Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 56923 ggr
Trin
38

Rimligt pris för en renrasig mops?

Har tagit kontakt med olika mops uppfödare priset för en mops ligger på 18.000 kr. Då är det oavsett om det är en tik eller hane. Är detta ett rimligt pris för en renrasig skk reggad mops ?

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

rebz
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja jag kan tänka mig att priset på en renrasig mops ligger ungefär runt 18.000kr. Trodde de låg någonstans mellan 14-18 tusen.

Om det är ett rimligt pris är upp till dig. Själv skulle jag aldrig lägga ut så mycket pengar :/

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Michaela-N
8

Skulle precis säga samma sak. Jag själv tycker det är bedrövligt hur man kan kräva så mycket för en hund, det är sanslöst, men de kostar väl så mycket antar jag.

Nikkis
3

Alltså jag kan "förstå" varför de kostar så mkt. Mops är inte direkt den friskaste rasen och föder inte så stora kullar. Det finns risk för snitt vid valpning också.
Jag tror inte att någon uppfödare gärna vill gå minus eftesom det kostar en del pengar att ta en kull med Allt vad det innebär.

Dock inte sagt att jag personligen ågonsin skulle betala såna pengar för en hund av den/liknande ras. =)

Michaela-N
5

#3 Det förstår jag också. Men vi säger 18.000:- . 6 valpar är det i kullen. 18.000 x 6 = 108.000:-

Hundraåttatusen kronor.  Jag kan inte så mycket om hunduppfödning men jag lovar att det inte går på hälften, ens.

Nikkis
2

Men vad gör det för skillnad gentemot uppfödare av större raser med större kullar som tar mellan 10-12.000 kr per valp?

Senaste vet jag en uppfödare av bruksras som fick 10 st valpar som hon tog 12 papp för.
Visserligen så åkte de utomlands för att para tiken och tiken är meriterad osv.
Allt sånt kostar ju också vet du. ;-)

Nikkis
1

Tillägg: Måga uppfödare skattar ju också för det dom får in. Kan ju inte räknas som hobbyverksamhet hur länge som helst. =)

Michaela-N
1

#5 Ja, det är samma där. Mitt max-pris stannar på 7.000:-

Ja, sånt kostar. Men inte hundratjugotusen kronor (;

Nikkis
7

Det kan du ju inte veta, eftersom du inte vet ngt om uppfödning sa du ju. =D

Inom min ras (Schäfer) eller ngn annan bruksras så pungar jag LÄTT ut 12 tusen för en valp.
Där jag vet att Båda föräldradjuren är (de måste!) vara hälsotestade samt mentaltestade. Ett stort plus är också att de är välmeriterade.

Jag menar, allt sånt kostar pengar.
Tiken åker till hanen för parning - kostnad för resa och uppehåll. Hanen ska sedan ha sina pengar för parningen, tiken ska vara bra försäkrad och få mat av god kvalité likaså valparna. Som sedan ska reggas (kostar ju några fina tusenlappar) och besiktigas, märkas, vaccineras och försörjas. Alla valpar kanske inte blir sålda direkt. Många kör på annonsering för valparna, de ska ha sina snuttefiltar och ben och vad som nu kan tänkas behövas. Blir ngn sjuk så måste man ha buffert, eller om tiken blir sjuk eller får komplikationer vid valpning.

Medlemskap ska betalas, många uppfödare brukar även betala första året i rasklubben för valpköparna, vissa bekostar även röntgen/MH osv av valparna.

Man får liksom inte glömma de små kostnaderna, för det är nästan de som är värst. ;-)

Så ja, jag betalar rätt 12 tusen för en valp efetr en seriös uppfödare som försöker föra sin ras framåt, som använder bra avelsdjur osv. Dessa sponsrar jag mer än gärna, och går dessa med vinnst - Fine! Underbart, då kan de fortsätta att satsa och bedriva sin goda avel. =)
SÅ ser Jag på saken.

SaraC
2

#7 Man betalar ju för det första för parningen. Ofta enligt antingen med en valp eller för priset av en valp. I det här fallet skulle i så fall uppfödaren betala hanhundsägaren 18 000 kronor. Säg att tiken då får 1-4 valpar, mopsar får ju inte så många valpar. Sedan ska alla valpar födas upp under tiden de är hos uppfödaren (foderkostnader) och sedan ska alla chippas, registrerar, besiktigas och avmaskas. Lägg till alla tester man gjort på tiken för att hon ska kunna gå i avel, det blir nog några sköna tusen kronor. Om hunden visar sig vara frisk och sund och ska gå i avel så ska den helst också ställas ut åtminstone en gång, för att man ska få ett omdöme på hur hunden ser ut jämfört med rasstandarden. Det kostar också några hundra bara att ställa ut hunden, plus resor/boende i samband med utställning. Då är inte ens inköpspriset på tiken räknat, som kan vara runt 10 000 kr upp till många tiotusentals kronor om det är en importerad hund.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Forest]
1

Jag tycker normal pris är för mindre hund 14-18000kr. Detta med att man tjänar mycket man får vara glad om man går runt änds.

[Rocky70]
1

Det är ju så att prissättningen beror ju på tillgång och efterfrågan,så länge det finns de som betalar 18000 för en valp kan de ju ta det.Får de inte sålt valparna måste de sänka priset.Själv skulle jag aldrig punga ut med 18000 för en mops,som nån nämde så är det inte den friskaste rasen vilket gör att det kan kosta mycket att äga en.

toodiloo
1

för det första tror jag 18000 är fullt rimligt för en såpass osund ras o en ras som har svårt att få fram valpar.

För det andra undrar jag vad ni är för människor som pratar om att en familjemedlem är för dyr? 18 000, vad är det, för en individ och en familjemedlem?

För det 3e är det bara skitsnack att man tjänar på att föda upp hundar. Det är inga valpfabriker vi pratar om. Har man en kennel och 1-2 kullar per år får man nog vara glad om "hundverksamheten" går plus minus noll. Det kostar med MH-tester, ögonlysning, höftledsröntgning, utlandsresor för parningar och allt man måste göra med en valp innan man säljer. Talar man dessutom om en ras där kejsarsnitt är vanligt får man lägga till detta som många försäkringsbolag avsäger sig.. Det drar iväg, kanske blir 1000kr per valp kvar och med tanke på hur mkt jobb det är med valpar så är den timlönen inte speciellt bra..

Nikkis
0

Det är ju exakt det jag skrivit! =)

Kan också tillägga att många uppfödare brukar ta ledig från jobbet om de inte kan fixa ngn annan passning med valparna!

Beckibus
3

Hej!

Vad kul att du är intresserad av mops(har 4st här hemma!)underbara!18000 är vanligt att man tar.Det kostar ju en del att föda upp dom också maten,chippa,vac,stamtavla ja allt kostar!{#emotions_dlg.tongue_out}

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

pyat88
0

dom brukar gå för 20. jag köpte mina för 16/st. fick rabatterat eftersom jag kände uppfödaren sen länge. men det låter rimligt. du kan säker komma överens om avbetalning, typ betala på två ggr.

[Highonbluetomorrows]
0

Det är väl "rimligt". Frallor kan också kosta 18 000, precis som chihuahuor gjorde för några år sedan (nu kostar chihuahuor typ 12-14000 som många andra mindre raser).

Jag hade inte köpt en hund för 18 000. Särskilt inte från en sådan ras… men det är jag det.

mopsen12
0

Vi betalade 13 och ett halvt för våran tjej men då åkte vi till uppfödaren tre gånger cirka fyra timmar bort också så bensinen kostade ju en del, det var därför. Just nu har jag sett väldigt många oseriösa på blocket så varning för det…

Jag skulle säga att det är rätt rimligt. Det finns ju mopsar mer åt 14-16 000 också.

Men inköpspriset är bara en pytteliten del av vad det kommer kosta i det stora hela att ha hund, bara så ni tänker på det.

Mischa
8

Jag tycker tvärtemot vad en del skrivit: att det är orimliga pengar för en ras där flertalet individer låter som tröskverk bara dom går några meter, jag förstår att uppfödaren vill få tillbaka så mycket som möjligt av sina utgifter så att det iaf går jämnt ut, men ur aspekten som en valpköpare skulle jag aldrig lägga ut dom pengarna för en valp av en ras som riskerar att kosta högre i försäkringspremie och veterinärvård än många andra raser avlade för samma syfte.

Möjligtvis om just den här kullen är från flera generationers supersunda, självvalpande linjer eller som på annat sätt utmärker sig från den generella mopspopulationen, men inte bara för att det råkar vara en mops, har svårt att se hur sunda mopsar skulle behöva kosta så mycket.

≧◔◡◔≦

mopsen12
1

Jag har aldrig hört om någon mops som fått hjälp att föda hos veterinär, men det kan hända på grund av deras stora huvuden när de föds. Jag tror dock inte att det är så vanligt.

[Doglovers]
2

Det är ju sjukt. Så ju sjukare en ras är, ju dyrare blir den. Ska köparen betala för att uppfödarna avlar på sjuka hundar för att dom är populära just nu.

Enligt försäkringar så täcker dom endast ett kejsarsnitt. Tack och lov för det. Avla på hundar som knappt kan föda…Jösses säger jag bara.

Labolina_73
0

#18 bra skrivet och formulerat.. :-)