Valp i bur
Jag undrar lite om vad ni tycker om att ha en valp i bur om natten. Vet att lagen säger att de inte får vara instängda eller var i bur mer än vid vissa tillfällen. Men bara allmänt?! Om man märker att hunden trivs i buren och säger till om natten när det behöver kissa/bajsa, även på morgonen. Gnäller inte annars om natten i bur. Är det då fel att ha valpen i bur?! Vissa säger att det är bra för rumsrenheten, andra inte alls?!
Svar tack!
Skulle nog prova med en rasthage istället, om man nu inte vill att valpen ska springa runt på nätterna.
- Therese
Alltså för min del får valpen gärna springa runt, bara det att valpen kanske inte säger till när den vill göra sina behov och sover sämre när den inte är i buren?!
Tidningstränar inte valp, utan försöker lära valpen att ge signaler när det behöver gå ut ist.
Sätt ihop en "hage" av kompostgaller istället? Eller ha valpen i sängen?
Vad sägs om .. en rasthage med lite tidningspapper ifall hunden behöver göra sitt behov.
Sedan i rasthagen så lägger ni in hundens bur men att den får stå öppen, om det nu är så att hunden endast känner sig säker att sova i bur på nätterna.
- Therese
Vi har testat att ha valpen på en yta med kompostgaller, och när vi vaknar på morgonen kan det vara flera överraskningar, när vi haft kompostgaller har hon fått ha sin bädd där inne och sover mycket sämre än vad hon gör i buren. Det vi vill är ju att hon ska ge signaler när hon vill gå ut utan att behöva ha buren stängd. Tidningspapper vill vi inte använda, då vi inte vill lära valpen att inte säga till när hon behöver göra sina behov, och har inte haft tidningspapper ifrån början alls. Eftersom vi inte användt buren ifrån början utan hade först en bädd så har vi stängt buren på nätterna för hon ska vänja sig vid att vara i den, även försökt visa att hon kan lägga sig där under dagen också då buren står öppen. Kan kanske testa att sätta kompostgaller på en yta runt buren en natt för att se om hon säger till?!
Om man tar ut valpen tillräckligt ofta, så behöver den aldrig ens säga till - den tas ut ändå.
Mina hundar säger aldrig någonsin till att de behöver ut - jag tar ut dem och de gör ifrån sig … och DE ska inte behöva tala om att de håller på att pissa/skita ner sig.
Ta ut valpen ofta, direkt efter mat, lek och när den vaknat … den lär sig snabbt att göra sina behov ute om man är uppmärksam, och inte väntar tills den inte kan hålla sig längre.
Absolut, det är bara att prova.
- Therese
#Att ha valpen i sängen går inte för den är väldigt hög, så hoppar hon ur den så slår hon halvt ihjäl sig, plus att vi vill inte vänja hunden vid att vara i sängen. (hade henne endast där de allra första nätterna vi hade henne).
#9 Jag har legat på golvet med mina valpar. Testa det om sängen är för hög? 
Inte många valpar och inte heller alla vuxna säger till när dom är nödiga och händer något på natten är det bara torka upp på morgonen !
Varför skulle en valp vara i bur för rumsrenhetens skull ? Den dagen valpen hålla sig en hel natt så gör den det och sover och tills dess är det bar torka eller ställa klockan och gå upp - men för min del tycker jag inte det är så svårt att torka om det skulle hända något
Valpar kissar sällan där de sover och troligtvis är det ju därför hon säger till. Nu vet inte jag hur gammal valpen i fråga är men jag hade inte haft buren stängd på natten. Jag är väldigt lättväckt så jag vaknade alltid när min hund var valp o hon tassade upp o skulle kissa. Men annars får man väl sätta klockan om man inte vill torka kiss på morgonen. eller göra en hage som andra redan föreslagit och lägga tidningspapper på golvet om man har golv om inte tål vätska. Valpen brukar lära sig efter ett tag att man ska säga till, om den börjar med det vill säga. Men den måste ju bli mer rumsren innan.
Mvh Linn
Att ge signaler om valpen blir nödig mellan rastningarna kommer naturligt för dem vartefter de växer. Jag skulle låta valpen sova i buren om den ville men då med öppen dörr. Är det en trygg plats för den i buren och den sover bättre där så sover den lika bra med öppen dörr.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Fast själv gör jag det enkelt för mig - jag låter valpar sova i sängen och jag vaknar då om den börjar röra på sig och bli orolig = nödig. Än så länge har ingen valp kissat i sängen, men jag vaknar å andra sidan lätt
Brukar ta max en vecka så sover valpen hela natten i sängen (mer trygghet där) och vid 4 månader ungefär har dom fått flytta ner till egen bädd på golvet.
Senaste 2 valparna har dock fått vara kvar i sängen - dom är av klart mindre ras än mina tidigare
Jag kan ärligt säga att jag har valp i en STOR bur på natten alldeles intill min säng. Där somnar den och jag hör direkt när den vaknar och behöver kissa. Jag riskerar inte att den knallar omkring och biter i kablar och andra farliga saker. Den är lugn och trygg där i buren.
På dagarna är dörren borta och den går in dit och sover när den vill ha det lugnt. Buren är en trygghet för valpen. Men den måste vara rymlig. Jag VET att man inte får ha det, men alla har det i alla fall, för valpens skull. Till och med flera veterinärer och folk från skk har det.
Vi har haft detta uppe i disskution på våra hundutbildningar och alla säger samma sak. Men man får inte missbruka användningen av buren och använda den som någon slags förvaring eller bestraffning. Den ska vara en trygghet.
#7Maja2: det är väl självklart att valpen inte behöver säga till när den är nödig på dagarna, men på nätterna varken äter den eller busar och ska du hålla koll på varje gång din valp vaknar på nätterna så får du ju aldrig sova själv?! Men det är ju skillnad på en valp och vuxna hundar, jag kan ha varit ute med min valp på trädgården i minst 30 min utan att den visar några signaler på att vilja kissa eller bajsa och sen gör det direkt när man kommer in!
Valpen är 12 veckor och har varit hos oss sen hon var 8, så sova på golvet behöver vi inte göra, hon känner sig trygg bara hon får vara nedanför oss vid sängen.
Att hon kissar/bajsar på golvet gör mig inget heller med tanke på att vi aldrig haft tidningspapper, har lätttorkat golv;) Men det är ju ändå inte det optimala. Nu har vi varit ute med henne när vi går o lägger oss, hon vaknar och vi vaknar någon gång mitt i natten då hon också går ut, sedan tar vi ut henne vid sex när min sambo vaknar. detta har funkat bra och inget gnäll!
Men testade att sätta kompostgaller runt nu och hon la sig i buren direkt och ska testa att ha dörren öppen inatt, återkommer imorgon hur det gick :)
#16 När jag hade valp, klev jag upp några gånger på nätterna och tog ut valpen fastän den sov. Jag har nog aldrig varit med om att en hund pissat inne … eftersom jag tog ut dem och lärde dem att när vi går ut så gör vi ifrån oss :)
#15 - alla har ???
Jag har aldrig någonsin haft bur till valp inomhus, så skriv inte alla är du snäll. Jag valpsäkrar istället för att ha bur och det har aldrig varit ett problem hos mig…
Min första tanke var bara att, gör det så mycket om valpen skulle göra ifrån sig nånstans på natten då? Det är ju bara en valp trots allt.
Rumsren blir den ju om man är duktig på att ta ut valpen, direkt efter mat, efter lek, efter vilostund m.m. Våra killar har aldrig sagt till om de är kissnödiga utan vi tar ut dem så får de kissa helt enkelt. De är ändå rumsrena. Inte säger de till vid bajs heller, jo kanske vid fåtal tillfällen, men oftast inte, de väntar snällt tills de får komma ut.
#17. Bara så du vet ska man aldrig väcka en sovande valp, blir lätt stressade osv. Fråga en hundpsykolog! Säger inte att dina hundar är stressade el något o har du gjort det ifrån början så har de säkert vant sig, men jag har blivit tillsagd att aldrig väcka min valp när den sover.Ja, men att ta ut dem och lära dem att göra ifrån sig ute gör väl alla hundägare, men det beror ju helt på vad hundens personlighet är och ras bl.a! Vi gör likadant som du på dagarna, men bara så du vet, vissa hundar blir inte rumsrena försen de är kanske 7 månader och det beror inte på att hundägaren inte gör som man ska, utan det bara är så….
#20 Att man aldrig ska väcka en sovande valp för att de blir stressade, är en myt. Tror inte det beror så mycket varken på ras eller personlighet, men visst, en del hundar tar längre tid på sig att bli rumsrena, det håller jag med om.
#21 Jaså är det en myt?! Är du hundexpert/hundpsykolog? eller hur vet du annars om det är en myt?!
#22 Hundpsykolog kan vem som helst kalla sig, så ja :) :)
Men om du tänker efter …. TRor du att valpar alltid får sova utan att bli väckta? Varför skulle de bli stressade av det? Det låter väl mer troligt att de blir stressade av att måsta bli så nödiga att de måste gnälla innan någon förstår?
Men vad är det för skillnad på en hage av kompostgaller och en bur? Taket?
Där håller jag med dig #24 … jag har inte förstått lixom skillnaden mellan bur och hage av kompostgaller ….
Ja jag har funderat på det ett bra tag… Låter konstigt att hage är godkänt men inte bur.
En hage är väl vanligtvis större än en bur, samt att det finns ett tak.
- Therese
Men vad gör taket? Om man har en stor bur, som hunden kan både stå rakt i och sitta, röra sig fram och bak lite? :)
jag har kompostgaller där han sover de nätter då han inte sover i min säng. det tog inte alls lång tid för honom att klara sig utan att kissa tills på morgonen. men i början kan det vara bra att ha kompostgaller då hunden kanske inte är helt säker än. :)
Att valpen gör ifrån sej på golvet är ingen katastrof. Jag tänker mest på allt den kan råka ur för om den kan tassa omkring själv. #18 tänkte mest på dom jag rabblade upp. Uttryckte mej lite oklart där.
Ja men det är precis hit jag vill komma. Varför är kompostgaller tillåtet och inte bur?! oftast känner ju sig hunde tryggare i en bur med tak där det är lite mörkt o så. hur konstig lag som helst!
Ville bara säga att det gick bra med en liten större yta av kompostgaller. inget kiss eller bajs inne. utan gick ur sin bur och då vaknade vi och gick ut med henne :)
Man får ha hundar i hage just för att de går att göra större, men de måste vara tillräckligt stora här kan du läsa om hur stor hagen ska vara för att vara godkänd. jag tycker det var svårt att utläsa men det går nog att klura ut ändå. Hagen ska alltså vara lika stor som boxutrymmet som står längre ner på sidan. Där står det också vid vilka tillfällen man få använda bur.
Mvh Linn
Ja, jag läste de box storlekarna igår. Men något som jag också undrar över det här med vilka tillfällen som hunden får vara i bur är under tävlingar om den har burvana, hur ska den få burvana om man inte har den i bur?!:S Jag kommer inte att ha min hund i bur sen, kommer ha en som står öppen och om hon vill gå in får hon det. Men lagen är väldigt udda tycker jag..
Om valpen känner sig lugn och trygg av att sova i en bur så varför inte?Själv är jag väldigt bekväm av mig och dessutom väldigt förtjust i att sova på nätterna
så här hamnar valpar i sängen nattetid. Det gör förresten barn också fast de borde sova i egna sängar…….Bara jag får soooova 
Man borde ju få vänja en hund vid bur men det gör man ju bara korta stunder och det bör ju inte räknas som att man förvarar hunden i bur. Men vet faktiskt inte hur det ligger till där.
Mvh Linn
#35Ja, men precis. och inatt valde hon ju tom själv att sova i buren så hon verkar ju trivas där.
#36 Ne, det är lite luddigt i reglerna. Men som det var en som skrev innan, det är ju många som inte följer dessa regler alls och det betyder ju inte att hundarna far illa av det:)
Jag skulle haft en bur med öppen dörr så får valpen välja själv. Sen så kanske man kan skära av ytan i rummet också.
Varför inte bara ha buren i hagen? =)
Tanken med regeln är väl att folk tyvärr stänger in hundarna i tid och otid, samt att många hundar sitter instängda alldeles för länge. Kanske verkar onödigt med många av reglerna kring djurhållning men sorgligt nog behövs de eftersom folk får för sig att man kan behandla djur lite hur som helst. =/
Själv har jag aldrig haft bur till valpar, förstår inte vitsen. Tycker inte laggen är luddig alls, den är glasklar. Man får ha bur, men den får inte ha lucka.
O för övrigt så säger inte alla hundar till när de är nödiga, även om de flesta gör det.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Om valpen mår bra och trivs i sin bur ser jag inte problemet. Själv har jag inte haft bur till mina hundar men skulle kunna tänka mig det till en valp som har svårt att koppla av. Däremot inte för att lära hunden säga till, jag är av uppfattningen att om valpen får kissa på en tidning så somnar den snabbt om och då kommer den snart sova hela natten av sig själv. Springer man ut med en valp mitt i natten så piggnar den till och får svårare att somna om.
Vi har aldrig haft bur till våran vovve. Däremot när han var valp så stängde vi dörren så vi/han bara kunde röra sig i sovrummet.
Vår hund har aldrig vaknat på natten och velat ut, varken nu eller när han var valp, vilket jag tyckte var märkligt men skönt på samma sätt:)
Att få vår hund rumsren var en kamp. Eller kamp och kamp, precis när han blviti rumsren och allt vart frid och fröjd så fick han kristaller i urinröret och vid denna tiden var de metervis med snö där ute så han tyckte tydligen att det gjorde ont att kissa där ute med kylan samt kristallerna som rev från insidan.
Men så fort han fått nytt foder för att få bort dem så slutade han direkt med alla dumheter inomhus.
Kanske lite O.T men ändå:)
ville bara säga att vi har sovit med öppen bur nu det senaste och hon säger fortfarande till när hon vill gå ut och sover minst lika bra :) har nu dessutom fått hem den nya buren där den får plats minst tio stycken wilda (som valpen heter) som hon trivs underbart i.. ( alltid dörr öppen )
#43 Härligt att det går så bra. (Vilket fint namn…! Om jag sett det tidigare hade jag döpt min nya till det. Men nu heter hon Wilma. Inte dumt det heller. Hon är bara 3 veckor men hon är redan reggad i det namnet.)
Ja, wilda är jättefint. Men wilma och Hilma var också ett förslag på henne. Men sen när man såg vilken personlighet hon hade passade wilda bättre haha ;) Helt tokig!Men som sagt det är kul att det går bra :)
Inte orkat läsa tråden. Min andra hund var väldigt rastlös på nätterna. Svårt att sova trots bra lekande och underhållning på dagtid. Hon behövde sova i min säng för att sova hela natten igenom, men hon kissade i min säng då. Fick tipset av uppfödaren att ställa fram hundburen. Vilket jag gjorde med en bädd. Behövde inte stänga luckan ens. Hon valde att gå dit och sova frivilligt fast det fanns hundsäng på golvet och min säng att välja på.
Men visst hände det att jag drog igen burluckan, låste aldrig så hon kunde putta upp om hon ville. Men hon sov så djupt.
Verkade känna sig hemma och trygg i buren. Numer har jag den sällan uppställd. Men har jag det så slänger jag en filt över och tar bort burluckan. Då väljer både två den före alla andra sovplatser i bostaden.
Men det är inte lagligt att hålla hund instängd i bur. Borde dock vara tillåtet under kort tid pga burträning inför resa? Men en hage med kompost galler ska vara lagligt så länge den inte har nät över taket. Så det är väl nästan det smidigaste alternativet, och kanske slänga en filt över hela hagen.
Men sedan också ställa klockan. Jag körde 4-5 timmar sömn, upp och kissa valp sedan sova igen 2-3 timmar. Vissa hundar behöver rastas mer än andra. Bara hitta en bra rytm som passar både.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.