Tik eller hane?
Hej allihopa! Ny på sajten, så börjar med att hälsa :)
Jag har haft hund när jag bott hemma förut, men inte haft en "egen". Jag har väl inte tänkt så mycket på kön eller så, men nu har jag och min sambo funderat lite på om vi ska skaffa en hund vartefter och diskuterar vilket kön vi ska ha. Nu till frågorna…
* Vilket kön gillar ni bäst? Varför?
* För/nackdelar?
* Svärmor har en hanhund som inte gillar hanhundar, men blir det annorlunda om de växer upp ihop om vi väljer hane? (tror ni..)
* Svärmors hane är okatrerad, om vi då väljer en hona och hon löper, finns det något man kan göra för att de ändå ska kunna ses eller måste man hålla dem helt isär? Tänkte på något skydd eller om man kan kastrera/ sterilisera honan? (Har hört att vissa veterinärer inte vill göra det, varför vet jag inte?)
Låter kanske lite lustigt, kanske inte formulerat mig helt "bra" men fråga gärna om ni inte förstår vad jag menar :)
Tack på förhand!
Jag gillar tikar bäst, just eftersom hanhundar i regel går och markerar överallt, kan ha svårt för andra hanhundar, jobbigt när tikar löper osv. För mig känns det självklart att ha tik*, men så var min förra hund det också. Var dagmatte i somras och kände då att jag inte ville ha en hanhund, som den är.
Om hunden inte gillar hanhundar kommer han mest troligt inte gilla din hane heller. "Växa upp tillsammans"? Hur gammal är din svärmors hund?
Ni bör hålla hundarna i sär under löp eller ha dem under mycket god uppsyn. Men jag skulle aldrig släppa ihop min tik med en hane om tiken löper.
#1 Tack för ditt svar! Vad jag menade med att växa upp ihop var nog mer att valpen skulle växa upp med Charlie, eftersom vi umgås väldigt mycket med svärmor. Vissa hanhundar tål han men andra inte så det är det som är kruxet. Det är bla. därför vi är lite tveksamma till vilket kön vi ska välja, eftersom de hundarna kommer träffas ganska mycket så är det viktigt att det fungerar.
:)
Jag föredrar hanar, varför vet jag egentligen inte men troligtvis för att de är mer "flum" så som jag gillar. Tikar känns bara så… tråkiga. Och även om tikägare inte håller med så är det fortfarande vad jag känner. Skvättandet kan man styra upp, men hur jobbigt de har under löptider är oerhört individuellt.
Om din svärmors hund går ihop med valpen är det fullt möjligt att den kommer köpa när valpen vuxit upp. Men det finns inga garantier, och det kan lika gärna bli knas när könsmognaden klampar in. Eller innan. Stört omöjligt att veta, egentligen. Vill ni ha en hane, skaffa en hane. Vill ni ha en tik, skaffa en tik. Men framför allt - skaffa en valp som det "klickar" med. Trots allt, ni ska leva tillsammans under många år framöver. Resten kan man alltid lösa även om det blir en del pusslande.
Skaffar man tik och denne löper ser jag ingen anledning till varför man drar hem den till en hanhund om det inte gäller en parning. Det är inte schysst mot hanen helt enkelt. Inte tiken heller för den delen. Otroligt stressande för dem. Man kan väl ses utan hundar under den korta tid det trots allt handlar om?
#3 Tack för svaret! Alltid intressant att höra vad andra tycker. Ska klura lite till, jag har inte så bråttom.
Absolut kan man ses utan hundarna under löptid, vet att det är frustrerande. Tänkte mest på om man kanske kunde kastrera/sterilisera henne om man skulle vilja det eller om det är en dålig idé? Jag själv är mer insatt i katter i övrigt även om jag haft hund länge innan. Men när vi hade hund var hanen kastrerad och så hade vi en löptik med. Därför undrar jag lite.
Hur länge löper tikarna?
:)
Jag föredrar tikar i min ras-stabyhoun då hanarna ofta är hysteriska… Vet flera hanar i min ras som ägarna har problem med medans vi med tikar har mer lugna hundar. Tycker det är skönt med tik för att hanar kan stressa upp sig lätt (nu menar jag i alla raser) och har hört många skräckexempel om hundar som har gnällt hela nätterna när tikarna i området löper. Hanarna i kvarteret blir ofta mer påverkade av att tikarna löper än vad själva tikarna blir. Tikar blöder i 2 veckor ungefär, men löper i 3 veckor har jag hört, men på min hund märks inte det :)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Jag föredrar hanar, av den enkla anledningen att dom inte löper. Visst kan endel hanar reagera starkt när det finns löptikar i närheten och det kan bli ordentligt jobbigt. Samtidigt så kan även tikar bli lite "galna" under löp också. Men då kan man ju hävda att tikar endast löper 2-3 gånger per år medan löptikar kan finnas i området i stort året runt.
Tikar blöder olika mycket under löp, vissa märks knappt av medans andra droppar ner kläder/möbler/golv.
Jag har en tik och en hane. Och visst markerar hanen men tiken är minst lika seg och ska nosa på allt. Jag ska kastrera min tik eftersom hon bor med sin kullbror. Hon har löpt en gång hos mig och det va extremt jobbigt, främst för mig och hanen.
Föredrar hanar. Tycker hanar är lättare att träna och ha o göra med på något sätt, hanar känns mer lättsamma på något sätt. Tycker hanar har jämnare humör med, många tikar kan vara jätteglada i ena stunden och i nästa så blir dom skitsura. Men visst många hanar vill ju gärna mucka med andra också.
Sen tycker jag att löp verkar jobbigt, men det är kanske bara jag.
Visst hanar markerar men det kan man styra ganska lätt över ändå tycker jag. Och ja det är jobbigt när en tik löper, men jag tycker det blir bättre med åren, Hugo var helt omöjlig bland löptikar när han var yngre, han blockerade sig och gick knappt att träna. Men nu bryr han sig inte alls lika mycket, visst han blir stressad när han är i samma hus som en löptik men det är ju förståeligt. Men det går att träna honom fast att det är löptikar i området.
Jag tycker det är svårt att "välja ett kön". Jag går alltid efter individen. Det finns för- och nackdelar med både och just nu har jag två underbara tikar :)
Jag föredrar tikar, för att dom inte markerar överallt och känns lugnare. Jag tror att ni inte kommer kunna ha hunden ihop med din svärmors hane om ni väljer en hane. Kastrerade hanar kan ju gå ihop, men kan inte om enen har varit okastrerad i större delan av sitt iv. Så i ditt fall ser jag bara posetiva saker med en tik. Det finns ju skydd så att han inte kan "betäcka" henne, det går ju att lösa genom ett tikskydd/löpskydd:)
-Bättre ökänd än okänd
Jag föredrar hanar, jag tycker att de har större personlighet och är roligare :D Vissa tikar tycker jag är tråkiga för att de är så lugna och mogna. Hanhundarna är ofta vildare och flummigare vilket jag tycker är härligt.
Enligt min erfarenhet så är tikar tjurigare men tar saker på större allvar, medan hanhundar är positiva men ibland lite flamsiga.
Att hanhundar markerar överallt tycker jag inte stämmer, visst markerar de mer än tikar men tikar nosar lika mycket som hanar, skillnaden är att de inte alltid markerar så där ser jag inte så stor skillnad faktiskt.
Långt ifrån alla hanhundar blir vilda när tikar löper, Pelle bryr sig inte om tikar i området löper, det är om han skulle träffa dom som han skulle bli vild ;)
Hanhundsagressivitet förekommer, men det finns också tikar som inte gillar andra tikar.
Förutom det jag nämt så tycker jag att hanhundar, i de flesta raser är snyggare. Har finare päls och kropp.
Sen att tikar löper tycker jag verkar vädligt jobbigt, har hört många berätta att deras tikar blir slöa och vill inte träna när de löper :s Om jag skaffar tik någon gång så kommer jag utan tvekan att kastrera henne ;p