Vad ska jag göra?
Har tidigare skrivit ett inlägg om en hund som vi misstänker kan ha cherry eye. Han irriteras av det och det är väldigt svullet. Men nu fick jag reda på av ägaren att det brukar bli så, och då är det bara att ploppa in den i ögat igen (?)..
Det är en blandras (am cocker spaniel, tibbe och lhasa apso), han är okastrerad och välrdens goaste hund. Så därför har ägaren tänkt ta valpar på denna hund, med en likadan blandning.. Bara för att hon vill ha små söta valpar som är som hennes hund! Vad ska jag göra!? Det är en sådan person som inte lyssnar, och jag känner henne inte så bra..
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
I och med att det är ett tillstånd som kräver behandling enligt http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d7152f2b9cb462233064378-cherry-eye-korsbarsoga-hos-hund så måse hon ta hunden till en veterinär, annars får du ta och anmäla henne.
Och tydligen något som kan drabba just de raser hon har.
Jag är inte så insatt i dessa raser, men det där låter absolut inte bra. Det behöver ses över av en veterinär.
Och så denna ständiga fråga. VARFÖR avla på en blandis som även är defekt…? Här ser man ett praktexempel på vad dessa blandras uppfödare sysslar med. Man blir så ledsen
TS Du är duktig som är observant på detta
Hoppas allt löser sej.
Dubbelt.
#1 kan man verkligen anmäla för en sådan sak?
#2 tycker jag också, men tyvärr finns dessa naiva människor…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Njae - återkommande cherry eye bör absolut opereras och man ska inte försöka peta in det själv. På vissa hundar går det tillbaka av sig självt, men är det återkommande så är det självklart väldigt irriterande för hunden.
Operation är det jag absolut tycker hunden sak få gjort, för att slippa detta problem i fortsättningen (vilket kommer hålla på hela livet annars).
Cherry eye är för övrigt oftast ärftlig då det förekommer oftare hos vissa raser.
#5 jag vet det är därför jag är så förbannad..
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
"4 I och med att det är ett tillstånd som kräver veterinärvård så går det att anmäla, för man har ju som skyldighet att se till att sina djur får vård när dom behöver det. Fast sedan är ju även frågan hur mycket som görs åt det. Förhoppningsvis tillräckligt för att hon ska ta sin hund till veterinären.