Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 12834 ggr
CelsiusT
6

Trasiga trampdynor

Min BC brukar följa med mig ut på ridturer flera dagar i veckan. Likaså hängde han med igår när en liten 7årig tjej skulle få rida lite fram och tillbaka på vägen. Vi gick 1km och vände sedan och gick hem igen (totalt ca 2km), vägen var av asfalt och hunden gick lös och springer ju såklart mer än dubbelt så långt iom att han springer fram och tillbaka och ner i diket osv. Han gör väldigt mycket tvär-vändningar, rivstarter och tvärnitar.

När vi är nästan hemma så börjar hunden halta lite lätt på vänster fram. Han har haltat på detta ben en gång tidigare för bara några veckor sedan och då hittade veterinären en inflammation i bogen så jag tänkte att det måste vara det och eftersom vi hade ca 100m hem så tänkte jag att jag kollar det när vi kommer in och jag inte håller i hästen längre.

När vi är inne så tittar jag på tassen och ser att trampdynan är helt avskavd. Det blöder inte och är inte öppet sår eller så utan det är bara att själva den hårda dynan liksom saknas, som om en rund plata lossnat eller att den nötts ner. I hålet så känner jag att där är en mjuk och tunn hud och hunden ömmar när jag tar där.

Tittar på andra trampdynan och där är ett litet hål och det ser ut att vara påväg att trasas upp på samma sätt där. Tittar även bak och då har han ett litet skavsår på insidan yttersta tån, likadant på båda bak.

Jag har aldrig varit med om att en frisk hund nöter sönder sina trampdynor. Han är van och härdad med att springa med långa turer när jag rider och vi har aldrig tidigare haft problem, mer än för några veckor sedan då han blev halt. Hältan upskattades då vara en inflammaion som behandlades och han var bra på en vecka, tassarna och trampdynorna undersöktes då av veterinären.

Vad har ni för teorier? Vad kan det bero på? Känns ju inte normalt tycker jag. Kan det vara någon brist på något? Eller kan det vara någotannat som är fel?

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
1

Putt

Satum
4

Ajaj, lät inte skönt.

Men vet att på vår äldsta hund, som är med på mkt powerwalks (på asfalt) och även springer mkt på asfalt och tvärnitar och har sig ibland kan 'slipa' bort lite av trampdynorna. Inte alls så farligt som det låter på din men att det antingen blir en liten spricka eller nötning på trampdynan. Dock har det aldrig blivit så illa så han ömmar eller får ont av det, han har själv aldrig märkt av det.

Jag har då börjat smörja in trampdynorna med tassalva från apoteket (den innehåller mjukgörande oljor, bla jordnötsolja) i förebyggande syfte och den skyddar tassarna bra tycker jag. Jag smörjer in före längre promenader och så.

CelsiusT
0

#2 Oj, har faktiskt aldrig varit med om att en frisk hund sliter ner sina trampdynor vid normal påfrestning, speciellt inte om den är van vid den typen av arbete. Om det är en hund som normalt sett går ett varv runt huset så är det kanske inte så konstigt om den sliter trampdynorna om den plötsligt är ute flera timmar på grus/asfalt. Men om hunden är van vid det så tycker jag det känns konstigt med så hårt slitage. Just denna turen var dessutom en väldigt kort tur.

Jag smörjer också tassarna med tassalva. Dock inte så noga inför varje tur, men jag smörjer och undersöker tassarna ofta iom att han trots allt rör sig mkt, långt och länge när han hänger med på ridturer.

russin
0

Jag skulle kolla över hundens foder och om det behövs mer fett och då fetter som hjälper till at "smörja" kroppen från insidan och utGlad även hundar är individer och vissa behöver mer av nyttiga fetter.

CelsiusT
0

#4 Vilka fetter gör det. Är så värdelös på det här med foder och det är en sådan djungel. Intresserar mig verkligen inte, vilket är synd för det är ju så otroligt viktigt.

Jag ger idag Bravo Plus med Vom (fryst färskfoder). Har gett det i ca 40 dagar. Innan det så var det en kortare period (ca en månad) med coops egna torrfoder med oxkött (som jag hällde på ca 1msk rapsolja) och innan det så åt han Priima standard (fryst färskfoder).

russin
0

Animaliska fetter är det bästa och lättast för en hund att ta upp. Fodret du ger är bra och det finns absolut iingen anledning att byta (jag har gett färskfoder i många år och är väldigt nöjd)Glad

Däremot skulle du kunna prova några månader att hälla på lite fiskolja på maten (fast ännu bättre tycker jag sälolja är, men dyrare och finns numera enbart i hälsokost). Det finns fiskolja för hundar att köpa i de allra flesta djurbutiker (Standardt, Kronch, Grizzly mfl märken) och kan absolut hjälpa - men du får ge det lite tid.

Miinto
0

Han kanske rev sig på en rot eller vass sten. Men jag tycker du ska ta han till vet dom kan nog avgöra vad som har hänt Flört

russin
1

Det kan ju helt enkelt vara en skrapskada hunden fått, men har den problem att ofta slita tramdynorna, dom är lite torra mm så är fiskolja eller sälolja väldigt bra mot det.

CelsiusT
0

#6 Okej. Vad är skillnaden på fiskolja för hund och på sådan man köper i mataffären?

#7 Det har han troligtvis inte gjort iom att det är på alla 4 fötterna, fast på lite olika sätt. Fram är det nötningsskada under stora trampdynan och bak är det som vanligt skoskav på insidan tån. Finns inget blod och inget skrap/skär sår. Detta är en nötningsskada. Som om man kör med sandpapper för länge på samma ställe. Har varit i kontakt med veterinär men dom kan ingenting göra. Dom rekomenderar bara att ha skyddande skor på och se till att han inte slickar.

Så vad som har hänt är inte av intresse, det ser jag, hunden har slitit för mkt på fötterna. Det jag efterfrågar här i tråden är lite teorier om varför det har hänt. Tex om det är något annat som är fel på hunden (brist på något, någon sjukdom, fästinghalbandet? osv) som kan orsaka detta onormala slitage. För om det finns underliggande orsaker så måste ju dessa åtgärdas, annars kommer det ju uppstå igen. .

#8 Han har normalt sett inte torra eller spruckna trampdynor. Detta är något som uppkommit nu helt plötsligt. Dock så har vi ju gjort foderbyten i det sista och det är därför jag tänkte på detta med foder.

Kom en snabb fundering idag på om det kan ha med scalibor-halsbandet att göra? Det kan ju påverka huden, så varför inte trampdynorna? Har inte haft det hela sommaren utan satte på det för inte så längesedan, bara några veckor.

russin
0

Det är nog ingen större skillnad mellan fiskolja för hund och människa - förutom att dosering för hund står på dom som säljs för just hundTungan ute

[Zipzee]
0

#6 Min djuraffär säljer sälolja så en del butiker har fortfarande :)

CelsiusT
0

#6 Läste ditt inlägg nu igen. Du skriver att fodret jag ger är bra och att det därför inte finns anledning att byta.

Jo visst vet jag att fodret jag ger är ett bra foder. Men det betyder inte att min hund med säkerhet tål det. Det kan mkt väl vara något i som hunden inte tål, eller som kan påverka denna individen negativt. Hundar är individer och bara för att fodret är bra på papret så innebär det ju inte att det är det perfekta fodret för min hund, om min hund nu kanske har något problem.

Bravo innehåller spannmål, jag ser inget negativt i det, men tänker ändå på om det kan påverka? Finns det något annat i Bravo som hunden kanske inte tål?

russin
0

#12 i och för sig har jag haft en hund som var allergisk mot en ingrediens i Bravo - nämligen potatisfibrerna - hon svullnade runt ögonen av potatis.

Till dom hundar jag har idag så ger jag den ena Bravo och den andre VoH - men ska börja ge Bravo-hunden VoH med ris och se om hon kan hålla vikten nere på den (går inte med dom andra VoH sorterna tyvärr).

VoH är ju helt utan spannmål och det är nog det bästa färskfoder jag provat på någon hund - men inget för lättfödda då det är mycket energirikt.

CelsiusT
0

#13 Jo min är ju extremt!! svårfödd.. Kan trycka i honom hur mkt mat som helst, han går ändå inte upp i vikt. Att lyckas få ett hull på honom är inte lätt.

Dock tycker jag VoH är dyrt =( Lite tråkigt för det verkar väldigt bra.