Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 11015 ggr
Manonym
0

Allergisk med hunddröm.

Hej, jag är allergisk men vill såååå gärna ha en hund. Har testat det mesta i djurväg, men alltid "fallit tillbaka" på hund.

Har nu gjort research och fått reda på att lhasa apso, york och shih tzu är sk. allergivänliga hundar. Varit och hälsat på människor som har just dessa raserna (bara hälsat på lhasa apso och york - båda varit blandraser). Brukar känna väldigt snabbt om jag är allergisk eller inte, nysningar, rinniga ögon+näsa och klåda i ansiktet är mina symptom. Nu kunde jag vara i samma rum/bostad som dessa utan att känna något av allergin, förutom att jag nös någon enstaka gång efteråt.

Är det någon här inne som har samma dilemma som mig och FAKTISKT HAR någon av dessa raser?
Jag hade en nakenkatt på foder i somras, gick bra när jag hälsade på men efter att den bott hos mig i en vecka så märktes min allergi allt tydligare. Bör tillägga att katt är värre för mig än hundar. VET att jag tål vissa hundraser, som inte är sk. allergivänliga, så jag har inte tappat hoppet om att hitta just "min" ras.

Tack på förhand.

JamieBlue
1

Detta svarar inte riktigt på din fråga men jag skulle vilja säga att det är högst individiuellt. Alla sk allergivänliga raser funkar inte för alla allergiker. Det enda sättet att vara nåt så när säker är att umgås med hunden en längre tid. Men det vet du säkert redan. Jag tror säkert du kan hitta en ras som passar, hoppas det går bra!

Vargafrost
0

Sedan beror det så mycket på vad det är man reagerar på hos hunden. Därmed kan man egentligen inte säga att en viss ras är allergivänlig. Att den fungerar med en typ av allergiker betyder inte att den gör det med resterande. Flört
Så, har du koll på vad det är du reagerar på?

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Portie
0

Jag är allergisk mot alla pälsdjur men hundar tål jag bra. Har en portugisisk vattenhund och har inte känt något alls på dom 5 åren jag har haft honom.

Trodde att det var omöjligt för mig att kunna ha hund pga min allergi, men sen testade jag lite olika hundar och kom fram till att vattenhund är nog bäst för just mig (inte bara pga allergin såklart). Så det gäller att testa sig fram lite. Man kan inte säga att en ras är allergivänlig, men det är ju större chans att tåla en hund som fäller än en som gör det.

Ska kanske tillägga att jag är extremt allergisk mot katt, det går inte överhuvudtaget, nakenkatt funkar inte alls det heller. Så det beror ju inte bara på pälsen.

Men sen är det väl individuellt vad man klarar och inte klarar.

Viccan92
0

Jag känner av allergi. Dock väldigt lite. Min amris märker jag inte mycket av. Blir bättre om jag badar honom ofta vilket även är bra för hans allergi. Så träffa en amris med. Sen finns ju olika nakenhundar med.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Forest]
0

Min son tål inte alla hundar inte heller andra i släckten men kan rek att du hälsar på en pudeluppfödare som endast har Pudel som djur, på så vis kan du med stor säkerhet avgöra om du känner av Pudel och inte något annat djur. Min son tål inte shih tzu, lhasa apso har inte provat york än men tror det är rätt kört med den rasen oxå.

Just det även softis tålde han det glömde jag :) Irish softcoated wheaten terrier :)

Zvintos
0

Säger som flera redan sagt att allergi är otroligt individuellt. Är själv hundallergiker och kan inte ha långhåriga hundar. Däremot funkar korthåriga hundar och har ägt rottweiler utan problem och äger just nu 2st Staffordshire bullterrier. Dessa raser verkar funka bra för mig. Min pappa däremot reagerar även på min och sambons två hundar, men det är för att han även är allergisk emot saliv.

Manonym
0

Har full förståelse i att allergi är individuellt, men jag tror ändå nånstans att det finns bevisat att vissa hundar är mindre allergiframkallande än andra. Annars borde väl inte uttrycket "allergivänlig" finnas? Glad

Som jag skrev så har jag varit hemma hos folk som har dessa raser, men det jag ville veta var väl mest om någon som är allergisk, som har en hund (allergivänlig eller ej) har några symptom? Eller är du/den helt utan allergisymptom?

Tänker mycket på hur pass smart kroppen är, att man vänjer sig vid sin egen hund osv. Även det här med att tänka över hur pass mycket allergi man kan stå ut med, så jag söker i första hand allergiker som kan ge mig svar på frågor! Glad

JamieBlue
1

#7 Det var jag som svarade först och jag är allergiker. Med hund! Jag är allergisk mot hund, häst och katt men har som sagt hund och rider en gång i veckan. En timmes ridning i veckan går bra, men jag kan inte vara fodervärd för då måste jag vara i stallet alldeles för länge åt gången.

Jag tror att både bichon frisé och Pudel räknas till allergivänliga raser och folk i min närhet har dem och jag känner av hundarna efter kanske 10 minuter tillsammans med dem. Inte allvarliga symptom, men nysningar, kliande och rinnande näsa m.m. Särskilt pudeln.

Mina föräldrar har katt och ibland får jag rätt besvärande problem när jag är hemma hos dem, ibland inga alls.

Min egen hund, som inte alls räknas till en allergivänlig ras (flatcoated retriever) fungerar hur bra som helst. Men så har jag också tillbringat x antal timmar hos uppfödaren för att se om det funkade. Jag är inte 100 procent symptomfri, men närapå.

Alltså - jag tror man måste pröva sig fram som allergiker. Vissa saker måste man avstå från helt, andra kan man hantera och andra saker fungerar hur bra som helst. Personligen tror jag rätt mycket på att man vänjer sig vid sin egen hund, men jag skulle inte chansa utan att träffa den tilltänkta rasen.

En sista grej, som jag inte vet om det ligger något i… Såg ett amerikanskt hundprogram där ett tips var att allergiker ska välja långhåriga hundar men som ska hållas kortklippta. Vitsen var, enligt programmet, att långhåriga hundar behåller sin päls längre (för annars skulle den inte hinna växa och bli lång) och därmed sprids mindre päls och man blir mindre allergisk. Och ja, jag vet att man kan  vara allergisk mot saliv och allt det där, jag säger inte att det stämmer. Ville bara skriva det :)

[TheMiko]
0

Jag har haft Basenji förr då min x-man inte tål pälsdjur. Är superallergisk mot katt bla…. Men Basenjin gick bra.

Man får prova sig fram helt enkelt.