Frågor.
När kan valpen börja kontrolera blåsan?
Jag har läst att dom slutar bitas när dom tappat tänderna , stämmer det?
Om nej , hur får jag bort beteendet?
När tappar dom tänderna?
//Flöffo
Det är väldigt olika från ras till ras, och även från individ till individ, när de kan kontrollera sig själva. Vissa asiatiska raser, som Akita, Chow-Chow etc. brukar vara kända för att bli rumsrena nästan av sig själv, väldigt tidigt.
För min Ca de Bou tog det dock ett drygt år innan man verkligen kunde lita på honom, då han hade svårt att hålla sig om han var ensam, eller blev glad och upphetsad.
Nej, valpar bits inte nödvändigtvis för att det "kliar i tänderna" som alla envist påstår (det sade alla under hela Wikus valpperiod, men han tappar ju inte tänder flera månader i sträck direkt…), utan för att de är valpar!
Då leker man med tänderna, och vet inte ännu att man inte får bita människor.
De måste lära sig att det inte är okej, annars kan det bli farligt när valpen är vuxen och man har en - kanske riktigt stor hund - som tror att människor är leksaker man får bita och slita i.
Hur hård eller mjuk man bör vara i korrigeringar märker du själv av vad din valp reagerar på, men oavsett vad man gör så är det viktiga att man är 100% konsekvent, hur jobbigt det än kan verka under den värsta bitperioden.
Vissa tycker inte att man någonsin ska säga åt en valp på skarpen, men de blir åtsagda av vuxna hundar hela tiden om de går för långt och jag lovar att, såvida ni inte har en ovanligt mentalt instabil hund, så kommer den inte bli traumatiserad av att man säger nej och tar tag i örat eller dylikt.
Mest troligt är att valpen kommer tycka att en sådan åthutning var för mild och bara glatt leka vidare.
http://www.youtube.com/watch?v=H_OHwDtOjUk
Ta en titt där för ett exempel. Nu kan jag inte kolla filmen själv (såg den för flera månader sedan) då hela YouTube bestämt sig för att strejka för mig, men om jag minns rätt så verkade inte valpen traumatiserad för livet för det där, och tiken gjorde bara vad vilken djurförälder som helst skulle ha gjort - ja, utom människan då.