Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2011 ggr
[mallan3]
0

Omöjligt?

Är det helt omöjligt för mig att få tag på en hund? :(

Jag har precis fått veta att jag har diabetes, och skulle behöva motionera en hel del om dagarna.
Bor i lägenhet med min sambo, han är uppvuxen på en kennel, och jag har haft hund en stor del av mitt liv, båda två är sugna på en hund, och har varit det länge. Dock har vi känt oss begränsade i och med att ingen vill sälja en hund till ett par som bor i lägenhet.
Men nu vore verkligen en hund det bästa alternativet för mig, känner att annars har jag inte någon motivation till att promenera och aktivera mig.

Vi bor ju liksom inte mitt inne i en stad heller, utan i en lugn och fin by ute på landsbygden.. Det borde väl finnas fler lägenhetshundar här i sverige??

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

JA! Jag tror inte det är några problem  faktiskt.!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Noa-Nisse
0

"ingen vill sälja en hund till ett par som bor i lägenhet" - En aning överdrivet kanske ;)

Har du ringt till olika uppfödare? De flesta uppfödare tycker inte att lgh är ett hinder så vart ifrån det kommer vet jag inte :P

Själv har jag en Grand Danois i en lägenhet och varken jag eller min uppfödare känner något hinder med det. Så känn er inte begränsade p.g.a. det :)

Lycka till med letandet.

Medarbetare på Hundar.ifokus

rebz
0

Har inte hört mycket om att uppfödare inte sålt till de som bor i lägenhet. De flesta bor ju i lägenhet numera. Kanske de raser som behöver utrymme inne och inte vill bo trångt just inte trivs i lägenhet. Men hur kan hunden "inte trivas" om den aldrig bott i hus eller på landet i sitt tidigare liv kan jag undra?
Dessutom så sker de flesta av aktiveringen ute och inte inne så jag ser inte hur "om man bor i lägenhet eller hus" spelar så stor roll att uppfödare vägrar sälja till de som bor i lägenhet :S…

Men vad är det för ras ni är sugna på då??

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[mallan3]
0

#1 :)
#2  Det är oftast dom svaren man får av privatpersoner :/
Har inte kollat hos uppfödare pga att vi är ute efter en lite äldre hund, och inte någon valp..

#3 Som jag skrev till #2 så är det inte någon valp vi är ute efter, och då har vi inte hört oss för på någon kennel.
Vi är inte inriktade på någon speciell ras ännu :) 
Vet inte riktigt vilken hund som är idealisk för våran livsstil heller, min sambo är uppvuxen på en shar-pei kennel, jag hade en Golden Retriver och en Tibetansk Spaniel.
Sen nu när vi har bott i lgh så har vi varit hundvakt åt bland annat en stövare och en gråhund.
Vet inte riktigt vilken ras som skulle passa oss helt enkelt, men inte någon liten hund, och jag vill kunna ta med den ut i skogen och busa och gå på långpromenader utan att man ska behöva bära den hem pga att det inte orkar gå självmant, visst handlar det om hundens kondition också, men en litet Chihuahua kanske inte orkar lika mycket som en lite större hund :)

[Forest]
0

:) Jag tror inte inte det är problem med lägenhet + hund jag har själv en o haft en till, ena valp andra var omplaceringshund. Vad jag tror man gör fel är att man inte säger alla bra saker utan kanske säger lägenhet lite åt negativa hållet. Berätta lite mer hur ni har det,hur det ser ut i området hur promenaderna skulle se ut och era intressen :) Vad ni vill göra med hunden ja lite planer är inte fel att ha. Jag vet flera hundar som letar nytt hem där själva boendet inte är så viktigt utan att man får ett bra hem där hunden kommer ut och får det den behöver. Lycka till jag råder Er att inte ge upp :)

[mallan3]
0

#5 Tack så mycket, nu ger du mig hopp om att det inte är helt hopplöst trots allt :)

rebz
0

#4 Okej. Att inte mindre hundar orkar lika mycket som stora är helt fel. Om hunden är van vid mycket motion så orkar de också mycket. Min lille kille (Japansk Spets) orkar en hel del och vill jag gå kilometerlånga promenader och busa så hänger han på och får gå hela vägen, inte bär jag honom. Samma med tex dvärpinscher, de har otroligt mycket energi och orkar en hel del.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

[mallan3]
0

#7 Okej, då hade jag fel där, ber om ursäkt för det Skäms

Emaljoh4
0

#6 Små hundar orkar också mycket! Skrattande

Var nyss och fjällvandrade med min Sheltie-tik på 33 cm i 4.7 mil (uppdelat på 3 dagar)

Vi vandrade från morgon till em/kväll, funkade finfint ! Glad Lika pigg som vanligt ändå.

[mallan3]
0

#9 Jo, #7 rättade mig om det :)
Men det är nog en lite större hundras vi är ute efter ändå :)

rebz
0

#8 De e ingen fara :). Man ska inte utesluta mindre hundar för att man tror att de "inte orkar". Så det är ju bra att du vet det nu :P

Emaljoh4
0

#10 Hann inte se hennes kommentar, inte meningen att upprepa såklart. Flört Tror ju inte att du är trögfattad. Glad

[mallan3]
0

#11 Nä precis, fel av mig :)

[mallan3]
0

#12 Nejdå, möjligen felinformerad om småhundar bara :)
Några stycken här omkring har ganska små hundar, och dom går inte långt alls med dom, av vad jag ser, så det är nog därav jag hade fått den uppfattningen :)

Anibaz
0

#14 Människor i allmänhet har fel uppfattning om småhundar.
Och ang lägenhetshundar så känner jag att hade jag fått en kull hade jag nästan hellre placerat ut dem till folk i lägenhet än till folk med stor gård och hus. Bor man med en gård utanför dörren blir det lätt att man slarvar med promenaderna och bara släpper ut hunden på gården.

När jag köpte min första hund bodde jag i lägenhet. Så visst finns det privatpersoner som säljer till personer som bor i lägenheter, absolut.

[Forest]
0

14, fast även stora hundar kan bo i lägenhet :) jag ar liten hund pga jag gillar små hundar men nästa kanske blir en mellanstor hund, det lutar åt liten dvärgpudel till men men :D Jag kan oxå säga att små hundar klarar av allt en stor hund gör. Våran hund blir inte trött av att hänga på en långpromenad på ett par timmar, nöjd blir hon :)

[mallan3]
0

#15 Okej, skönt att höra att fler föredrar lägenheter, då ger jag inte upp hoppet än iallafall! :)

[Miiicka89]
0

Adoptera en hund från Spanien annars? :D kan verkligen tipsa om Sos Animals, jag själv ska snart få min goding där ifrån och har en väldigt kär väninna som har jobbat som volentär där och adopterat sin pojke därifrån.

indra-bus
0

De är ju inte inne hunden ska aktiveras/motioneras. Fattar inte varför en hund skulle må sämre av att bo i en lägenhet. en hund som bor i ett stort hus på landet aktiverar eller motionerar inte sig själv bara för de. De måste man som ägare göra.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Caf_Roy
0

har du kollat med hundstallet eller liknande om dom har någon omplacering?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

LinaK
0

Trådskaparen har avslutat sitt konto här på iFokus, så ni kommer nog inte få något svar på era frågor Glad

Tråden låses.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Inlägget är låst för nya kommentarer