ensamträning.
Jag och min sambo har en jack russel terrier på elva veckor. Vi har ensamtränat henne lite under hela tiden vi haft henne, började med några sekunder och har sedan ökat till 10 min. Det har gått bra hela tiden förutom att även om vi varit ute och kissat o bajsat henne gör hon alltid detta inne när vi är borta ( även om det bara är för någon minut) kan detta betyda att hon blir stressad el nervös när vi är iväg? Hon har aldrig gnällt och vi åker alltid iväg när hon ska sova el är trött.
ska vi fortsätta att öka tiden el ska vi börja om från början?
Svart tack!
Det kan vara så att hon blir lite rädd och därav "kissar på sig". Annars så kanske hon bara är kissnödig igen. :)
Jo, det är klart. Men ska man fortsätta öka tiden på ensamträning då om det är så att hon är rädd, eller behöver man gå mer försiktigt fram?!
En liten valp ska man inte lämna ensam överhuvudtaget, och den ska vara bra mycket äldre innan man kan lämna den så länge som 10 minuter. Backa i träningen istället, och öka inte på tiden förrän valpen är mogen för det.
Oj, elva veckor. Håller faktiskt med Maja2 där! Backa i träningen! Hunden ska inte behöva vara själv när den är så pass liten. Ta istället med henne och träna henne att vara med överallt. Då blir det enklare att ta med henne när hon blir äldre. Det är något jag ångrar att vi inte tränade min hund med när hon var liten. När vi tar med henne till folk så springer hon runt i hela huset och luktar på allt (vilket kanske är naturligt). Men hon kan liksom inte lägga sig ner och ta det lugnt. Fast visst, nu är min hund en vallhund och kräver en hel del. Men det är något jag ändå rekomenderar :)
Kraam från Ryttarensofia!
Alla hundböcker jag läst och lånat, säger att man redan ifrån början ska träna de att vara ensamma. Samma sak som du ska träna den att åka bil korta stunder. Alla hundar är olika och hur mogna dem är kan endast den som känner dem bestämma. Hon är väldigt självständig och säker i sig själv, vilket hon varit ifrån början när vi fick henne. Ju fortare man vänjer dem vid att vara ensamma desto bättre går det har jag hört..
#5 Att börja ensamhetsträningen kan innebära att du lämnar rummet valpen är i och går till ett annat rum, inte att man går ut och är borta x antal minuter. Kissar och bajsar hon när ni lämnar henne, kan man nog säga att ni går för fort fram.
Jag vet inte vilka böcker du läst, och var du fått din info ifrån men om du tex läser på jordbruksverkets sida, kring tillsyn över katt och hund, så finns bland annat följande:
Hundvalpar
Du får inte skilja hundvalpar från modern annat än tillfälligt så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad och över huvud taget inte förrän de är åtta veckor. Valparna får heller inte lämna uppfödaren innan de är åtta veckor om inte det finns särskilda skäl.
En hundvalp under fyra månader ska inte vara ensam mer än korta stunder. Det är inte lämpligt att hundvalpar under sex månader sitter i karantän.
#5 Jag tycker att det låter helt logiskt. För om du vänjer hunden att du är med den tjugofyra timmar om dygnet de första veckorna, och sedan helt plötsligt börjar lämna den helt ensam, lär den ju bli stressad.
Jag tycker att det är bättre att lämna den ensam korta, korta stunder redan från början, t.ex. när i tvättstugan, ut och röka och så vidare.
O en del hundar kan aldrig läras vid att vara ensamma öht. En valp kan inte kontrollera sina tarmfunktioner, en del är uppåt 8 månader innan de blir helt rumsrena.
Hundar under 4 månader får endast lämnas ensamma kortare stunder o ej regelbundet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#7 När valpen lämnar sin mamma och sina syskon, vid 8 veckors ålder, byter miljö och blir av med allt som varit valpens trygghet … då gäller det som ägare att Ge valpen en NY trygghet, tillsammans med Dig. För en valp är det inte naturligt att bli lämnad ensam, och man bör tänka sig för vad man egentligen gör när man lämnar valpen. Att man skulle Skämma bort den genom att vara tillsammans 24 timmar per dygn, och sedan plötsligt vara borta, handlar det ju inte om heller. Det handlar om att inte lämna den lilla valpen ensam till en början, förräns den fått en ny trygghet i sitt nya hem.
Jordbruksverkets relger har jag läst många gånger, och enligt mig är inte 5-10 min längre stunder, har uppfattat det som att de menar att man inte ska lämna de typ halv timme / timma osv. Håller helt med joannaLi, och vi har börjat med att gå ut ur rummet och bara kliva utanför ytterdörren och sen gå in direkt igen, så vi har börjat från ruta ett. Ska man inte kunna öka ensamträningen på sin hund kan man ju inte lämna den ensam försen den är kanske ett halv år och hur funkar det för en vanlig människa med jobb?! Håller självklart med om att det är bättre att ha hundvakt eller vara på hunddagis istället för att lämna hunden själv, men bor på en liten ort där hunddagis inte finns och man kan inte alltid förlita sig på andra heller.
Men håller helt klart med att jag kanske behöver backa lite i min träning med tanke på att hon alltid gör sina behov när jag är iväg!
Jordbruksverkets relger har jag läst många gånger, och enligt mig är inte 5-10 min längre stunder, har uppfattat det som att de menar att man inte ska lämna de typ halv timme / timma osv. Håller helt med joannaLi, och vi har börjat med att gå ut ur rummet och bara kliva utanför ytterdörren och sen gå in direkt igen, så vi har börjat från ruta ett. Ska man inte kunna öka ensamträningen på sin hund kan man ju inte lämna den ensam försen den är kanske ett halv år och hur funkar det för en vanlig människa med jobb?! Håller självklart med om att det är bättre att ha hundvakt eller vara på hunddagis istället för att lämna hunden själv, men bor på en liten ort där hunddagis inte finns och man kan inte alltid förlita sig på andra heller.
Men håller helt klart med att jag kanske behöver backa lite i min träning med tanke på att hon alltid gör sina behov när jag är iväg!
#11 Nej det stämmer, en valp på ett halvår ska inte lämnas så länge att du hinner jobba. Då får man ordna hundvakt på något sätt.
Håller med #8 också.
Hon kommer inte behöva vara ensam länge när vi jobbar heller, högst två timmar. så det är ju lugnt sen när hon är vuxen eller så. Jobbar på samma ort o sådär också :)
ville bara säga att kiss o bajset har försvunnit denna veckan och nu sover hon när vi går och sover när vi kommer tillbaka :)