Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2731 ggr
Moast
0

utfall..

för ett tag sedan så attackerade en liten japansk spet min labbe Sally bakifrån..

och för några dagar sedan när min mamma var ute med Sally möte dem denna hund (DEN GÅR ALLTID LÖS)

Sally gläfste, morrade och skällde på den…

(alltså inte för att hon var glad o ville leka)

Sen idag när mina föräldrar e på jobbet så passar jag henne.

Jag måste ju såklart ta ut henne lite då o då.

När jag bara tog ute henne utanför huset på en liten grässlät. (inte på tomten)

Då kommer grannhunden Max en Rotwailer.. Sally han se honom innan mig och börja ställa sig på bakben och morra och skälla som en tok.

Jag gick längre in med henne i gräset bakom ett träd och höll i henne.

Jag höll henne tätt in till mig, hon har struphalsband så det är väldigt enkelt när man väl fått in henne.

Senare på vår andra tur skulle jag gå lite längre och snart så möter vi en liten pudel.

Sally blir vansing och aggresiv mot den. jag kan såklart inte bara släppa för då hade hon nog kunnat bita i den.

UCHSSS!! det var hemskt att se henne som idag!!! ;(

Men vad ska jag göra när hon blir så här??

Kan man göra ngt åt det??

(båda hundarna är bekanta för henne, och hon har passaerat dem många gånger i veckan) Vad gör henne så här?

Endast proffsiga svar!Glad

WildaE.R
2

vet inte riktigt vad du menar med proffsiga svar men är det ett fortsatt beteende att vara aggressiv mot andra hundar måste man arbeta bort detta beteendet, antingen ta hjälp av en legitimerad hundpsykolog eller någon form av expert på beteenden. Något ni kan göra själva är att försöka på något sätt få bort detta beteende, ignorera den mötande hunden och bara försök gå förbi, undvik aldrig utan sök ist kontakt med andra hundar, blir hunden aggressiv fortsätter du bara att gå förbi om du så måste släpa med dig hunden…

Lathundarna
5

För "proffsiga" svar bör du låta någon med erfarenhet, kunskap och utbildning titta på hunden i de situationer den beter sig så som du beskriver. Annars beror det ju helt på hur du (jag orkar inte skriva du/ni hela tiden) vill agera. För det finns olika tillvägagångssätt.

- korrigera

- skvallerträna

- ignorera

- konfrontera

Korrigering är förmodligen inte ens att tänka på, och är du nyfiken på skvallerträning så googla - det finns mängder med info att ta del av. Väljer du att ignorera så är det bara att fortsätta gå även när hunden beter sig illa (titta inte på, rör inte vid, prata inte med), medan att konfrontera betyder att du utsätter hunden för det den reagerar på.

Nu behöver det inte vara så "hårt" som det kanske låter, utan man kan kombinera. T ex kan man kombinera så att man använder sig av skvallerträning och konfrontation, dvs man kan rigga hundpromenader där alla de andra hundägarna är införstådda med att din hund har ett visst bekymmer, och så tar man en promenad tillsammans där alla ser till att hålla avstånd och koll på den egna hunden. Samtidigt tränar du skvaller för fulla muggar (förutsatt att du lagt grunden för hunden innan).

Själv har jag en hund som är vass mot andra hundar och därmed kan stå och gapa rätt bra, och med honom "låser jag upp" genom att helt enkelt gå emot honom när han börjar bete sig skitnödigt. Som sagt, det finns många olika sätt att hantera det hela på. Se till att individanpassa så att det funkar för just er hund, ingen metod är universal.

thilda-
0

Hur betedde ni er mor sally när hon blev attackerad bak ifrån??

Blev ni rädda och " gulli gullade" med henne efteråt och tycker super synd om henne så blir bara beteendet värre….

När min hund blev attackerad bakifrån helt oprovicerat så lånade jag grannens hund och tog med den på promenad när jag gick ut med min.. jag gick kilometer vis flera gånger om dagen bara för att han inte skulle betee sig som en gris.. vilket som har gjort resultat :-)

Moast
0

tack för svar!

3# vi var tvugna att lyfta bort byrackan (den som attackerade) och sen vet jag inte vad min mamma gjorde men antagligen så klappade hon på sally o gick vidare och tittade att hon inte var skadad…

men vi ska till vetrineren med sally efter som att hon haft ngt i öronen nu ett tag som kliat mkt..

sammtidigt kan vi bäretta detta..

sen kanske vi går ngn kurs..

[Jawa´s]
1

Åk till veterinären först och främst och se till att hon verkligen inte har ont någonstans då det kan trigga igång beteendet.

På promenader kan det hjälpa att ha med sig en leksak och börja leka med hunden så fort du ser en mötande (du ska upptäcka hunden inna din hund förstår att något är på g). Lek tills den andra hunden har passerat. Förhoppningsvis funkar det som avledande.

Hur man själv känner sig och beter sig är a och o. Börjar man dra in kopplet och fiffla när hunden redan har sett en mötande hund så kan man omedvetet råkat bädda för problem då det blir en spänning.

Jag hade en schäfer som var Hemsk med utfall. Det löstes genom att jag bara behövde tänka på det jag skrev ovan, leka och avleda (vilket jag inte behövde göra tillslut) samt att ha så löst koppel som möjligt eller åtminstone ha samma längd från det att man inte ser en mötande hund, tills dess att den har passerat.

Tycker det är bra att ni har strypkedja, fortsätt ha den på tills ni får bukt med problemet, det blir så mycket lättare att hålla kvar hunden än med ett vanligt halsband =)