Hund nr 2, vilken?
Hej har REDAN början kolla intensivt på vilken hundras jag vill ha som hund nr 2. Detta gäller dock inte än, nu bor i i en tvåa i stan så jag tänkte vänta tills vi har hus på landet innan vi införskaffar så att vi har två hundar. Sambon vill inte ha två hundar samtidigt men vem säger att han inte kan ångra sig i framtiden?:P
jag har fastnat speciellt för 4 st hundar, jag tar dem i den ordningen som jag är mest sugen på.
Field Spaniel - den fastnade jag för när jag läste om den och det stod att den skäller mycket sällan och är väldigt trogen sin ägare. Innan jag hade Sheldon skulle jag bli avskräckt när det står att den är reserverad mot främlingar, men nu när vi har vår Eurasier har vi märkt att det är bara positivt. Men va menar man med att "rasen är väldigt signalsäker"?
Ett annat plus är att den inte är så stor, kan vara skönt att ha en hund som är lite mindre än Eurasier med fortfarande tillräckligt stor så de kan vara på samma nivå när det leker med varandra. Ett annat plus är också att den är relativt frisk.
Welch springer spaniel - När jag läste om rasen på skk så fasnade jag inte direkt för rasen, det stod inte så mycket. Men deras rasklubb hade skrivit så mycket fint om rasen. De jag uppskattar hos rasen som de skrev var att den passar till massor av olika ändamål, agility etc. Sen att den är lekfull livet ut och passar bra om man har barn (har vi inte nu men tänkt att skaffa i framtiden). Även att det är väldigt otypiskt för rasen att vara aggressiv mot människor och hundar. Och på skk står det att denna rasen även är frisk av sig.
Sen kollade jag även på: Curly coated retriver, flatcoated retriver och Chesapeake bay retriver. Dessa hundar verkade också mysiga men det som gör mig osäker är vaktinstinkter i curly coaten och andra saker i de andra.
Men vad säger ni som har dessa raser?
Jag vill inte ha en vakthund/hund med vaktinstinkt. Den får inte vara alldeles för skällig, helst "normalt skällig" eller mindre. Lätt dresserad och trogen/tillgiven till familjen, ha lätt för andra hundar/husdjur. Ska gilla barn helst. Och helst rätt så frisk.
Welshen är glad och absolut inte agressiv, bra storlek får plats i ett knä, gärna knähund inomhus :). Glad lynt men med ett rätt stort behov av aktivering, gärna lösspringandes i skogen för att ta bort energi överskottet. Ska vara bra att träna med, men man kan inte alla gånger lita 100% hunden då det är en apporterande hund men man kan få mycket god lydnad med viss förmåga att hitta på egna saker. 
Men jag råder dig först och främst att åka till uppfödare och träffa vuxna hundar så att du får en bättre uppfattning. Tror att Fieldspanieln kan vara svårt att få tag på här i sverige den är nog normalt inte så vanlig. Bara 11 uppfödare totalt. Men den är lättare än Sussex spanieln iallafall att få tag på :)
Vad är en sussex spaniel då?
Jo, innan vi skaffade Sheldon som vi har nu så ville jag inte ha någon hund som hade ett stort motionsbehov, men efter att ha fått hem Sheldon så har jag insett att det är faktiskt inte alls så svårt att aktivera hunden fysiskt eller psykiskt. Det är ju faktiskt roligt :)
Hur kan man inte lita på hunden till 100%? bland folk eller menar du att den kan springa iväg helt oförvarnat när den inte är kopplad?
Uppdatering: Jag är inte längre intresserad av Curly coated retriver och Chesapeake bay retriver. Jag läste att de var vaktiga av sig, det jag vill verkligen inte ha en vaktig hund.
Flatten passar bra in på din beskrivning - i princip ingen vaktinstinkt, ej skällig, har lätt för andra hundar och barn, mycket lättlärd, ung i sinnet livet ut. Den är en riktig människoälskare, vilket inte alla uppskattar. Med det menar jag att vissa hundägare helst vill ha en hund som mest tyr sig till dem - sådan är inte flatten.
En nackdel med flatten är att den i större utsträckning än andra raser drabbas av tumörer (man har dragit igång ett forskningsprojekt om detta) men är i övrigt en rätt frisk ras enligt det jag läst. Är det pga tumörerna som du är tveksam till flatten eller någon annan anlednng?
Som du säkert vet så har flatten ett stort aktiveringsbehov, framförallt mentalt.
Vi funderade också på Welsh men det blev en flat till slut :) Hans mormor blev 13 år så vi håller tummarna för att de goda generna finns kvar i vår valp…
#2 okopplat läge, de kan sticka men de sticker inte så långt normalt och lyssnar väl på inkallning efter en liten stund.. inte som en renodlad hund som driver som sticker och är borta flera timmar för att driva vilt, men de kan dra en repa :)
Annars så är det en hund som inte ska visa aggressivitet…och gör det normalt inte… men alla hundar går väl förstöra av fel person misstänker jag. Har haft mycket positiva möten med welshar, vilken annan hundras kan man dra ihop 18 vuxna hundar hanar och tikar utan att de bråkar tillsammans från 3 olika flockar ?
#3 Mjo det är väl sjukdomsrisken men annars är det inte så mycket som får mig att inte vilja ha en flat, men det är just det att Welshen och Field spaniel verkar ännu bättre i det jag söker. Så det är väl endast konkurensen som gör att Flatten ligger trea för tillfället. :)
Enda rasen jag har erfarenhet av är Flatten. Har praoat hos en uppfödare. Jättetrevlig ras.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Sussex spaniel :
http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/sussex-spaniel/
#6 Okej, det är en fin hund också, liknar golden fast svart :P
#7 Hmm, hittade inte rasen när jag sökte på den på skk. Men tack för länken :)
#5 Ja, även om man gör världens bästa lista på vilka egenskaper man vill ha hos en hund och vad man vill göra med hunden (och vad man kan erbjuda den) så väljer man ju alltid med hjärtat till slut! Jag skulle t.ex. inte kunna ge någon bra förklaring till varför vi valde flatten framför Welshen :)
#8 tycker flatar är fina hundar, har alltid gillat dem :) gillar att arbeta de också som sagt.Sussex spaniels är väldigt sällsynta mycket svårt att få tag på en, finns endast ett fåtal uppfödare i Norden. De få som föds behövs normalt i aveln också. Man kan säga att storleks mässigt i kroppen är de nästan som en welsh men med Tax bens höjd ;)
Mitt tips är att INTE ta en flat coated retriver! Dom är jättejobbiga (tycker jag) Min farfar har två, dom skäller mycket och är rätt så bitiga! Jag trodde att det bara var dom det var fel på men tydligen så är det inte det. Jag har inget emot er som gillar rasen men jag tycker att dom inte alls är så bra!
#11 det beror om och hur man uppfostrar dem, men det gäller faktiskt alla hundar ;) Sen bör man alltid välja uppfödare med omsorg oavsett ras.
#11 flat är en väldigt livlig ras och om dom inte hanteras rätt eller inte får tillräckligt med motion och så, så blir det en livlig hund även inne. Vill man ha en lite flamsig, rolig, lite vild men samtidigt arbetande ras så är ju den bra. Men Welshen skulle passa tycker jag! Den passar det flesta och i min hundungdomsklubb så har flera sånna! Dom gillar att arbeta, ofta duktiga och otroligt snälla och glada :)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Jag har en flatte på 6 år, han är en jättetrevlig hund, alltid glad, och älskar att vara med överallt. Han kräver en hel del, både motion och mental stimulans. Vi är aktiva inom sök oh spår, både person och viltspår. Han vaktar när det kommer någon kring huset och skäller då, men tystnar när vi säger att allt är okej. Han går jättebra ihop med barn, stora som små. Han har tyvärr drabbats av tumörer nu det senaste, vi har varit på operation så hoppas att det ska vara ofarliga tumörer. Men överlag så är flatten en jättetrevlig hund, en underbar kompis, enda minuset är ju att de drabbas av cancerogena tumörer oftare än genomsnittet.
Köp inte en Sussex spaniel.
Känner en av uppfödarna. Tror inte att någon av hundarna har friröntgade höfter.
Vet några som fått ta bort dom innan 1års ålder just pga höfterna.
Jag har inte sagt att jag vill ha en sussex:P
Jag är intresserad av en Welsh :)