Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1640 ggr
[Engstaff]
0

Orijen eller canin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag undrar vad ni kör på till era hundar eller vad ni tycker är bäst?

När jag fick hem min hund från uppfödaren så åt hon Orijen men hon verkade inte gilla det spreciellt så jag prövade royal canin för boxer..(har en engstaff) Dem rekomenderade det på djuräffärerna då orijen har sån hög protein halt..Och min vovve är ju strax under 7månader så hon är ju inte igång med nån speciell träning ännu så. Jag är lite förvirrad haha.

Så jag skulle bli glad om ni skriver vad ni tycker eller vad ni har till era små muskel bullar :)

En sak till…Har ni nå tips hur man ska få dem attäta varje måltid…ibland vill hon inte ha mat alls så jag brukar få blanda i lite "hund burkmat" så att hon äter. Nå bättre tips?

/Emelie

Taci
0

Jag tycker inte du ska blanda i något i maten. En hund svälter sig inte frivilligt o kommer äta när den är tillräckligt hungrig. Jag skulle tagit upp maten efter en stund om den inte ätit, o sen inte gett någon smula tills det är dags till nästa måltid. Då lär den sig förhoppningsvis att det blir inte en massa andra godsaker i maten. Om hon verkligen inte tycker om maten så får du ju såklart byta till något hon gillar bättre, smaken är ju som baken för hundar (;

[Engstaff]
0

#jo det är väll så :)

Dixxie
0

Jag har en tik på 9,5 mån och hon får Royal Canin. Hon äter med god aptit, är bra i magen och fin i hullet. Hon har blivit lite mjällig och jag vet inte om det kan ha att göra med fodret? Hon har ju ungefär likadan päls som din hund (hon är en Dobermann). Orijen har jag ingen som helst erfarenhet av och jag känner ingen som fodrar med det. Säkert jättebra mat, men det har inte slagit igenom i min bekantskapskrets än så jag kan inte uttrycka någon åsikt om det.

#1 Jag vet många som resonerar som du, men jag vill inte riktigt hålla med. Min tik matvägrade när hon var 4-5 mån och det hjälpte inte att svälta henne, hon blev bara smalare och smalare. Dessutom är det mycket viktigt att de får ordentligt med näring under uppväxten. Jag har dessutom en ras som växer oerhört fort i början och då är det extra viktigt. Jag lade hennes mat i blöt ca 10 min och så fick hon färskfoder i maten. Då åt hon. När jag märkte att hon fick bättre aptit minskade jag på färskfodret och tog så småningom bort det helt, sedan vande jag henne vid att få torr mat. Idag är hon värsta matmonstret! OBS! Jag lade alltid i färskfodret från början, så jag lät henne inte matvägra först för att sedan få något gott.

Visper
0

Jag ger Orijen till min valp och min gamla hund fick det också.

Mycket nöjd.

Här äter han maten med god aptit och har inga mjäll eller andra konstigheter i pälsen.

Om hunden tycker om maten så äter han den! RC är inte den mat jag vill ge min hund. Min hund fick Eucanuba hos uppfödaren och den ville han ine äta och jag vill inte ge mat med spannmål och melass/sockerbetor, vetemjöl mm

JamieBlue
0

Tips jag fått från andra med hundar som inte vill äta är att gömma maten, antingen ute eller inne och så får hunden leta upp maten. Har även hört att lägga lite av maten utanför matskålen kan hjälpa. Eller att man tar med maten under en promenad och serverar den ute. Man kan såklart även blanda i vad som helst som hunden gillar i maten. Som nr 1 skrev vill man kanske inte skämma bort hunden, men jag gör så ibland ändå eftersom jag har en ung valp och vill att han ska äta. Bäst är säkert att köra hårda linjen ett tag innan man börjar blanda i andra saker. Förresten blandar jag oftast i banan eftersom min hund älskar banan!

Visper
0

Är  det ok att ge hunden mat som den inte tycker om? Som ska gömmas eller blandas annat i? Dessutom likadan mat dag ut och dag in.

JamieBlue
0

#6 Vet inte om du riktar dig till mig, jag skriver bara att jag fått tips om att man kan göra så. Man får som ägare själv avgöra vad som är bäst. Om hunden verkligen inte tycker om fodret så ska man såklart byta men det är inte alltid gjort i en handvändning. Min hund äter sitt foder med god aptit men vid de enstaka tillfällen som han inte ätit så har jag blandat i något han gillar, dvs banan.

[Forest]
1

Dessa foder är dom dag o natt, så jag säger orijen där har du högklassigt fint foder Glad 

Hur ofta ger du han mat nu? Det är lite olika vissa vill äta oftare vissa vill ha sitt mat morgon o kväll bara.

Sen kan man vissligen blanda i lite våtfoder i maten. jag ger färskfoder iblandat i orijen då mina (inte muskelknuttar) äter mycket bättre maten.

Visper
0

#7 Nej jag riktar mog inte till dig. Jag fick lägga på en aptitretare ovanpå för att min vovve skulle börja äta. Det var då jag började fundera.

JamieBlue
0

#9 Ok!