Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 4578 ggr
joheck
2

Ot - Har Du katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej!

Är ju hemma i Uppsala för tillfället hos familjen och frmförallt katterna. Tog bild på min katt som jag tänkte visa. Han är sååå snyggKyss.

Phoenix som han heter är inte jätte förtjust i hundarna. Men han står på sig och då vågar inte hundarna "hitta på något". Han är världens mysigaste och mest underbara katt! Helt unik är han verkligen! Han är för övrigt 8 år och av rasen Bengal.

Har ni katt? Hur funkar den/dom med hunden/hundarna?

Bjud gärna på bild också!

Mvh Johanna

LinaK
4

Oj vilken fin kisse du har Glad Såg verkligen speciell ut!

Jag har en kisse hemma, en perser katt som heter Minou. Hon är världens lamaste katt då hon inte bryr sig ett skvatt om hundar varken stora eller småhundar Glad Hon kan se lite sur ut men det är väldigt sällan som hon fräser och viftar med tassen efter hundar som är påflugna på henne, så hon går bra ihop med alla hundar typ. Min lilla ugglemor som jag brukar kalla henne Flört

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

En till bild på min lilla Minou

[bamsen]
2

Fina katter ni har!
Min Telluz har vuxit upp med hund sedan jag hämtade honom vid 13 veckors ålder. Han har blivit som en hund själv, springer till dörren om någon kommer bl.a. ^^

Han kan vara lite reserverad mot nya hundar och resa ragg men är hunden kattvan så går det bra. Telluz leker bra med Troya, men Bamse (chihuahua) är det lite annorlunda för han har ju inte kroppen att klättra upp på, haha!

På bilden var han fortfarande kattunge, nu har han blivit en ståtlig kattherre. Ser likadan ut, lite mer lovehandles bara ;) snor ju hundmaten helt orädd så ofta det går. Så attityd har han så det räcker och blir över.

joheck
0

Åhh vad fin hon är! Skönt att det funkar med hundarna. Hur gammal är hon?

Tack, han är verkligen super fin. Tyvärr har han en massa problem med ögonen så dom ser väldigt konstiga ut. Han har starr på båda och är blind på ena samt nästan helt blind på det andra. Ska försöka få en bild så man kan se ögonen bättre.

joheck
0

#3 Han verkar super charmig! Jättefin är han!

[bamsen]
0

#5 Tack så mycket, Telluz njuter h tar in varenda komplimang han får! Flört riktig herre på täppan.

annika85
1

Jag har två exotic killar samt en mopsherre och en munsterländerkille här hemma i huset.

Munstern struntar för det mesta i katterna, men är väldigt snäll vid dom. Speciellt den äldre katten älskar elmer som han heter, och vill gärna ligga och mysa och softa:0)

Den yngre katten är lekkompis till min mopsvalp, jag vet faktiskt inte riktigt om det är hunden som tror att han är en katt, eller om det är katten som tror att han är en hund…..

Ibland hittar jag dom sittandes mitt emot varandra på bakbenen, boxandes, precis som katter gör när de leker. Ser jäkligt löjligt ut när mopsen härmar katten;0)

Vilken källa till underhållning de kära djuren är.

MVH

mikkan01
1

Hade världens finaste kisse fram tills igår (då hon hittades påkörd efter att min bror skulle vaktat henne och hålla henne inne..vilket inte lyckades så bra…)
Hon funkade jättebra med min sheltie, de var nästintill bästa vänner. Men med schäfern ville hon inte alls bli vän med…dom var sämstisar Flört
Hon var väldigt självständig och gillade nästintill ingen…älskade att vara ute och nu springer hon säkert runt på de allra grönaste ängar och leker med alla katthimlens leksaker….och äter kyckling i tomatsås, favoriten.

Här har vi en liten bild på katthimlens vackraste och gosigaste kisseängel sovandes…♥♥♥

~mikkan

Hanna Andersson
1

Här är våran flock. 1 huskatt och två skogisar =)

Hanna Andersson
0

Här är kooikern och våran huskatt som är bästa vänner

[bamsen]
0

#8 Åh, vad tråkigt att höra, alltid hjärtskärande att förlora en vän, tvåbent som fyrbent. Vila i frid!Kyss

#10 Vilken härlig bild Skrattande

russin
3

Japp -jag har den 3 åriga Lo-katten. Världens knasigaste och klumpigaste katt…..Tungan ute

joheck
0

#8 Nej vad hemskt! Beklagar, vila i frid.

#12 Super vackerKyss!

russin
0

#13 - hon har artat sig fint. Hon blev plockad från ett "samlarhem" som unge, tillsammans med många andra vuxna katter och ungar. Dom levde bland skit, konservburkar mm och alla var magra, dåliga magar, ögonnflammationer mm.

Men hon blev en fint katt som vuxen - om än inte så intelligent, men det behöver inte alla varaSkrattande

ahlbergaren
2

Jag har också en katt här hemma. Funkar jättebra med hundarna, dom leker t.o.m. ibland Glad Katten är lite trög av sig och ibland tvångs-kelar han med min sheltie som inte vågar röra sig ur fläcken Tungan ute

SaraC
1

Fina missar ni har allihop Glad

Här bor det tre kattrackor! Först har vi kung Gustav, 4 år. Sedan vår knasboll Gottfrid, som blir 4 år i höst. Och sist men inte minst fröken Gilla, som är 1 år.

Alla tre är huskatter och kommer från katthem. Det har aldrig varit några problem vare sig katterna emellan eller med Eros.

Här myser Gustav och Eros

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
1

Gottfrid

SaraC
1

Gilla

joheck
0

Vad roligt med så många katter här inne! Jag älskar verkligen katter och är i grunden en katt-människaOskyldig. Kul att läsa om att det går så bra mellan era katter och hundar, jag ska definitivt skaffa katt/katter när jag flyttar till något större (Phoenix kommer alltid att bo hos mina föräldrar).

russin
0

Här är blandat. Katten fanns före min två nuvarande hundar kom till mig, så hundarna har ju växt upp sedan valpben med henne.

Kattan är snäll och gillar att leka och använder aldrig klorna. Kan bita om någon är dum eller hårdhänt med henne.

Unghunden (9 månader nu) älskar katten och vill gärna krmas med henne och dom jagar varandra emellanåt i trädgården.

1,5 åringen däremot har alltid varit väldigt het på katten och som vuxen får katten existera - men knappt mer ! Det är givetvis upp till mig att hålla ordning, men katter och lilte avsky mot dom ligger tydligen djupt rotat hos denna lilla tös. Hon kan får klart jaktintresse på hare mm - men när det gäller katter går hon loss ordentligt och vråltjuter om hon ser en - vill flyga på direkt fast det är hon som får ge sig (hon är liten hundrackarn).

Så lite jobbigt är det ibland, men numera har katten lärt sig signalerna och håller sig lite undan henne - men det är trist. Tyvärr vet jag inte hur jag ska få hunden att tycka om katten mer - bara få henne hålla sig i skinnet och uppföra sig. Hade en yngre katt till tidigare som trots sin pyttekropp satte hunden på plats direkt, så där blev det aldrig snack om vem man inte skulle bråka med (hon finns tyvärr inte mer pga sjukdom). Lo-katten däremot är inte lika smart, utan kan komma och klampa in i lägen som inte är så bra och då blir det surt som tusan. Vi jobbar på det, men Lo-katten skulle behöva mer utrymme än min illa trädgård som är nätad.

joheck
0

#20 Vad tråkigt att det inte funkar till 100%Obestämd. Jag har ju två pappisar och i dom finns det inte mycket jakt (en av anledningarna till att jag skaffa denna ras). Tycker det är så roligt det här med hund och katt, oftast har inte hunden en chans mot katten oavsett hur mycket större den är. Det är så komiskt, katten är verkligen "härskaren över hemmet"Tungan ute. Beklagar den bortgågna kissen.

russin
0

Jo det är trist som tusan och jag har insett att den hunden aldrig kommer tycka om katter, utan det är enbart med fostran och hård hållning som jag får henne låta bli katten (och katter ute).

Som valp lekte hon och katten en hel del, men när hon började växa upp och bli mer hårdhänt så började katten säga ifrån - och då blev hunden skitförbannad rent ut sagt. Det hade varit lättare om kattan satt sig i respekt redan när hunden var valp - så som den andra katten gjorde.

Det går dock aldrig så långt att hon gör illa katten, men det är trist när det helt plötsligt blir ett morrvrål och katten jagas iväg från soffan, från vardagsrummet om det tuggas ben mm.

joheck
0

#22 Jätte trist verkligen! Hur gör du när du inte är hemma? Eller det kanske aldrig sker att dom är ensama?

[Forest]
1

Åh vilka fina katter Kyss 

1 Jag har vart kär i lilla Minou sen jag såg henne o det är ju flera årsen otroligt fin Flört 

Här har vi en hankatt som heter Bamse det är dotterns katt som hon fick förra året i födeledagsprisent. Han är mattegris det vill säga älskar sin matte o ratar oss mycket. Rolig busig o glad kille som tyvärr har fiskallergi men vi hittat fiskfri torrfoder och ger han oxå mjukmat + rå kycklingvingar. Enja var väldigt glad i att vi skaffa en kattunge, hon gillar jaga så vi fick säga ifrån om det 2 gånger. Efter någon vecka så var det tvärtom han jaga Enja sen har de lekt som galningar. Donna som var katträdd hade det mycket tufft i början här. Katten är smart o jävlas med blocka hennes väg genom ligga raklång i dörrpostarna, så Donna pippla så matte fick lyfta henne över "monstret". Han gjorde en massa saker som ligga på lur oxå på henne när hon kom utifrån och in, då kunde han hoppa fram o skrämma henne. Det var då det var bra med Enja som lekte med han men oxå tror jag sa till han sluta. Efter ett tag så börja Donna inse att han är bara busig och inte någon ond katt. Så efter det har man 3 super busiga typer som rejsar. Här är iaf Bamse, moder stallkatt fader okänd helt enkelt en huskatt. Hittar inte de nytagna korten på han så tyvärr får det bli när han är kattunge ännu.

Mischa
2

Här bor en CRX dam på 4år, omplacering som inte var hundvan och inte särskilt förtjust i att det bodde en nyfiken hund här, som för den delen heller inte var van vid katter, så både då och nu uppkommer lite missförstånd men är en enorm skillnad mot hur det var den första tiden.

≧◔◡◔≦

[Forest]
0

25 vad vacker, har du någon helbild på henne med? Kul att du tog en omplaceringskatt hoppas att hunden och hon blir snart bra vänner iaf Flört

[Ronon-m]
0

Jajamen! Jag har två kattbröder (samma kull) av rasen Devon Rex. Dom fyller 4 i November och heter Fennecs Ronon och Teal´c (Tyson).

Med hundarna fungerar dom jätte bra! Katterna och hundarna fungerar perfekt tillsammans och alla fyra älskar varandra. Dom gosar och leker med varandra så fint :)

Här är en bild på båda katterna :)

russin
0

#23 - det sker aldrig när jag inte är hemma. Antingen är kattan ute (hon älskar min trädgård och har skydd där) - eller oxå sover hon i sitt golv-till-tak-träd alternativt fönsterbrädor.

Den enkla anledningen till att det inte händer om jag inte är hemma, är att hunden då ligger och sover och heller inte har resursförsvar vare sig gentemot mig eller ätbart och hunden kommer inte åt soffan eller sängen självFlört

Fördelen är att hunden är en liten 5-kilos skit som inte når upp överallt…

joheck
0

#28 Vad skönt att det funkar bra i alla fall! Det är som sagt en riktig skönhet du har, kanske är vovven avundsjukTungan ute.

[Ronon-m]
0

En helbild på Ronon också. (Han som ligger ner).. Denna katten är finare i kroppen, alltså inte överviktig som den andra, så han här har jag ställt ut två gånger med bra resultat. Han har två cert, så alltså ett ifrån att han skulle bli en Premier… Men jag orkar inte ställa ut honom nått mer :)

Anibaz
0

Jag har två katter, båda är bondkatter men den ena är en blandning mellan helig birma/norsk skogkatt.

Den heliga skogkatten är min, helt oberörd gällande hundar, barn och allt annat. Världens coolaste katt helt enkelt. Gudasnäll och alldeles för kelsjuk, haha.

Sen har min pappa en röd grabb som han fick av mig när han fyllde år för några år sedan. En tjurig, dryg gnällspik som var jätterädd för hundar när han kom, men nu går det bättre.

På bilden har vi grabben, Fidde 4 år.

Anibaz
1

Och så den heliga skogkatten Maj-Strimma aka Majsan, 6 år.

htt
0

Har 2 katter här hemma, Luna och Figaro :)

De går bra ihop med Loke, speciellt "Figge". Alltid när jag och Loke varit ute kommer han ner för trappen och möter oss, och sen springer han och Loke upp tillsammans :) Och nu ikväll har han för första gången lekt på riktigt med Loke, och det är ju kul.

Luna är lite mer misstänksam men hon vågar iallafall fram och nosa på honom ibland. Men hon kan tycka det är obehagligt när Loke kommer för nära i för hög fart.

Loke är van med katter sen tidigare och det är en av förutsättningarna till att jag köpte honom :)
Är också egentligen kattmänniska innerst inne, och katterna är mina bebisar Kyss
Luna är den randiga och Figge är den svart/vita :)

joheck
0

#33 Vad roligt att dom funkar så bra ihop! Hundar i all ära, men det finns ingenting i närheten av en katt! Jag får ta och sno en av dina när jag har abstinens uppe i LuleåOskyldig.

IsabelleJ
0

Då våra katter är ute dygnet runt och nästan aldrig vill komma in (p.g.a. hunden) så träffas dom nästan aldrig. Våran rottweilerhane är en stor och väldigt lekfull herre, och han vill helt enkelt leka.. bjuder in till lek så fort han ser dom men dom bara springer iväg, (han är nog FÖR stor för dom). Det händer att dom står still och då står dom och fräser åt honom - men det slutar alltid med att dom flyr sin kos. Jag hade tyckt det vart roligt om katterna kunde vara avslappnade i närheten av hunden, men det går inte, och vi har inga planer på att tvinga dom. Dom är ju ändå ute hela tiden och har ett bra liv där :)

Borde väl lagt in en bild på katterna, men jag har ingen bild med dom tillsammans, och jag orkade inte klippa ihop en, så det blev en på deras "lilla" lekkamrat.

Mischa
1

Jovisst.

≧◔◡◔≦

[Forest]
0

36 himmla vacker, tackar för att du visa henne i helhet Kyss

jollycox
0

Jag har två huskatter. Simba och Nino heter dom. Kastrerade hanar och innekatter. Simba är svartvit och 9 år och Nino är helvit och snart 3 år.
Simba är sen han kom till oss som 8 veckor(12-veckors-lagen fanns inte då) gammal kattunge uppvuxen och uppfostrad av hundar. Han är mer lik en hund än en katt. :P
Nino är katten i hemmet, hoppar upp överallt, petar ner saker, snor mat om man tittar bort en halv sekund, osv. Men han är underbar ändå :P

Simba går bra ihop med tre av hundarna, Nino gå bra med två av hundarna men vi jobbar på den tredje. :) Den fjärde hunden går tyvärr inte ihop med någon, han är lite egen av sig.

En bild på Simba.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
0

En bild på Nino.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

lilla jag
1

Jag har en kisse på 10 år tror jag Obestämd

Han är en vild katt och bodde redan här innan vi flyttade hit.

Jag döpte honnom till Killen och han är väldigt rädd för alla förutom mig!

Jag är den enda som kan klappa på honom.

Denna bild är tagen 2011 då han inte var lika trygg hoss mig Flört

Han är väldigt snabb och bra på att jaga mös/fåglar….Bella är ingen favorit för han, (Bella blir så glad när hon ser han, men inte han!)

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

Noa-Nisse
1

Finns det någon allergivänlig kattras för de som är specifikt allergiska mot katter?

Jag skulle vilja ha katt, men mamma är allergisk och det betyder att hon inte hade kunnat hälsa på lika mycket.

Innan har ju Klenod försökt jaga katter utomhus, men så var vi hemma hos en kompis som har katterna inne och då var det inga problem. Hon är ju gudasnäll mot kaniner liksom…

Medarbetare på Hundar.ifokus

joheck
0

#41 Sibirisk katt ska vara allergivänlig. Svårt att tro hihi. Jag är eventuellt allergisk jag med, känner av allergi när jag är hemma men inte säker på vad det är. 
Vilken genom god hund hon är Klenod!

[Ronon-m]
0

#41 Devon rex som jag har är mer allergivänlig. Min bror har haft allergi och svår astma, men han har alltid tålt våra katter :)

joheck
0

Lovade bild på Phoenix sjuka ögon hägre upp i tråden. Så här kommer den. Han har som jag skrev starr i båda ögonen och är blind på det ena och nästan blind på det andra. Han är en riktig "Olycksfågel Phoenix"Rynkar på näsan.

LinaK
0

#44 Naw, lille missen då!

Får väl uppdatera att våran katt Polly har flyttat tillbaka till oss igen, vi ägde henne från början men hon var verkligen ingen innekatt så mina föräldrar tog över henne. Men nu när vi bor på landet så fick hon komma hem igen Glad Här trivs hon utmärkt och det är perfekt att ha katt då vi bor långt ifrån stora vägar.

joheck
0

#45 Nä vad roligt att hon kunde flytta hem igen! Du måste bjuda på bilder på det nya huset också (här eller inne på bichon) och berätta hur ni trivs!

Kan säga att ögonen är bara "The Tip of the Iceberg" för Phoenix tyvärrGråter.

SaraC
0

Men usch, stackars Phoenix. Det låter inte bra!

Vill också se bilder på nya huset Lina!

joheck
0

#47 Nä det är inte roligt. Allt pågrund utav slarvig avel, så det är en viktig läxa att lära sig! Finns ingen som älskar livet så mycket som han däremot! Det är härligt att se och är väldigt inspirerande.

LinaK
0

Johanna: Usch så jobbigt när djuren blir sjuka Rynkar på näsan Ja jag får väl skapa en sådan tråd nånstans Skrattande Har en bild på huset på min blogg, så kika in där och scrolla ner lite så finns det där i ett inlägg.

Sara: Okej, ska fixa lite fler bilder, kanske imorgon Glad

SaraC
0

#48 Så himla onödigt att djur ska behöva bli sjuka för att människor inte har tillräckligt innanför pannbenet..

#49 Ja, det får du göra Glad Såg ju bara utsidan förut.

joheck
0

#50 VerkligenSkrikandes.

Usch Lina vad jag blir avundsjuk! Jag tror jag måste insistera på att jag och vovvarna ska få flytta inFlört. Värsta idyllen ju.
Ska lägga upp din blogg som favorit också och försöka att följa den. Av någon anledning har jag väldigt svårt att följa just bloggar…

LinaK
0

#51 Ja det är värsta idyllen, det är perfekt på alla sätt och vis Skrattande Du är välkommen, du får bo i gästrummet i källaren (som har egen toalett) Flört Ja vore kul om du följde bloggen, men jag förstår om du inte gör det för jag är likadan. Har väldigt svårt att följa bloggar jag med Tungan ute

joheck
0

#52 Det låter acceptabeltFlört
Jo jag förstår inte att det ska vara så himla svårt alltså. Men jag får ta och börja med din och försöka skärpa mig. Jag har lika svårt att hålla igång en egen blogg också tyvärr… Blev väl typ fem inläggSkäms.

zoolatri
0

Här bor två katter av rasen cornish rex. Tyvärr kan jag inte lägga in bilder med min iPhone. Dita, den äldsta cornishen, älskar hundarna:) Framförallt Tinka! Rango har bara bott hos oss i drygt en månad och han gillar INTE hundarna. Men det blir bättre och bättre för var dag som går. Hundarna bryr sig inte om katterna alls. Dita sover ofta med hundarna:)

rebz
0

Hade katt förut. Hade tom kattungar 3 gånger. Då hade vi Sixten och han funkade bra med katt. Vi hade katt innan vi skaffade honom och han var jättesnäll med kattungarna när han var större. De fick krypa på honom och busa med honom och han låg bara snällt i sin korg. Han älskar katter! För ett tag sen var det en katt som var ute i kylan, mager var han med. Så mamma släppte in katten i sin särbos lägenhet (där de var). Katten fick mat och Sixten och katten tvättade varandra och gosade. Sen fick missen släppas ut efter en stund när denne mådde bättre. Så Sixten är en riktig gentleman när det kommer till katter :) Bino är väl sisådär med katter. Han tycker de är jätteintressanta och vill gärna försöka leka med dom, även om de kanske inte vill leka med honom :P

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Pudelbus
0

Här har vi tre missar, vovvan vill gärna visa att det är hon som bestämmer så gör dom något hon inte gillar så får dom sig en omgång Obestämd Det verkar vara det enda hon inte vill lära sig.

Och om man klappa händerna så flyger hon på närmsta katt (upplärd i det gamla hemmet att göra så)

Men annars funkar det bra, sover tillsammans och tvättar varandra.

Nils och Lisa på bilden. Hemma hos oss har man aldrig ett ledigt knä.

joheck
0

#56 Ser super gosigt ut! Vad är det för dumheter att lära hunden ge sig på katterna när man klappar händerna! Vissa människor alltsåSkrikandes.

Pudelbus
1

57, jadu samma människor tala om för oss när vi tog henne.

"Men hon är jätte duktig, kissar och bajsar i duschen så det är lätt att städa".

Så ja, där ser du vilka människor som lär ut sånt Obestämd

Bilden - En pudelbädd är aldrig fel för två små kattungar.

joheck
0

#58 Usch! Fick hon gå ut överhuvudtaget? Tur att hon fått komma till dig nu i alla fall.
Jag skulle gärna vara en av dom kattungarna i den pudelbäddenKyss. En bädd med en nytrimmad Pudel måste ju vara rena himmelriket!

Pudelbus
0

#59 Jodå, när dotterns pojkvän hade tid Obestämd Men ja, vill inte prata för mycket om det och inte det tråden handla om. Halka in lite bara ;)

Oja, jag har henne som kudde själv ibland, imorgon ska hon dock renrakas *gråter en liten skvätt*

Så en till bild på hund och katt, Lisa och katten Miffo

joheck
0

#60 Ok. Är nöjd med det du berättat så ingen anledning att gå in mer på det. Sen är det ju jag som skapat tråden så det gör ju inget att det blev lite ot. Du va ju dessutom duktig och la in kattbilder i varje inlägg i alla fallGlad. Det är jättefina katter du har verkligen!

Bjuder på en bild på mammas katt Dusty också^^.