Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2359 ggr
[Highonbluetomorrows]
1

Tinga valp (som visar sig ha problem)

Hej! Två frågor om tingning.

Fråga 1:

Jag undrar vad som gäller om man tingar en valp som sedan, exempelvis på veterinärsundersökningen innan den får lämna uppfödaren, visar sig ha någon sjukdom/åkomma/missbildning.Kan jag säga att jag vill tinga en valp och betala handpenning, med villkoret att jag får ångra mitt köp om varan (hunden) visar sig vara felaktig?

Med felaktig menar jag sådant som ögonsjukdomar eller annat man kanske inte ser med ett vanligt människoöga, som exempelvis att en sheltie skulle ha colobom.

Fråga 2:

Om en uppfödaren säger att en valp kostar 12 000, och handpenningen ligger på 2000 kronor (som man betalat), är det då 10 000 eller 12 000 kvar att betala när man väl kan ta med sig hunden hem?

[Doglovers]
0

Ställ dom här frågorna hos skk. Där kan du få rätt svar. Du vet väl att du riskerar att förlora handpenningen om du står över köpet? Kolla med skk. Dom får såna här frågor varenda dag och är jätte trevliga.

loular
3

Jag kan svara på fråga 2!

Handpenningen är en avbetalning (försäkran) på ordinarie priset. Det vill säga att om du betalar 2000:- i handpenning på en hund som kostar 12 000:- återstår 10 000:- för dig att betala, inte mer :)

[Highonbluetomorrows]
0

#1. "Du vet väl att du riskerar att förlora handpenningen om du står över köpet?" Ja precis, det är det hela frågan handlar om. =) I vanliga fall får man ju inte tillbaka handpenningen om man avstår köp, och därför undrar jag vad som händer om man sätter ett "villkor" för handpenningen. Uppfödaren måste ju inte godkänna ett sådant villkor, men OM denne gör det så känns det som att det borde gälla. Det vill säga att om min tingade valp har, säg, CEA så får jag tillbaka handpenningen.

#2. Tack för svar!

joheck
0

Har du gjort upp ett avtal med uppfödaren så gäller självklart det. Säkrast är då att få det skriftligt så att uppfödaren sedan inte påstår att det inte existerar. Ett muntligt kontrakt är även det bindande men om inga vittnen finns så är det ju ord mot ord och då finns inga garantier. Ett skriftligt kontrakt är svårare att "säga ifrån sig".

Labolina_73
1

ja men asså vänta lite nu,,,,

om man tingar en vara som det sedan visar sej vara fel på har man rätt att häva köpet och få handpenningen åter.

Däremot om man ångrar köpet har man inte samma rättigheter.

Så som svar på din fråga JA du får häva köpet om varan visar sej vara felaktig eller ej uppfyller den varan du tingade.

fråga 2

du har då 10 000 kvar att betala.

//Linda

[Highonbluetomorrows]
0

#5. Ja, jag tänkte så också egentligen. Enligt köplagen så:

Påföljderna

30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §

Det borde alltså egentligen inte ens behövas ett särskilt avtal. MEN om man vill undvika tjafs och bråk (vad är en "felaktig" vara? vad är köplagen? Du får häva köpet men inte få tillbaka handpenningen trots att det var en del av köpet.. etc) så är det ju säkrast och lättast om man även tar upp det som ett särskilt avtal. "Köparen får tillbaka handpenningen om hunden har någon anmärkning på vet.besiktningen" underskrivet av uppfödare och köpare