ÄTER FÅGLAR ?!
Igår när jag var ute med min hund och släppte den lös så den skulle få springa av sig. Efter en stund då jag går åt hållet där hunden är så hör jag hur något piper. Jag drar bort Ida från ljudet och så håller hon en fågel i munnen. Jag säger fy och då släpper hon. Stackars fågel jag gör det jag tycker e rätt. Så jag tar upp den i handen sakta och försiktigt den bet lite i början. Men sen så släppte den nog. Jag gick hem med hunden och fågeln. Sen då jag laga ner fågeln som hade ett sår i magen. Så är hela min hand med blod. Jag tvättar av händerna och tar fram en transportbur. Ganska stor. Jag ringer vetrinären och dom gjorde något med såret och nu är fågeln hos mig i sin bur. Då den kan flyga och har blivit bättre tänker jag släppa ut den. Den har ennu svårt att flyga men jag har kvistar i buren en badskål med vatten. brukar laga in bär,maskar. Men varför bet min hund fågeln ?! hon ska inte bli jakthund. Hatar jakt.!
Många hundar har jaktinstinkt, även om de inte är jakthundar. Vad är det för sorts fågel?
Enligt lag får du bara ha fågeln hos dig i 24 timmar sen måste du släppa ut den igen. Kan minnas fel om hur länge det gäller.. googla på det så du inte råkar ut för nåt, finns nåt ställe man kan lämna in skadade fåglar om jag inte minns fel.
Det är inte ett dugg konstigt att en hund tuggar på en fågel om dom får chansen det är trots allt ett rovdjur vi har hemma.
minavitas.wix.com/kennel
Hoppas att fågeln blir bättre, är det en vild fågel? Konstigt att veterinären inte sa att ni skulle lämna den till fågelcenter (heter det så? dem som tar hand om skadade vilda fåglar) eller liknande som har erfarenhet av vilda fåglar…. Hur mår den nu?
Många hundar har jaktinstinkt - det ligger liksom i hundars natur.
Min ena tös var endast 4 månader när hon helt plötsligt kastade sig in under en buske och klippte en fågelunge - inte riktigt min planering, men ibland händer saker man inte tänkt.
Det viktigaste är hur man gör efter och att man vet om att det faktiskt är ett rovdjur vi har i kopplet och agerar därefter.
Det var en eumm.. är som inte bra på fåglar. Men jag har nu fört fågeln till ett fågelcenter. Kollade i telefonkatalogen så jag hittade ett. Men det var en liten bofink tror jag eller nått.. xD men inte en sädesärla.
Man får väl inte ha sina hundar okopplade mellan 20 maj - 20 augusti?
Fick jag höra här just för att hunden INTE ska störa det vilda, om det stämmer så var det oansvarigt av dig att ha hunden lös.
Man är skyldig som hundägare att kunna lagen utan och innan när det gäller hund.
Sen lyder inte lagen "man måste ha hunden kopplad" utan "man ska ha hunden så som i koppel" Har man lydnad på hunden behöver den inget koppel
minavitas.wix.com/kennel