Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 2479 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Vilka olika "inkallningsord" använder du?

Ja det finns ju många olika inkallningsord: hit, kom, namn, fot, nu går vi, titta hit osv.

Vilka ord använder du och vad ska hunden göra när den hör ordet?

Vargafrost
0

"Hit"/"Kom" = Du ska komma hit och sitta.
"Häråt" = Här går vi, häng på nu.

Är väl dom jag använder mest. "Fot" använder jag inte utanför lydnadsträningen.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

CelsiusT
0

Öhh.. jag är nog faktiskt väldigt slarvig med det där numera. Med tidigare hundar så har jag varit sååå noga. Men med den här hunden har det bara blivit, så han kan nog dom flesta inkallningsord man kan komma på.

Använder 'kom hit' mest tror jag, ibland säger jag '*namn* kom hit'. När jag säger 'kom hit' så vill jag att han kommer fram till mig och stannar så jag tex kan koppla honom, hålla honom eller att han står still om någon/något passerar. Använder även 'häråt' i bemärkelsen 'åt det här hållet' men han måste då inte komma till mig utan bara hänga på åt samma håll som jag är påväg åt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JamieBlue
0

#1 Bra, du påminde mig om att jag vill lära min valp "häråt". Verkar mycket praktiskt. Min valp kanske har lite för många inkallningssätt… Han kommer på visselpipa, på en särskild vissling och på "kom + namn". Han är bara 3 månader så än så länge nöjer jag mig med att han kommer till mig, han behöver inte sitta eller göra något annat.

rebz
0

"Kom, kom hit" använder jag när han ska komma till mig helt enkelt. "Fot" använder jag när han ska komma och sätta sig fot. "Nu går vi" använder jag om tex han stannat för att lukta på ett ställe i 1miljon år och jag är en liten bit framför och anser att nu räcker det och nu går vi vidare.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

NathalieT
0

Jag ropar kom eller bara Pelle till vardags och när det gäller lydnad så använder jag hit och då vet han att han ska komma så fort han kan och sätta sig i fotposition :)

[Highonbluetomorrows]
0

Jag är lite nyfiken på vilket kommando man bör använda när man vill att hunden ska komma till en och sätta sig rakt framför en? Jag tror att jag såg det som ett moment i någon bruksvideo eller så, kanske har fel. Men det verkade nyttigt och jag vill inte råka blanda ihop kommandon. :P

#1. Var ska hunden sitta vid hit/kom, eller är det strunt samma?

#4. Säger du bara "fot" eller först typ "hit" och sedan fot?

htt
0

Ropar bara hans namn, eller "Loke,här" när jag vill att han ska komma närmare, om jag går in på en stig eller liknande.

Anibaz
0

"Hundar!" - gäller båda, betyder kom hit och håll er i närheten. "Här" - på sidan utan nån direkt kontakt. "Hit" - fotposition och kontakt. "Kom" - kom här, nääära

Jespersen
0

Hit - komma och sätta sig vid min sida.
Kom här - komma fram till mig/gå vid mig om jag rör på mig.

Vargafrost
0

#6 Jag nöjer mig med att dom kommer till mig och sätter sig så att jag kan ta tag/koppla om det behövs utan att själv behöva kasta mig efter dom. Blir det fotposition så är det ett plus. Glad

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Lathundarna
0

Till vardags är det 'kom', 'här' och namnet som gäller. Har han svårt att slita sig från nåt så är det 'Hejdå'. 'Hit' är ett tävlingsord för oss.

rebz
0

#6 Jag säger bara fot :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se