Kissar sjukt mycket!
Har en valp på 12 ½ veckor som kissar så sjukt mycket, det är ibland pölar som inte ens en stor hund kissar :O dricker hon för mycket eller kan det vara något fel?!
Kissar hon ofta? Det kan vara urinvägsinfektion. Tycker att du ska kontakta veterinär i vilket fall.
har du testat o mäta vattnet varje dag som hon får och sen hur mycket hon har druckigt, det är svårt för oss o veta hur mycket hon dricker o kissar. Låter som hon kissar större pölar o inte små pölar som ofta blir om de har uvi men jag tycker det är viktigt som 1 säger gör en extra koll hos vetrinären så hon inte har uvi. TS en fråga har hon fått sin 13v spruta? annars kan du passa på att boka tid för den + göra kisseodling o se så hon inte har uvi. Enja fick det tyvärr när hon var 11 veckor gammal men det var "nödigt" hela tiden o små pölar stup i kvarten.
Nej, alltså uvi tror jag verkligen inte det är för som sagt små pölar är det inte utan hon håller sig lixom så länge hon kan och sen helt plötsligt bara kommer det MASSOR! hon dricker ca en skål varje dag.
#3 Hon kan ju hålla sig just för att det gör ont (som det brukar göra vid uvi) när hon kissar..
Jag skulle kollat upp det med vet.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
3 hur stor är volymen i skålen? 1/2 l mindre mer?
jag tror att hon precis lärt att hålla sig och gör det så länge det går och sen blir hon jättekissinödig, hon är ju i den åldern då de lär sig kontrollera blåsan !
Hade samma problem med min valp, han kunde kissa mycket och ofta men veterinären sa till mig att det var ganska normalt. Du kan i alla fall prova med tranbär i maten samt ge C-vitamin brustablett en gång om dagen och se om det hjälper, det tipset fick jag av honom. Hjälper inte det efter några veckor så kontakta vet. igen så får ni gå på undersökning.
Det kan också vara så att hon dricker för mycket oc hdå måste du minska på vattnet. jag har begränsat vattnet lite till min nu så han får so han ska ha med tanke på vikten. samt att han får tranbär och c-vitamin och han mår redan mycket bättre.
Okej, det lät ju som ett bra tips. Men tror jag väntar lite o ser om det blir bättre. kan ju egentligen vara vad som helst nu när dom är i den där förvirrade åldern då de utvecklas o massa. Men annars kan man ju testa det :)
7 tranbär och c vitamin är mot uvi, varför ska man ge det om hunden inte har uvi? 2 veckor med uvi är inget jag rek har man haft uvi vet man själv hur ont och obehagligt det är att kissa + att man ständigt känner sig kissnödig
Så här står det på agria ang uvi
För att minska risken att hunden ska drabbas av urinvägsinfektion ska du tänka på att rasta den så tidigt som möjligt på morgonen och så sent som möjligt på kvällen. Det beror på att tiden som urinen befinner sig i blåsan då minskar och även risken för bakterietillväxt.
Se också till att hunden har fri tillgång till vatten så att den dricker och därmed också kissar mycket. http://www.agria.se/hund/artikel/urinvagsinfektion-hos-hund så jag håller inte med om att man ska minska ner vatten till sin hund fattar inte alls vitsen med det om hunden inte hetsdricker, men det låter inte som att din hund eller ts hund hetsdricker vatten.
#9 Veterinären sa till mig iaf att det inte bara är till för om hunden HAR Uvi utan man kan även ge dem det i förebyggande syfte :)
Tillägg #9: Jo min hund drack för mycket
Alltså hon hetsdricker inte och hittills har hon druckit lite mer än en tredjedel av skålen. Men jag aktiverar min hund rätt sp mycket också med tanke på rasen, både fysiskt och mentalt, så kan ju vara pga det som hon börjat dricka mycket också. Men jag väntar lite o ser hur det går, annars får jag väl ringa vet.

Hur ofta är du ute och rastar valpen?
Då de är så små kan de inte kontrollera blåsan ordentligt, det kommer för många i samband med könsmognaden (första löpet).
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
alltså jag är ute med henne konstant, tre gånger under tiden hon är vaken, minst. kissar hon inte på dessa så blir det fler gånger. men hon har lärt sig att hålla sig, tror det är det som är problemet, de säger att de kan lära sig ha kontroll på blåsan eller kan hålla sig när de är tre månader..
Har aldrig varit med om en hund som håller sig "bara för att" när den är ute..
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Den håller sig inte "bara för att" när vi är ute, hon kissar nästan varje gång vi är ute !!! Men det är mest på natten, hon kissar bara en gång nattetid. så det är mest på natten det kan komma floder..
Jag skulle ändå kontakta veterinär för att vara säker på att allt står rätt till.