Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2385 ggr
cannaydia
3

Kemisk kastrering

Någon här som har erfarenhet av kemisk kastrering på hund och vill dela med sig hur det funkat. För- Nackdelar ni upplevde/övervägde före/efter?

(Satte under avel då jag vart osäker vart de passade bäst, flytta om den passar bättre annanstans).

Taxelina
0

Jag provade kemisk kastrering på min ena hane för att se om han lugnade ner sej något. Men hos honom var det ingen förändring alls. Mitt i behandlingen fick han en parning och det gick utmärkt. Den kemiska behandlingen var endast för att sänka testosteronet.

Hoppas du får fler svar.

AnneN
0

Har gjort kemisk kastrering på 2 hanar jag haft, men det var endast av medicinskaskäl eftersom de båda drabbades av förstorad prostata.

Förutom att de blev friska av det, så den ena hanen blev mindre intresserad av löptikar.

Något man dock bör tänka på är att de fortfarande kan para en tik och få valpar eftersom spermieproduktionen inte avtar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tangotime
0

Min storpudel hane körde jag kemisk kastrering på innan jag kastrerade honom "på riktigt". Det märktes ingen skillnad därför valde jag att kastrera honom "på riktigt" och det gav mycket större skillnad.

Jag fick rådet att inte p-spruta honom för länge. Det är ju hormoner så att ge det hela hundens liv rekomenderas tydligen inte.

Man kan inte heller säga att en kemisk kastrering alltid har samma effekt som en kirurgisk kastrering. Det kan skilja en hel del.

amadeusmatte
0

Min blandrashane fick temperament och blev väldigt väldigt vaktig. han kaxar sig ofta mot andra hundar, väntar nu på att sprutan ska gå ur!!

Fridaaaa
0

Vet en hund som hade kemisk kastrering, han ändrades ingenting, men när dem kastrerade honom blev han en helt annan hund, på ett mycket bra sätt! :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.