Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2529 ggr
[Surina]
1

Måste bara få dela med mig..

Hej alla!

Gud såg för ett tag sen något som jag verkligen undrade hur den uppföddaren tänkte!!!

Inavelsgraden låg på 9 %!! Vet inte vad ni andra tycker men jag tyckte det lät helt fel! Att man äns kunde genomföra den parningen! Sen är den här kennel ingen riktig kennel enligt mig..

Så det kanske inte förvånar! Men iaf jag blir så sur! För jag har sätt vad som har hänt med pommarna i USA! Pga inavelsgrad…. de alla härstammar ifrån väldigt få induvider i USA och väldigt många kennlar.. men många hundar..

Blev riktigt glad när jag fick höra att Sverige vi är ett av de bästa på avel inom pom och andra raser inom hälso syn och inavel !

Var bara tvugen att lätta på trycket !

russin
0

9% är inte så högt beroende på vad för kriterier det avlas på.

Förhopningsvis så vet uppfödaren en fördelar och ev nackdelar som kan komma av en sådan kombination.

Michaela-N
3

#1 Va, 9 % är inte högt?! 6,25 % innebär KUSINPARNING, och inavelsgrad högre än det är inte tillåtet att avla på i Sverige.

joheck
1

Vart kan man se vilken inavelsgrad en hund har?

Mischa
2

Kusinparning som tightast är enbart en rekomendation från SKK, vill man så får man absolut avla tightare, det finns inga förbud mot.

≧◔◡◔≦

[Forest]
0

2 så här står det

Släktskap:

**

Släktskapstyp: Släktskapsgrad i procent: Inavelsgrad för avkomman i procent:

Förälder – avkomma 50 25

Helsyskon 50 25

Halvsyskon 25 12,5

Kusiner 12,5 6,25

**

här hitta jag detta http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/ovrigt/Inavel-hss4-2007.pdf

finns även mer o läsa om inavel mm

russin
2

#2 du får avla på mycket högre grad än kusinparning, även om rekommendationen ligger att inte gå över den gränsen. Du får tom avla på kombinationer med halvsyskon om du tycker det är en bra idé….

Däremot är far-dotter, mor-son och helsyskon (vilket ger en inavelsprocent på 25%) ingen god idé om du inte vill få bannor av SKK.

Jag är själv inte ett fan av stor inavel, men vet uppfödarna verkligen vad dom har i sina linjer och vet vad dom kan förvänta sig så säger jag inte emot - inavel är det som gett oss alla dom rastyper vi har idag.

Har två tikar själv - en med 0% inavel räknat på 5 generationer och en med strax över 8% inavel räknat på 5 generationer. Inavelsgraden var inte något som fick mig att backa i mitt köp, då jag studerat stamtavlan långt bakåt och dubbleringarna var på hundar som gett starka avkommor i både hälsa och typ.

Michaela-N
0

#3 Det kan du se på Avelsdata genom att du gör en provparning.

[Forest]
0

3 hmm jag har för mig att det även står i stamtavlan, inte helt 100 säker men har för mig jag sett något om det. Tyvärr kan jag inte kolla Donnas stamtavla just nu då den är i bilen sen i fredags (vacc hundarna då)

russin
0

Nackdelen med en liten ras som jag har, är att det många gånger är svårt att undvika inavel när det även finns så många andra aspekter att tänka på. Självklart försöker folk även här göra sitt bästa för att hålla inavelsgraden låg, men men helt nollad är inte alltid det går.

På stamtavlan står inte inavelsgrad, men däremot är det lätt att gå in på avelsdata och se vilken inavelsgrad ens egna hund har.

[Forest]
0

9 aha är det där jag sett det :) tackar för den infon Flört

KråkeBen
0

Min personliga åsikt är den att det är fel att alva djur som är besläktade. Även om det kanske inte är farligt i djurvärlden (vad vet jag), men tycker inte att det är rätt.
Även om djuren inte själva förstår att de är släkt så känns det ändå ganska fel, tycker jag i alla fall..Tyst

joheck
0

Tack så mycket för den informationen Michaela!

Vad kan anses som en ok inavelsgrad? (Hoppas det är ok att ta detta i den här tråden annars kan vi ju skapa en ny).

EmelieKelly
0

Blev nyfiken när jag läste här och kollade min hunds inavelsgrad. Den är lite över 1%. Är det bra? Jag undrar hur långt bak i ledet är det som "inaveln" kom då? (skriver lite luddigt kanske men hoppas ni förstår). Sedan undrar jag- jag var inne på avelsdata och såg att det var en stoppskylt vid en tik i kellys stamtavla. Sedan betyder den att det är avelsförbud på den tiken för hon har fått föer än 5 kullar. Betyder det att hon parades för många gånger eller att hon efter den parningen inte får avlas på mer? Sorry för OT men kom och tänka på det när du tog upp inavel

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Michaela-N
0

Fia hade 2,7 i inavelsgrad såg jag.

rebz
0

Tycker 9% låter rätt mycket. Binos inavelsgrad var 0,8%. #13 vad jag förstår betyder stopskylten att tiken fått 5 kullar och får inte få fler kullar.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

russin
0

Ett stopptecken i en stamtavla kan bero på många saker. Oftast är det en tik som fått 5 kullar, men kan även bero på sent påkommen sjukdom ( t ex en ögonsjukdom) som satt avelsförbud på just den hunden. Förklaring finns när man klickar på stopptecknet.

EmelieKelly
0

#16 det stog att det var för att hon hade fått 5 kullar. Men parades hon "olagligt" alltså en sjätte gång när min hunds kull kom eller visar dom bara att hon har fått 5 kullar och får inte paras mer?

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Alexandra-S
0

#17 Den visar att hon nu fått 5 kullar och inte får paras mer. Har hon avelsförbud och får en kull kan den inte reggas, är inte hundra på detta, rätta mig om jag har fel.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Michaela-N
1

#18 Precis, men i vissa fall om det handlar om tjuvparningar, då kan man ansöka om dispens för det.