CKCS - syringomyelia
http://www.youtube.com/watch?v=-qPLDMSPRXA&feature=related
Cavalier King Charles Spaniel.
Är det verkligen rätt att avla vidare på en sådan ras som kan lida av något sånt här fruktansvärt problem?
Syringomyelia innebär alltså att hundens skalle är för liten och att hjärnan inte får plats. Detta medför hunden en extrem smärta, en värre huvudvärk än vad vi kan föreställa oss och detta är konstant. Det är vanligt att hundar som lider av syringomyelia kliar hål i sitt egna huvud för att trycket och smärtan är så stor.
Någon med en Charles som har erfaranhet av detta? Veterinären i videon säger att 1/3(!!!) av alla i rasen kan få sådana problem.
Jag läser om folk som aldrig skulle stödja blandrasaveln pga att man inte vet föräldrarnas hälsa osv. Och detta förstår jag. Men är det inte ännu värre att avla på raser man i princip vet kommer få svåra och många hälsoproblem? Andra exempel är mops & fransk bulldog. Finns garanterat många fler men var dessa som jag kom att tänka på.
OBS. Jag tycker om alla hundar och har absolut ingenting emot någon ras så tro inte att det handlar om det.
Jag kan erkänna att jag inte vet så jättemycket om mops och franskbulldog men hört att de kan få mycket hälsoproblem. Även mitt försäkringsbolag frågade om min hund var någon av dessa raser då det skulle bli dyrare. Om detta inte stämmer tar jag tillbaka det och ber om ursäkt. Man ska inte yttra sig om saker man inte vet så mycket om.
SM kan drabba alla raser med skålformat skallben, inte bara cavalierer.
Jag är uppväxt i en cavalieruppfödning och under alla år mamma fött upp så har vi aldrig fått någon av de rasspecifika sjukdomarna för cavalierer. En enda valp (som vi behöll själva) var krypt, det är allt. Så är man noga med tester på djuren så är nog inte risken större för cavalierer än andra raser.
Så jag håller alltså inte med om att man "i princip vet att de kommer få svåra och många hälsoproblem".
Däremot är det fel som många uppfödare gör, speciellt i England, att avla trots anlagen bara för att de har fina meriter på utställningen, då anser inte jag att de är speciellt seriösa men det är troligtvis genom det som SM spritt sig inom rasen.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Intressant! Blir väldigt glad över att det finns saker man kan tänka på i aveln för att förhindra detta och tycker att alla borde göra det. Var så himla hemskt att titta på videon så… blir så arg på människor som inte kan värdera hunden hälsa över allt som har med utseende och meriter att göra
Även om det är cavalieren som är mest känd för sjukdomen så kan även Chihuahua, japanese chin, king charles , etc drabbas (alla de raser med den typen av huvudform riskerar ju att drabbas). Självklart ska man inte avla på de hundar som bär på genen, men tyvärr finns det de som inte tar nån vidare hänsyn till sånt eller verkar ha nån som helst förståelse för följderna det har för drabbade hundar.
Sen min egen cavalier insjuknade (allergi och blåsljud, men även basic kollad för syringomyelia) har jag blivit mer och mer "allergisk" mot framför allt smårasaveln där skönhet tycks konkurrera ut sundhet, hälsa och användbarhet. Riktigt trist.
Håller med #2
Jag har själv en Cavalier och har träffar många ägare samt en del uppfödare. Även om sjukdommen finns så är det inte alls lika stor på i Storbrittanien. Själv tycker jag att Sverige ska sluta importera avelsdjur därifrån så att chansen minskar att få det lika stort här.
Ja det är jätte tråkigt att en sån underbar ras ska ha så mycket problem. Kan inte riktigt fatta att uppfödare (som ska veta mest och sätta rasens bästa i första hand) avlar med mening på djur som har sjukdommar bak i släkten. *suck* Nästan att man själv börjar avla bara för att slippa oserigösa uppfödare.hehe!
Tycker att uppfödare ska vara mycket mer petiga med ras aveln.
Finns friska indevider som går att avla på. Som man bör ta till vara innan det inte finns några kvar och rasen är helt förstörd