Sy hundtäcke...
Ja, jag funderar på att sy en "kollektion" hundtäcken som projekt arbete ett Vår/höst, ett regn och ett vinter.
Vilka tyger skulle ni rekomendera? De ska hålla väta någorlunda samtliga täcken! :)
Sen när jag ändå håller på så finns det någon som har någon bra beskrivning på hur man gör får gärna dela med sig!
Vi har använt oss av fleece för att få varma täcken/overaller och bävernylon för att stå emot lite regn. Vi har tex. en fleeceoverall(på vintern när det är jättekallt under fodrat täcke), en bävernylonoverall(på sommaren vid regn), ett täcke i bävernylon fodrat med fleece(på vintern). :) Vet tyvärr inte var mönstrena är hittade.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag sydde billiga och snygga täcker av dubbel fleece (ÖB-filtar !). Duger inte för ösregn, men väl för snöfall och ger värme
Ingen bra bild, men min fd hunds dotter Zimba fick ärva efter efter en tidigare hund jag haft. Leopardfärgad fleece med rejäl magdel som värmer magen. Har även en i brun-beige randig fleece hemma som är kvar efter min fd Puma, som funkade super och är lite mer välsydd.
Provlemet med regntäta täcken är sömmarna. Har sytt ett i grnt vattenavstötande material med fleecefoder, men just sömmarna är ett problem. Fått impregnera, men det känns heller inte så kul med tanke på hur "otrevligt" impregnering är.
#1 Jaa.. Bävernylon har jag funderat på men de är dyrt :o
#2 Tack! :)
#3-4 Oj så fint! :O Ja.. jag har funderat på det… Men de finns nå sömlim eller liknande tror ja ^^
Annars är ju softshelltyg ypperligt om du hittar det på metervara :)
Hmm.. Inte hört talas om softshelltyg Tidigare! Ska kollas upp ^^
Sånt där tyg som alla ungar hade skaljacka i förra och förrförra hösten
minavitas.wix.com/kennel
Jag (och träningskompisar) föredrar skaltäcken där man kan sätta fast ett värmande och tillhörande innertäcke med hjälp av tryckknappar. Kanske är en modell att ha i åtanke?
#9 okej! :)
#10 Ja jag har faktist funderat på att göra något liknande, funderar även på att göra om lite i idéen och gör ett 3 i 1 och då ska man kunna byta fodret efter vad man vill ha, dvs använda tryckknappar.. Va tror ni om de? är inte de mer praktiskt än att ha massa olika täcken?
#11 Nackdelen kan vara att t ex ju tjockare foder, desto sämre sitter det (blir t ex tightare). Eller tvärtom, ju tunnare foder, desto mer för stort blir det. PÅassformen är lite av A och O för att iaf jag ska använda ett täcke.
Ja de är sant… tänkte inte så långt att själva täcket blir tjockare desto varmare foder man har ;)
Fiffigt! ^^