Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4021 ggr
LeS-
0

Standardt

Jag funderar på att byta torrfoder på en av hundarna till Standardt, just nu äter hon proplan vilket jag inte gillar för hon bajsar en del. Vill egentligen ge henne färskfoder, sundhundmat, men har räknat på det och det blir alldeles för dyrt eftersom hon är en valp som växer och ska ha en del mat..

Andra tiken får sund hundmat (övergått precis från RC som hon inte alls gick bra på! Hon gick så himla mkt i vikt och fes nåt så fruktansvärt!)

Vad har ni för erfarenheter av standardt och behöver man tillsätta fiskolja/laxolja för pälsen?

LeS-
0

Putt

kodex
0

Jag tycker att det är ett bra foder rent innehållsmässigt men vet att mååånga hundar blir hårda som sten i magen, eller pluttarna blir det iaf och det även på min egen. Till slut så bytte jag p.g.a. det. Jag hade standardt vilt.

[Jawa´s]
0

Jag har haft standardt vilt till mina och det har funkat super!

Changrila
0

Jag ger Standardt Normal och det fungerar utmärkt. Ger fiskolja för att trampdynorna ska hållas fina (hon har alltid haft en del problem med trampdynor osv, men standardt + fiskolja är det som gör att problemen försvunnit).

För mig är det i princip otänkbart att ge något annat torrfoder än Standart, just eftersom hunden (och andra hundar jag haft hemma) fungerar så otroligt bra på det. Ska jag byta foder så blir det till färskfoder.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

LeS-
0

Nu har jag inhandlat standardt extra till valpen plus fiskoljan av samma märke. Men ack vad dyr oljan är! Kom på i efterhand att man lika gärna kan ge linfröolja istället. Innehåller också omega 3 och är bra mkt billigare!

Mischa
0

Har bra erfarenheter.

Har även gett fiskoljan som också är bland dom bättre på marknaden, men visst linfröolja funkar också.

≧◔◡◔≦

[cindrus_89]
0

Oljan ger jag å den e super bra, men maten fick jag skrota min hund kunde inte hålla vikten på deras mat, sen bytte innehållet helt plötsligt å de vart riktigt dåligt gör mattes älskling. vill inte att innehållet ska ändras huxflux utan förvarning. Nu får Jon orijen eller acana grassland å det håller hon vikten på. Hade också gärna gett färskfoder men har inte den platsen.

LinaK
0

Har bytt från orijen till standardt, tycker att det är ett bra foder. Men min ena hane har magrat av lite tycker jag sen han fick det fodret, har nu ökat fodermängden en aning så vi får se.

Tycker även dom är ganska hårda i magen, men det är mest den ena utav dem. Annars tycker jag det verkar bra Glad Funderar på att köra 50% torrfoder och 50% färskfoder inom snar framtid.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

undulat_
0

Innehållet verkar bra men här gillar inte Vejle den så mycket. Han bajsar flera ggr per dag, det första på promenaden bra och hårt, till att bli mycket löst när han bajsar igen några gånger på samma promenad. Det var den bajsrapporten. Vi ska prova annat foder sen.

LeS-
0

#9 här är det samma sak, första bajset är hårt och sedan blir det väldigt krämigt så det fastnar i pälsen.. Suck.. Funderar ändå på att ge 50% färskfoder… Var det likadant för er i början att era hundar bajsade löst och att det blev bra med tiden lr?

Changrila
0

Ja, mina sket lite löst i början. Därför ska man vänja över dem LÅNGSAMT på Standardt, det står lite överallt :)

---------

Magrat
0

#10 Jag blandade ut det under en väldigt lång period så jag upplevde inte det problemet. Sen är i och för sig min äldsta tik inte alltid duktig på att äta, och torrfoder ratas gärna till förmån för färskfoder (som även det ratas då och då) men hon har alltid varit känslig för om hon äter något annat än sitt foder. Efter att hon började äta Standardt har hon fått en stålmage, så jag skulle bara pröva och ge det lite tid.
Kanske kan pröva att blanda med det gamla fodret och sedan minska tills du bara ger Standardt.
Att ge hälften färskfoder borde inte heller vara något problem. Här hemma serveras hälften Standardt och andra hälften VoH, alternativt Bravo under mindre aktiva perioder.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Michaela-N
0

Jag tycker inte Standardt har något höjdarinnehåll, med ris som första ingrediens.

Changrila
2

Vilka torrfoder tycker du har bättre innehåll?
Tittar man på många andra torrfoder som har något animaliskt som första ingrediens så är det för att de har klumpat ihop allt animaliskt och sedan delat upp spannmålen vart och ett för sig. Det ser ju ofta ut ungefär såhär: "Kött, majs, korn, vete, havre, animaliskt fett, något-från-majs…" Frågan är vad det då är mest av i fodret. Jag tror verkligen inte att det är kött.

---------

Michaela-N
0

Bland annat… Orijen, Taste of the Wild, Carnia Wolf.

Standardt Original Normal:

ris, bearbetat animaliskt protein (köttmjöl av lamm), bearbetat animaliskt protein (köttmjöl av gris), animaliskt fett (ister), blodmjöl (gris), morotsflingor, kalciumkarbonat, laktosreducerat vasslepulver

Carnia Wolf:

Fågelmjöl, hydrolyserat fågelprotein, färsk kyckling, fågelfett, potatisflingor, kycklingdigestiv, betor, torkade ägg, laxolja, bryggerijäst, cellulosa, vitaminer och mineraler.

Jag ratar direkt foder som inte har kött/animaliskt först i innehållet.

Mischa
3

Första ingrediensen avser enbart den råvara som är störst i vikt vid tillverkningstillfället, men man får också tänka på att flertalet råvaror kan bli större sammanslaget, samt att tillverkare ibland delar upp liknande råvaror i mindre poster ex. majs, majsmjöl, majsstärkelse etc.

Det viktiga är ju helheten i fodret, och helheten, renheten i innehållet + priset gör att standardt i mina ögon är mycket mer värt samt att det är svensktillverkat och inte skeppats jorden runt (i mina ögon är det mycket värt)

≧◔◡◔≦

Michaela-N
0

#16 Alla råvaror i Standardt kommer inte från sverige, så det gör knappt någon skillnad.

Mischa
0

#17 Nej, det är dom inte därför skrev jag svensktillverkat.

På vilket sätt är det inte någon skillnad? för mig är det skillnad bara i att stödja våra svenska företag.

≧◔◡◔≦

Michaela-N
0

#18 Om det tillverkas i Sverige, Kanada, Kina eller vad som spelar ju ingen roll, om råvarorna kommer ifrån helt utspridda länder i världen.

Mischa
4

Om man ser det i standardts fall så strävas det efter att ha så mycket svenska råvaror som möjligt (vilket bara det borde uppmuntras) men självklart går inte allt att få tag i här, eller så kommer prisbilden bli en helt annan för konsumenten, det är ju något man får ta med i beräkningen.

Men som jag skrev i #18 så gör det skillnad för mig att värna om dom lokala företagarna även om vissa råvaror tas in utifrån.

≧◔◡◔≦

russin
0

Jag använder Standardt som godis, men dom har inte ett endaste innehåll som är svenskt och det var nog länge sedan dom hade detFlört

Mischa
0

Bland torrfodertillverkarna är det väl typ magnussons som har svenska råvaror, doggy borde ju ha en del också iom den koncern dom ingår i.

≧◔◡◔≦

axilur
0

Jag har kört Standardt till mina hundar i ett par månader nu och det fungerar bra. De bajsar absolut inte lika mycket som de gjorde på tidigare foder (Pro plan, Eukanuba) och inte alls sådär ljusbrunblaskigt som förr. Jag är dock lite orolig över just att de däremot är ganska hårda i magen, men jag ska blanda in VoH i kosten också, så då hoppas jag att det blir bättre.

Annars tycker jag att det är ett mycket prisvärt foder och företaget är superlätta att ha att göra med.

/Anneli