Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 2771 ggr
bollen__
0

Utställningskoppel

Hej!

Jag och min 4 månaders Eurasier-valp var på vår första uställning i lördags och tyckte att det var jättekul! Eftersom jag inte visste om vi skulle gilla det så använde jag vårt vanliga halsband + koppel, men det var vi nog ensamma om.

Jag har googlat lite och sett att det är lite olika beroende på vilken ras man har, vad man ska använda för koppel?

Ni som har Eurasier eller liknande hundar med mycket päls, vad har ni för koppel?

Jag har kikat på de som är helt i läder, samt de som är i läder+kedja men sitter ihop. Kedja är ju snyggt men får man ha det på en valp? Blir inte det för skarpt? Även om man inte använder kopplet "som vanligt" inne i ringen så är det ju lätt hänt att vovve studsar eller får nå ryck ett tag till har jag en känsla av. Vill ju inte göra illa honom :)

Hoppas ni har några tips, ni kanske har sett vad eurasierna brukar ha på sig?

Mysisa
0

Du ska ha ett diskret koppel som "smälter in" i hundens färg och inte får pälsen att ligga konstigt

minavitas.wix.com/kennel

bollen__
0

Ja jag har förstått det..han har ju så mycket päls så jag tycker att det mesta borde "försvinna"?

Han är rätt ljus nu men skall väl bli åt det brunare hållet. Borde jag välja ett brunt koppel då?

Mysisa
0

Jag skulle välja ett brunaktigt om jag var du. Fast jag kommer att ha ett svart till min bruna tik när hon fö så mig kanske man inte ska lyssna på

minavitas.wix.com/kennel

Changrila
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle välja ett brunt, diskret koppel till din hund.

Till min sommarhund som inte var utställningsvan valde jag ett ganska brett utställningskoppel som INTE ströp, just för att jag inte ville att det skulle bli obehagligt för henne om hon fick för sig att studsa osv (vilket hon gjorde när vi tränade, men sedan inte när jag väl var i ringen).

Kopplet kostade ungefär 50kr på Sea Hund & Katt.
Här ser man bäst hur det ser ut. Det fanns en mycket smalare modell också, men jag ville ha den breda just för hundens bekvämlighet.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

bollen__
0

#4 tack för tipset, ska kika in på den sidan!

thilda-
0

jag använder mig av en Snake kedja och sen har jag mitt vanliga läder koppel som jag använder i ur och skur :) men jag bruka smörja upp det så det glänser lite extra inför utställning ;)

loular
0

Det största problemet med kedja och pälsraser är risken för trassel..
Man vill ju inte att pälsen ska nötas på. :)

bollen__
0

#7 det har jag inte ens tänkt på, tack för svaret!

Har frågat uppfödaren också och hon skulle skicka en bild så jag kan se hur det hon använder ser ut. :)

Men det är ju alltid bra att få tips och höra vad andra använder!

thilda-
0

åh, haha jag råka skriva vad jag hade nu haha

Jag känner en som har 3 old eng. sheepdog och dom har halvstryp i bomull har jag för mig de var :-) ska se om jag hittar någon bild