Vad är det för fel på folk??
Fattar inte vad folk har för problem!
Var ute och cyklade med min hund idag och allt gick bra tills jag åker förbi ett hus där en hund går omkring lös på framsidan av huset. Dörren står på vid gavel och ingen människa syns till(!). När hunden (en Sheltie) får syn på oss när vi cyklar förbi så springer den ut på gatan mot oss morrandes. Min hund reagerar på detta och rycker till och snurrar runt (tur han satt fast i springern för annars hade han sprungit ut framför framhjulet och troligtvis blivit påkörd av mig eller så hade jag nog cyklat omkull) och jag bromsar till. Får rätta till sadeln då den snurrat runt då min hund ryckte till kraftigt av händelsen. Stannar kvar ett tag och tänker att ägaren kommer springa ut och be om ursäkt och kalla in sin hund. Men icke… Så jag sätter mig på cykeln och fortsätter cykla. Sheltien fortsätter följa efter oss flera meter innan den vänder. Som tur var höll den sig på avstånd men ändå… Vad är det för idioter som har sin hund lös utanför huset utan tillsyn?? Antingen har man väl långlina på sin hund eller så är man väl ute tillsammans med hunden alternativt att man har inhägnad tomt så att sådana händelser inte inträffar.
Och inte nog med det så träffar jag på 2 till hundar lösa på framsidorna av husen. Den ena sitter dock blixtstilla när vi cyklar förbi men den andra (en BC) springer också ut en bit på gatan när vi cyklar förbi och följer efter oss på håll.
Som tur gick det bra men fan vad irriterad jag blir!
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Ja vissa borde inte ha hund om man inte ens vill hålla koll på dem. Tur att det gick bra iallafall =)
Det är inte helt ovanligt jag tycker inte man ska låta hundar vara ute själva inte änds när man har staket för det finns folk till allt :-/ Ibland tror jag att det måste hända något riktigt illa innan folk ser efter sina djur väl. Skönt iaf att det gick bra för er :)
Jaa, dessa lösa hundar…!
Förstår din irritation. Vi har ett äldre par lite längre bort från vårat som har 2 hundar av liten storlek. Den ena rusar ut vareeenda gång hon får se en annan hund och vrålskäller och liksom springer runt, runt, runt en så att man omöjligt kan ta ett steg åt nåt håll. Ägarna kommer i och för sig alltid ut och försöker få tag på hunden, ler lite urskuldrande och fnittrar att "Jaaa, men hon behöver lära sig" när jag sagt åt dem att kommer hon för nära så smäller det då Allvar laddar på henne. Smälla lär det väl göra den dagen en bil kommer rullande i samma veva också i och för sig…
Jag personligen kommer aldrig för mitt liv begripa resonemang som "H*n behöver lära sig, vi låter din hund fixa det" eller frågan "Är det en tik?" när det är en lös hund som rusat fram under promenad i t ex skogen. För mig är det ansvarslösa hundägare med noll koll som ställer dessa (och liknande) frågor. Som för att på nåt sätt försöka ursäkta sin dåliga koll eller nåt, inte vet jag. Ruttnat har jag gjort i alla fall, eftersom deras slapphänta attityd drabbar min hund.
Vill man dra det såpass långt så kan man göra en polisanmälan om en hund lämnar en trädgård utan sin ägare, det går under bristande tillsyn av hund. Inte för att det är mycket polisen gör med ett sådant ärende, men i alla fall. Vill man, så kan man.
Skönt att det gick bra för er, och jag hoppas ni slipper fler jyckar som rusar ut i gatan.
Ja det var skönt att det gick bra ändå. Men sånt ansvarslöst beteende gör mig riktigt irriterad. Händer det igen så tänker jag knacka på och säga till ägarna. Och händer det ännu en gång så kommer jag nog anmäla det. Förstår inte varför dom inte har staket om dom har sina hundar lösa på tomten.
4, håller med dig att man änds vågar ha lös hund om den har svårt för andra tikar/hanar för inte lyssnar hunden på ägaren änds utan springer fram. Och vem har sagt att bara för man har tik/hane så hälsar den det motsatta könet välkommen fram?
Eller hur ofta får man inte höra iaf jag att hundar gör upp själva?!
Det knepigaste är att det sa en vavva ägare o deras tik är minimalt liten, och hon proffsa på att deras arga lilla vavva skulle fram till våran fd hund chanel som är guda snäll. Hundar gör upp själva om rangen?! Jag sa det är ingen ide o gick vidare, vips löpte deras flexikoppel "ut" o vavvan bet chanel i bakbenet varpå chanel skulle försvara sig. (jag höll imot givetvis) Då vart jag förbannad! Hade ni haft stor hund hade ni aldrig låtit eran hund gå fram o bita andra hundar, nästa gång kommer inte jag hindra våran hund o då lär ni behöva lima ihop eran hund. Jag blir sällan arg men det går inte missa att denna hund är fly förbannad på varenda hund, varför då låta då kopplet löpa… De gick sen omvägar när vi kom, och än idag ser jag dom sällan
Inte okej någonstans.
Men sedan tänker jag också att bryr sig inte dessa människor om sin EGNA hund? Den kan ju också råka illa ut av trafik, andra hundar, m.m. Och även 'störa' andra människor och djur, som er.
Sjukt!
#6 Ja, man blir less på det. Och att folk inte förstår ett simpelt nej längre?!
-"Får de hälsa?"
-"Nej." Wham! Efter det svaret borde folk fatta att det inte är lämpligt. Ungefär som
-"Får jag smaka?"
-"Nej." Alltså, stoppa ner dina fingrar i min mat och det kommer bli en följd som du säkert inte tycker är bekväm.
#7 Precis! Det är just det. Det är så himla ansvarslöst!
8
7 Oja det är mycket som kan hända sina hundar itne bara att de hamnar i bråk med annan hund utan allt annat. Det kanske kommer någon person tar hunden eller gör den illa. hua ja mer koll på sin hund/ar så är mycket vunnet. Jag litar inte på okända finns ju nötter överallt. 
Usch sånt kan man bli riktigt irriterad på! Det är dock en annan sak om ägaren kallar in hunden och ber om ursäkt, misstag kan ju hända alla.
Har hänt mig flera gånger att jag stött på hundar vars ägare har struntat i att kalla in sin hund eller gått och gömt sig.
Som en gång när jag var ute och gick på en grusväg så kom det plötsligt en golden framrusande. Den skällde och morrade så den verkade inte speciellt glad precis. Ställde mig framför Hugo och försökte få bort den. Tillslut gick den sin väg. Ingen ägare syntes till.
En annan gång var jag ute och tränade inkallning i långlina. Plöstligt kommer en liten Shi Tsu framrusande, ägaren ropar på hunden (hunden skiter totalt i ägaren). Jag håvar in Hugo och ställer mig framför men det hjälper inte så mycket eftersom den lilla hunden springer runt Hugo, morrar, skäller och försöker nafsa. Jag koncentrerar mig mest på att hålla Hugo (som efter några minuter börjar bli väldigt irriterad) och få bort hunden. Var vid en väg också så man fick ju samtidigt passa sig för bilar. Tillslut (efter ca 10 min) så sprang den lilla hunden iväg till sin matte, som stod gömd bakom en buske. Samlade ihop Hugo och väntade på en ursäkt från ägaren. Men hon gick bara raka vägen in till sig. Antagligen så skämdes hon men mn ber väl ändå om ursäkt? Det hade kunnat gå riktigt illa för hennes lilla hund.
Detta var bara några exempel, man blir så less!
Usch vilken obehaglig situation.
en händelse idag som får mig att tycka ännu bättre om mänskligheten. *ironi*
Är ute själv och går med min hund, solen lyser och allt är bra. Mot slutet av promenaden springer det en lös stor hundjävel mot oss. Han först nosar på Vejle sedan börjar hoppa på honom och bråka. Byrackan var mycket större än min hund och jag är rädd för stora hundar själv. När hunden börjar bråka med min så lyfter jag upp Vejle och får hålla honom i famnen, går en bit bort med hundjäkeln är efter oss och försöker få tag i Vejle och sätter tassar mot mig hur jag än vänder mig. Ropar flera gånger vem som har sin hund lös, det var annars folktomt på gatan men ett villaområde, ingen kommer. Några minuter senare kommer ett par små barn och går fram, frågar dem argt om det är deras hund och att de får ta honm i kopplet som sitter fast i honom.
Det gör de inte riktigt. En minut senare kommer ett ungt par springandes, jag är arg och berättar att deras hund hoppat på både Vejle och typ mig. De säger att han slitit av sin lina. Säger att jag är hundrädd för stora hundar också. Då börjar de tjafsa med MIG om att det inte är deras fel att jag är hundrädd, att hunden slitit sig mm. De där tog inget ansvar för deras hund eller händelsen. Istället är de otrevliga. Jag går därifrån med Vejle och då skriker deras ungar något med "jävel" efter oss, då skriker jag i sin tur ungjävlar eller något sådant. Tjejen kommer rusande, vad kallar du dem bla bla. Jag sade att de kallade mig först. Mycket tjafs, hon var nära att slå till trodde jag. Vilka jävla människor, herregud. Och just idag så var jag ensam och gick och utan mobil. Medans de var flera, plus en till som kom från deras sällskap som kallade min hund för ful, frågade om jag ska åka till sjukhuset nu, ja var spydig. Killen sade att om han varit med hade han sparkat hunden i magen. :/ Usch för hundägare (vissa, finns väl bra också).
Ja som sagt, vissa borde inte ha hund mm. Ett par bekanta bor precis där händelsen utspelade sig, men vet inte om de var hemma, funderade annars att ringa på och ev tillkalla polis eller något då de var hotfulla men gjorde inte det.
#13 Fast en sak har de ju faktiskt rätt i - de kan inte rå för om du är hundrädd. Däremot kan de se till så att deras hund inte kan slita sig, tugga av linan eller på annat sätt komma lös.
Gick konfrontationen till så som du beskriver tycker jag inte nån av er betedde er särskilt bra, men det var ju skönt att din jycke klarade sig i alla fall.
#14 jag sade till dem att då får de skaffa sig en bättre lina. De hade inte något pli på hunden heller. Och det är många som är hundrädda, främst pga lösa hundar som ska fram, barn som vuxna som kunde stött på hunden. ja imorgon är det nog någorlunda överspelat, men inte glömt.
#13 Fast har hunden slitit sig är det ju en helt annan situation. Sånt händer ju tyvärr, har hänt mig också. Så det har jag förståelse för. Men då ska man ju be om ursäkt.
En till händelse med ett par lösa hundar i park hade utspelat sig i veckan, men mycket mindre tramautiskt. En familj hade hundarna lösa, de sprang fram till Vejle och skulle nosa eller nåt jag bad dem koppla hundarna. Tjejen bad om ursäkt och kopplade. Det här med lösa hundar som kommer fram till en är fasen irriterande. Ha pli på dem om ni prompt vill ha dem lösa bland folk.
Jag var ute med Stitch och en kompis en gång. Vi gick förbi ett hus utan staket och två GD utanför men vi tänkte att någon är där och vi hade innan hört att det var pli på hundarna… Vi gick förbi och var ungefär i mitten när mannen gick in och lämnade hundarna med en tjej på runt 4 år. Vi fortsatte gå och kände ett vinddrag bakom oss… den ena hade sprungit efter, ja blev jätterädd. Som tur var så sprang bara tiken efter.. den lilla tjejen satt kvar ensam och ropade "Faaannyy kom tillbaka.. Fannnyy.." Gick inte förbi där mer sen…riktigt obehagligt, hade det vart hanen kunde de slutat riktigt illa…
Förstår dig, man blir väldigt förbannad på såna människor.
Finns en papillion som jag brukar rida förbi, red engång på en äng och mötte gubben samt hunden som han hade lös och hunden börjar jaga och dra min häst i svansen!
Som tur va är min häst väldigt snäll mot hundar så han gjorde inte mer än att försöka springa ifrån hunden. Fyfan vad arg jag blev…
Tycker att människor borde ha lite mer koll och inte enbart för att visa respekt mot andra utan också för att tänka på sitt eget djur, hans hund hade ju kunnat bli ordentligt skadad om Bobby(min häst) hade sparkat eller trampat på hunden, en papillion hade ju inte haft en chans mot 500kg häst.
/Lova
Ny blogg!
#19 Oerhört respektlöst! Ja precis, tur det gick bra för er.
Vår granne (dock inte längre då vi flyttat) har två labradorer.Dom får gå lösa på tomten utan tillsyn.Grinden är öppen.Men dom är smarta och det är som att det är ett genomskinligt stängsel runt om.Men ja detta är ju inte samma , ägarna är snälla och seriösa.Det vet jag då jag är nära vän med hundarna.
//Flöffo
# 14 okej, hur skulle någon i min situation betett sig då? Hur tror du att du hade varit och gjort?
För ca 3 år sedan så var jag ute och gick med min brors tjej och deras hund som var en Boerboel (Sydamrikansk mastiff) när vi går på en sida av gatan så ser vi en samojed mellan två bilar det vi inte ser är att den är fastkopplad i ett flexi koppel som i sin tur är fasthakad på en bilkula. Hunden springer fram och morrar och "våran" hund morrar tillbaka. En ca 70-80 kilos hund är inte så lätt att manövrera men tillslut lyckas hon och vi går en omväg för att komma till deras hus. Om hon inte hade lyckats så hade det slutat illa.
Tråkigt nog finns det många som inte håller koll på hundarna när dom är ute…har man inte tid till att kolla till dem har man heller inte tid till att ha dem ute.
Finns en sheltie i närheten som är ute jämt, inte hundgård eller så men h*n ligger på trappen hela dagarna, utestängd. H*n blir alltid frustrerad när hundar går förbi, skäller högt och länge, hoppar mot grinden och rusar fram och tillbaka på gräsmattan i hopp om att kunna ta sig ut…aldrig har jag sett ägarna komma och säga åt hunden. Blir så trött på sånt där 
~mikkan
Kom på i efterhand att jag skulle ha släppt ner min hund över staketet, för jag stod ned honom i famnen vänd mot ett staket. Där hade gan carit i säkrare händer i någons trädgård och den lösa hunden hade kanske lämnat även mig ifred. Var så inne i situationen så jag vet knappt vad jycken gjorde mot vejle. Hoppas han inte nafsade på honom. Själv fick hag rivmärken, måste nog vara från vejle när han sprattlade, han gillar inte bli upplyft längre stunder.att just vi skulle drabbas, jag mötte ett flertal hundar på den sträckan.
Ush, lösspringande hundar utan uppsyn av ägare tycker jag inte om. Jag har själv båda mina hundar lösa mycket, jag bor utanför stan med mycket skog och mark, så visst kan jag vara förstående i vissa fall.
Men för några veckor sedan när min äldre tik var nyopererad och vi skulle gå en av de första rastpromenaderna så kom det en schäfer, måste varit relatit ung, rusande emot oss. Min hund är inte så förtjust i andra hundar, inte för att hon är vresig, utan hon är väldigt försiktig och börjar bli till åren nu. Schäfern försökte jucka på henne, då blev jag riktigt arg och försökte skydda min och säga åt honom att gå därifrån. Då började schäfern morra och resa ragg. Jag började då ropa efter ägaren och då dyker denna upp bakom en av buskarna i närheten och kan ta tag i hunden och gå därifrån.
Vi är ändå alla hundägare och jag tror de flesta råkar ut för att sin hund hittar på rackartyg. Men i vissa situationer blir man ruskigt arg. Som i den här, det sista min hund behövde i det läget var en oartig, yngre hund som kom rusande lös och betedde sig illa.
#22 Jag behöver varken tro eller gissa, jag har varit i liknande situationer då vi har problem med lösa hundar av större modell (vit herdehundsmix, schäfrar, labbe, lagotto, m fl) där vi bor. Vad jag gjort är att skydda egna hunden på det sätt som krävts men behållit lugnet mot ägarna även om jag kokat inombords. Att gå i verbal attack mot ägarna med diverse fula ord ger absolut ingenting. Man kommer aldrig mötas av nån som helst förståelse på det viset, tvärtom går de i försvar. Alltså når man ett döläge. Att addera mer bränsle på elden känns onödigt, och det är bättre att försöka avväpna en redan laddad situation genom att behålla sitt egna lugn.
Vill man så ringer man polis direkt på plats och gör en anmälan angående brist i tillsyn av hund, annars kan man göra det när man kommer hem. Men alla incidenter med lösa hundar bör anmälas. Dock, det vore kanske inte så kul att få en motanmälan om hot ifall den andra hundägaren uppfattat en som hotfull, eller hur?
Jag tänker inte påstå att jag skött varenda konfrontation mellan mina och andras hundar perfekt, för så är det verkligen inte. Man kan förmodligen alltid sköta saker bättre än man kanske gjort under stundens hetta. Vi hade för inte så länge sedan 3 incidenter med lösa schäfrar på en och samma vecka, och att behöva sära på 19+40 kg som bråkar är inte det enklaste på egen hand, särskilt inte när jag måste skydda barnvagnen med sonen i samtidigt. Sista gången var sambon med på promenaden och det slutade med ett bett i benet av främmande schäfer på honom då han blockerade vägen fram till Allvar. Så nog sjutton vet jag hur det kan kännas alltid.
Jag har också varit med om en hund som kom springande och skällande mot oss. Det var inget aggressivt alls men jag visste inte vad den hade för sinnestämning innan den kom fram till oss och jag hann inte tänka på vad jag skulle göra OM den hade visat sig vara arg och sen visste jag inte hur min hund skulle reagera.
Min hund har varit väldigt, väldigt intensiv under hela sin uppväxt (nu 1 år) och alltid otroligt intresserad av allt som rör sig och vi har verkligen fått kämpa med detta. Efter mötet med denna lösa hund är det som att hans intresse av andra hundar blivit ännu större och han har vid ett flertal gånger blivit väldigt frusterad över att han inte kan hälsa, det gick ju en gång känns det som han tänker.
Det är så irriterande att vår träning som började gå bättre backade i och med den här händelsen. Tror faktiskt att han blev lite rädd för han såg inte hunden förrän den var framme vid oss, så han kanske blivit lite mer osäker när det gäller andra hundar också… Jag vet inte, men det hela blev bara värre efter att han "fått hälsa" på denna lösspringande hund.
Ägaren till denna hund kom precis efter men sa att "såhär gör hon aldrig" och "men du blev inte rädd så det gick ju bra". men tänk om min HUND blev rädd? Och jag blev faktiskt gansaka rädd jag också för jag hann ändå tänka det värsta. Han sa också att den hunden var nio år och alrig gjort såhär förut så det säger mig att man kan inte lita på sin hund fullt ut, eller rättare sagt kan man inte kontrollera den jämt.
Jag skulle aldrig ha min hund lös på promenad för jag tror inte man kan ha hundra procentig koll hela tiden. Dessutom vet jag med mig att min hund inte lyssnar alltid. Jag har honom bara lös i inhängnat område för att unvika att jag, han eller någon annan råkar illa ut.
när jag var och hämtade en kompis på skolan och jag var halvvägs hemma (vi var vid nåra hyreshus) så kom en liten Chihuahua springades över vägen och kom fram till mig och min 6åriga havanais tik jag kännde hur ilskan ilade inom mig och efter cirka 2-8 minuter kom en tjej vid 17-18 års åldern gående jag var SÅ ARG så jag kännde att jag ville slå till henne. tjejen gick sakta över vägen och när hon kom fram sa hon inte ett enda ord till mig och inte till min kompis eller lilla chihuahuan då kokade hela jag. mitt ansikte var helt rött av ilska. Hej då sa jag med en SKARP röst når vi hade gått sa jag och min kompis i munn på varandra vilken IDIOT
Vissa menniskor ska VÄRKLIGEN INTE ha hund
När jag läser den här tråden så tänker jag på en situation som jag och Pin hamnade i (innan Sansa flyttat in).
Vi va ute på sista rastningsrundan. Vid ett av husen såg vi en stor hund (jakthundsmix tror jag det var) ute på trädgården. I dörren stod det en man och rökte, han hade alltså släppt hunden på trädgården för att rasta sig själv. Tänkte inte så mycket på det, men när jag och Pin sen går förbi så rusar hunden ut från gården och fram till oss. Som tur är så va det ingen agressiv hund utan den ville bara leka. Den va däremot väldigt på Pin som då är en papillon på 4 kg. Pin blev rätt rädd och ville inte alls leka när den andra hunden va så på. Jag ställer mig emellan hundarna och pekar och säger till hunden att den ska gå hem samtidigt som jag tittar efter ägaren som bara står där. Jag fortsätter att gå och håller hunden på avstånd ifrån Pin, den följer efter på håll och jag ser även hunden senare springandes lös.
Jag vet att jag borde ha ropat och skällt ut ägaren men jag är så otroligt feg. Men händer det igen ska jag bannemig skälla ut han!
# 27 Aha, men du är väl inte hundrädd? Då var du inte i samma sits som mig heller.
Men jaja strunt samma.
#31 Det beror helt på vilken typ av hund vi talar om. Lagotton struntar jag t ex i om den kommer farande, det är bara att sätta upp foten och hejda. Men när man möter ovtjarkan med husse som knappt orkar hålla i - då är man inte så jäkla kaxig och pinket i brallan är nära. Sen lever jag med panikångest, så varje laddad situation (om det så gäller hund, bil, barn, jobb, etc) blir väldigt jobbigt för mig fast på sitt sätt. Att försöka jämföra är däremot bara dumt, det går inte. Alla lever i sin egen sanning. Men visst farao kan jag tycka nåt är jäkligt obehagligt även när det gäller hundar.
Jaha och jag lever även med generaliserad ångest och social fobi och har det inte lätt att vara ute. Står dock upp för mig själv o främst min hund som jag gjort vid ovanstående. Som många andra hundägare med som jag läst om. Blev förvånad när jag läste på detta forumet till en bötjan hur arga folk blir när andra hundar endast går fram till deras hundar, men men folk får bli hur arga de vill för mig. Jag går inte in och kommenterar att de inte beter sig väl. Tvärtom kan jag visa empati, uhm inget direkt andra gett mig eller någon förståelse. När man skrivit om sin rädsla för större hundar. Jag förväntar mig dock inte mycket av folk längre när många i världen är funtade som de är..
#33 Fast, är det förståelse och sympati du vill ha här på forumet kanske du ska se över din attityd? Inget illa menat, men t ex jag har fått väldigt spydiga svar av dig och så även andra. Som man möter blir man i regel bemött. Kolla bara på hur situationen blev med den lösa hunden. Du blev förbannad och började ryta på folk - de bemötte på samma vis. Det är som uttrycket säger, "Le, och du möts av leenden".