjorde som man gör med valpar (dok ut kanske varannan timme) ut ofta men gick längre promenader så att hon kissa minst 2 gånger iaf per runda + hade tid att bajsa om hon vart nödig. Beröm när behoven gjordes ute, sa ingen om olycka skedde inne. Nattetid så fick hon vara i sovrumet,kök o liten hal, innan jag skärma av så bajsa hon ofta i något annat rum. Var lyhörd på hunden signaler våran hund gick ofta till mig när hon ville ut det var inte bara för kel alla gånger utan ofta helt enkelt för visa jag behöver gå ut.
Men först tycker jag man kollar så hunden är frisk så det inte finns orsak till varför den inte är rumsren.

Är den vuxna hunden frisk så är det precis som med att träna en valp att bli rumsren.
Rastas då den ätit/druckit, sovit, busat och ibland där emellan.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Okej tack för hjälpen! :)
Hunden har aldrig blivit rumsrenhetstränat så jag har antagit att det är därför. Självklart har den fått gå ut, men aldrig blivit tränad till att det är ute man gör sina behov.
Ska prata om det med dom om att hunden kanske inte är frisk, men jag tycker det verkar som att hunden bara inte riktigt vet bättre.
Jag hade gett extra mycket beröm när den gör sina behov ute. Gärna en liten godis som belöning till och med :) Om hunden är klickertränad kan man till och med klicka varje gång den tänker uträtta de den ska.
Sen efter någon vecka eller så hade jag nog visat att det är ajjabajja att göra inne ifall de fortsatte att hända olyckor. För en vuxen hund kan hålla sig, vilket en valp inte kan. Så de gäller bara att den vet vad som är rätt och fel :)
Mvh Jenna