Panik vid kloklippning
Kan börja med att säga att vi tränar på kloklippningen nästan dagligen, så det handlar inte om att hunden är ovan.
Saken är att han får ren panik när klorna ska klippas. Han vill verkligen, verkligen inte vara med om det. Därför tänkte jag höra ifall det är nån som provat nån form av lugnande medel vid kloklippning. I så fall vad och vilken effekt har det gett?
Det har nu gått så pass långt att jag anser att det är bättre att han är lite trött en dag än att gå med för långa klor. Att gå till veterinären varje gång klorna ska klippas blir en dyr affär.
Snälla ge mig tips!
Har du testat att försöska fila ner klorna?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#1 Ja, tyvärr är det samma problem även då. Allra värst är det med framtassarna. Har aldrig klippt i pulpan och han har aldrig gjort illa någon klo. Tror helt enkelt att han bara hatar när man ska göra något med dem.
Vissa hundar är mycket rädda om sina tassar, jag rek att du tränar på pilla mer med framtassarna o klorna även tar fram klosaxen men andvänder den inte. Du kan börja klippa en klo med o säga så var det klart dagen efter nästa tass o man behöver inte belöna med godis utan räcker med bra duktig. funkar det okej så ökar du till 2 klor osv men gör det hellre snabbt o sen klart innan paniken kommer. Har haft en som var livrädd med men det är bara vara bestmänd med med henne funka bäst att ta klorna stående som man gör nrä man verkar hästar ;)
Min hund var mycket svår ja omöjlig att klippa klorna på hemma. Har ni provat att låta en veterinär göra det en gång?
Vi åkte då till en veterinärklinik och hade tur att vi fick en erfaren och duktig veterinär som klippte klorna mycket snabbt och smidigt medans de gav honom mycket godis. Men att hon var så duktig och det blev en ok upplevelse för honom tror jag gjorde att han är ok med att man rör hans tassar numera, inspekterar och han accepterar kloklippandet mer nu. Det var tal om att vi skulle ha narkos, men de tyckte det fanns en onödig hälsorisk för den rasen så de gjorde det utan.
Tips, vänj honom vid att ni rör hans tassar och klor och belöna med godis samtidigt.
#3 Det är det jag gjort i ett år utan någon som helst framgång, så den metoden tror jag inte på längre.
#4 Har inte tagit honom till vet än, tänkte kolla om nån visste om nåt bra alternativ så man slipper veterinärkostnaden. Med en sjukskriven sambo är man inte så rik, och jag tror inte att ett veterinärbesök skulle göra några mirakel för oss :)
Det finns DAP eller vad de heter, i olika former. Är utvärtes lugnande för hunden. Men det är dyrt tycker jag.
Vill också nämna att det inte är jättedyrt att låta någon klippa klorna. Under hundralappen hos trimmare, och vi betalade 162 kr hos veterinären. Men förstår att vissa inte har råd.
#6 DAP har jag kikat på, skitsamma om det är lite dyrt bara det funkar.
Oj! Trodde det var bra mycket dyrare än så hos vet! Dock tror jag inte att det funkar att bara ta dit honom och klippa klorna. Jag misstänker att det aldrig kommer gå utan nån form av lugnande eller narkos. Jaaaa jag vet, jag är gnällig och pessimistisk nu! :P
Men hur gör du just nu när du ska försöka klippa hans klor?
Lättare att försöka ge tips om man vet vad du redan testat 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Jag har en numera liten fight med Ruffe. Jag landat i att fila var och varannan dag med en fil som är grov och används av folk som har "låtit göra" sina naglar. Jag har klippt fel och känner mig osäker vilket smittar av sig så klart.
DAP spray har jag precis köpt för at göra bilåkandet till uthärdligt. Det fungerar så det är värt att pröva. Med fungerar menar jag ine att Ruffe älskar att åka bil utan att han inte skakar som ett asplöv. I går tog han inte en lång omväg om bilen utan sa: OK vi åker väl då.
Det finns ett naturläkemedelspiller som också ska vara bra vid oro Zylkène tror jag att det heter.

jag kan pilla med Bissas fötter hur mycket som helst men klippa klorna gillar hon INTE… Då rycker hon och blir stressad,, väldigt rädd om sina tassar,, men jag gör det, håller i och gör det,, fört och sedan är det klart… tar lite lite itaget,
egentligen borde man nog klippa mer man jag gör det mest för att hon ska fatta att det faktiskt inte är så farligt,, nu är hon snart 2 och hon tycker fortfarande att detta med klorna är skitäckligt.. men hålla på med tassar och klor kan jag göra…
på våran hund så använder vi munkorg och lägger honom ned på sidan och en får hålla i en fram och en annan håller i en baktass samt sätta armbågen i bogen och ljumsken på honom och den 3dje får klippa :D
och ibland åker vi in till en klinik för att få lugnande på honom
Vår grabb är en omplacering och har inte haft de så lätt i livet och han är en ren gris att klippa klorna på honom
Hur klipper ni klorna ? ligger hunden ner eller står den upp ?
Ofta kan ändrade rutiner fixa grejen eller helt enkelt be någon bekant klippa.
Vill man inte kämpa själv, så är ofta djuraffärer billigare än veterinärkliniker. Har flera kompisar som går till djuraffärer en gång per månad för kloklippning.
Jag hade också jätteproblem med kloklippning förut. Han blev otroligt arg när man skulle ta i hans tassar, trots att han aldrig varit med om att det gör ont.
Bara för att lösa problematiken så satte jag på honom en sån här trut man får vid operationer (var det vi hade hemma, munkorg hade varit lite bättre!)
Och en håller i hans huvud och kroppen och så klippte jag.
Sen ville jag försöka få honom att acceptera kloklippning, det gjorde jag genom att helt enkelt säga åt honom på skarpen när han morrade, ville bitas eller ryckte ifrån, det hade jag nolltolerans för. Samtidigt som jag belönade när han gjorde rätt - dvs ligga still.
Detta gjorde jag dagligen, nu kan han gnälla lite när man tar tag i tassen men försöker inte ta sig ifrån min famn, vilket jag ser som ett otroligt framsteg.
A och O när du testar detta är att du själv inte är stressad eller spänd.
Min valp kan bli lite uppspelt när vi ska klippa klorna och vilja leka med kloklipparen :P Men ett tips är att du gör det när den är väldigt väldigt trött, jag brukar ha min valp i famnen tills den nästan somnar och då klipper jag, funkar perfekt för då är hon så trött att hon inte orkar bry sig:P
Tack för alla tips!
Kommer prova med DAP och se ifall det kan hjälpa något. Har provat alla möjliga sätt. Haft honom i knät, haft honom i någon annans knä, när han varit på väg att somna, liggande i soffan, stående, sittande, utomhus. Ingenting har tyvärr funkat. Har provat fila klorna, och att klippa lite lite flera gånger i veckan. Har provat låta någon annan klippa hans klor, det går han inte heller med på.
Jag är väldigt lugn som person så jag är mycket tveksam till att det är jag som påverkar honom. Nån gång ska jag få detta att funka! :)
Har du provat att låta hunden stå upp när du klipper ?
#16 Japp :)
Tro mig när jag säger att jag provat ALLT. Har tidigare haft hund som inte gillat att klippa klor, och det har gått att lösa. Med Texas känns det tyvärr som en omöjlighet då han blir så vansinnigt stressad.
Man känner sig så dålig när man inte lyckas trots att man försöker och försöker. Efter ett år utan framsteg känns det lite hopplöst.
Vår största hund får alltid panik när man ska klippa hans klor, men jag brukar alltid muta honom med en godisbit (schmackos är det bästa). Varje gång han inte rycker, få han en liten bit som beröm, och efteråt med. Under hela kloklippningen pratar jag lugnande med honom och låter någon stå och klappa honom samtidigt.
Detta funkar perfekt, och han blir bara duktigare och duktigare 
#18 Det har vi också provat, men när han kommer upp i stress funkar inga mutor över huvud taget.