Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 13146 ggr
EmmaVarg
0

hund-hårfärg? :O

http://www.youtube.com/watch?v=_6B1kSDzmyM&feature=related

har sett jättemånga filmer på folk som har olika färger , alltså typ grön, blå, rosa, gul färg på sina hundar.  är inte det farligt/dåligtt för hundarna?

om det inte är det, vart finns de att köpa??

Karizma
2

Tror inte det är så farligt o köpa sånt vet jag inte vart. själv tycker jag det är asfult skulle inte vilja gå med en färgad hund.

EmmaVarg
0

#1 nej, jag vet självklart är de inte fint, men på min Pudel har jag "rakat" pälsen men lämnat ett litet hjärta på en sida av bakbenet men de syns inte så ja skulle typ vela ha LITE färg där, men självklart INTE om de är farligt för hundarna..

Denna kommentar har tagits bort.
Karizma
0

så hade jag på mina ponnys, fast jag gjorde hjärtat korthårig därmed vart dom ljusare lr mörkare men din hund har samma färg i hela pälsen antar jag :) inte en aning om vart man köper färg till hund. Och har du tänkt ställa ut hade jag inte  färgat den iaf

EmmaVarg
0

#4 hahah, ja jag har sett hästar med sånt de va därifrån ja fick förslaget :D :p

Ilya
4

Varför undrar du vart det går att köpa? Tänker du färga pälsen på hunden?

Jag gillar inte sånt, tycker det är rent ut sagt patetiskt. Hundar är hundar och inga människor. Färgar håret gör människor på människor, hundar har absolut inget behov av att färga pälsen.

Emaljoh4
0

#6 "på min Pudel har jag "rakat" pälsen men lämnat ett litet hjärta på en sida av bakbenet men de syns inte så ja skulle typ vela ha LITE färg där, men självklart INTE om de är farligt för hundarna.."

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Banankaka320
1

Jag satte karamelfärg på min nakenhund xD

Försvann direkt vid bad och inte farligt.

Ilya
0

#7 Jag läste det, ja. Men varför? För att man som ägare tycker att det är snyggt med lite rosa färg på tassen? Hunden bryr sig inte om vad som är snyggt elr inte.. dom är fortfarande hundar, inga människor.

Maddepadde
9

Vad spelar det då för roll om hunden inte bryr sig och det inte är skadligt? Vi avlar ju redan för utseende, det är väl snarare värre än att färga en liten del av hundens päls?

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Ilya
2

#10 Jag tycker bara att det är onödigt. Inget som är nödvändigt. Evolutioner av avlande av raser är en sak - att köpa hårfärg till sin hund och färga pälsen är en helt annan sak. Det är ganska självklart, är det inte?

EmmaVarg
1

#11 men herregud jag vill väl inte färga hela hunden rosa eller ? :s

jag sa bara asså en LITEN del. och om det är ofarligt så va spelar de för roll?

Tindrans
0

Ofarligt eller inte vad är det för mening? Varför ska din hund ha ett rosa hjärta på sidan av bakbenet? Jag förstår inte alls hur du tänker!

Karizma
7

Tycker lite man gör som man vill själv så länge inte hunden lider. Är så många som köper kläder bara för att se sött ut.

Jag skulle inte göra det men vi är alla olika :)

Tindrans
0

Förstår inte meningen med kläder heller, om det inte är så att hunden fryser/har för lite päls och behöver ett täcke! Köp en docka om du vill klä upp och färga håret på nått!

Visst är vi alla olika (tur är väl det, jag skulle inte orka med en sån som jag) men det här är min bestämda åsikt! :)

Banankaka320
2

Herreguuud! XD

Det är väl bättre med färg än att folk avlar fram rosa/gröna/blåa hundar?

Så länge hunden inte lider (Dvs. att folk inte pekar och skrattar vilket jag har märkt att mina djur känner av.) så bryr jag mig inte. :)

Själv har jag en Nakenhund som måste ha kläder kalla dagar, annars fryser hon och mår dåligt. Hon blir glad på vintren när jag plockar fram hennes kläder, men sen tycker jag ju att avla fram nakendjur är onödigt. Spec i kallare klimat.

EmmaVarg
5

#13 #14  Men asså, Vissa tar ju tillochmed HÅL i hundarnas öron eller såndär "ring" i nosen för att de ska se " sött" ut? De är väl MYCKET värre än att färga en LITEN del av hundens päls när den knappt ens bryr sig om det inte ens är farligt eller!

Banankaka320
0

#17 Finns folk som tattuererar sina hundar också, det är helt sjukt

Rafflan
4

Ts vill du färga ett litet hjärta på bakbenet och det är ofarligt GÖR DET :D

Vi har en vit häst på ridskolan, varje gång det är någon uppvisning för banen får han rosa hjärtan och liknande, tror dem typ sprejar på det, sitter i 2-4 veckor, och hästen bryr sig inte. Så vad spelar det för roll?

Sålänge det inte är skadligt för djuren och man inser att djuren inte någon leksak så kör på ;)

Maddepadde
0

Go for it, tycker det är ballt när folk har hundar som står ut lite, speciellt om det är en så simpel sak som en lite spännande klippning eller en liten bit färgat päls. Kör hårt!

Men börja grina då!

Ilya
6

EmmaVarg:

Hundar är inga accessoarer, utan levande varelser. Jag är fullt medveten om att den inte behöver behöver lida av hårfärg, men varför göra det? För att det är fint i dina ögon? Varför inte köpa lite nagellack och hårspray när du ändå är igång med utseendefixeringen på hunden? Kanske lite mascara också? Att köpa hårfärg till hunden - där har min gräns gått. Det är skillnad på att ge hunden det den behöver (såsom nakenhund behöver täcke när det är kallt etc) och att för egen vilja göra hunden fin med mänskliga medel. Hunden är ingen accessoar, utan en släkting till vargen vars livsuppgift är att jaga föda, bilda flock och fortplanta sig. Inte att färga håret och sådana utseendefixerade saker. Då tycker jag att man kan låta det vara så, och sluta förmänskliga hundar. Behandla dom som det dom faktiskt är - hundar och inget annat.

EmmaVarg
7

#21 för att nagellack,mascara och hårspray är farligt för hundar ?  herregud kan du inte bara sköta dig själv!

och jag fråga väl inte dig om din åsikt eller ? jag frågade bara ifall någon visste om de va OFARLIGT och VART man kan köpa sånt, inte om DU tycker de är okej!

"Hundar är inga accessoarer, utan levande varelser." jaha, så du menar att vi människor är accecoarer och inte levande varelser ? för vi använder ju allt de där.

och va stör det dig om JAG färgar en bit av MIN hunds päls när det inte ens är skadligt eller han ens bryr sig ?

tror du att ja är den ända i hela världen som gör de o att ja är en idiot eller  ?

har du inte sett hur folk tar hål på sina hundars öron, sätter en piercing(ring) i nosen på dom osv osv. ?! DET är sjukt, men att bara färga asså kanske 4 cm av pälsen, det är väl ingenting om man jämför med va massa andra folk gör!

Ilya
0

EmmaVarg:

_"Hundar är inga accessoarer, utan levande varelser." jaha, så du menar att vi människor är accecoarer och inte levande varelser ? för vi använder ju allt de där."_

Skillnaden på att färga pälsen på sin hund, och att färga pälsen på sig själv, är att det är du som väljer om du ska färga håret på dig själv, och likaså gör du med din hund. Hunden bryr sig om inte vilken färg den har på pälsen, det gör bara du. Och så länge det inte är nödvändigt, är det bara onödigt. I mina ögon i alla fall.
Värt att tilläggas att både du och jag har lika mycket rätt att uttrycka våra åsikter, så du har ingen rätt att säga åt mig att "sköta mig själv". Detta handlar enbart om vad jag tycker, sen om du väljer att ta åt dig är en helt annan sak.

[nataschaj]
0

Färga du, de e ju bara en liten bit, men att färga hela hundar som vissa gör är grymt fult. men att framhäva de lilla hjärtat vf inte? ;) så länge du inte tvingar på han hög klackat ¨kortkort som visa gör på sina hundar så e de ingen fara ;)

EmmaVarg
3

#24 ja, att färga hela hunden ser ju bara knäppt ut. sånna folk kan lika gärna köpa en  rosa leksaks-hund ^o)

[nataschaj]
0

25 haha precis… men en liten del gör inget om de e skosamt mot hunden…

kollar man på 102 dalamtiner så dem 2 pudlar som man se e ju rosa å va de blå den ena?? helfärgat så ingen hit,men efter som man ändå kan måla på hästar samt att man sprayar grisar så vf inte??? å grisar har liksom inget hår. visst de e märk ning men ändå en stor bit å man märker dem ofta m spray så…

anaprincess
5

För att det är fint i dina ögon? Varför inte köpa lite nagellack och hårspray när du ändå är igång med utseendefixeringen på hunden?

Ganska dumt argument. Är det inte för utseendet som vi har så många hundraser? För om vi inte brydde oss om utseendet så kan vi ju lika gärna bara ha 10 olika hundar en för varje grupp. Men nu är det inte så för vi har avlat fram vad vi tycker är fint och har inget med evolutionen att göra som du nämnde i ett inlägg.

#0 Kör på så länge färgen är giftfri så spelar det ju ingen roll.

Tangotime
3

Ilya: Lite ofarlig färg på en liten del av hunden spelar väl ingen som helst roll? Nu hackar du på henne helt i onödan! Får man inte ha ett snyggt halsband på en hund heller? Det är ju inte heller för hunden skull man har det. Kläder och skor på hundar är helt andra saker för hunden kan faktiskt lida av det. Men lite färg… lägg av!

EmmaVarg: Hittar du ofarlig färg någonstans så kör på det! Det finns spray färg till barn som man tvättar ur med vanligt schampo. Det fungerar säkert på hund med! Skit i vad andra tycker, skadar det inte din hund så är det DITT val!

Lite OT, det är faktiskt vanligare än man tror med folk som färgar sina hundar lite här och var inför ex utställning. Då använder man RIKTIG hårfärg som man har på oss människor….. Då kan man börja snacka om det är lämpligt eller inte. Men det här med lite ofarlig rosa färg på ett hjärta…lägg av!

[Liinda]
3

Om man ska börja prata om vad hundar vill och inte och ska dra det så långt som tillbaks till vargen så tror jag inte att hunden vill ha koppel på sig om den får välja eller ens vilja vara instängd i ett hus. Förstår ni vad jag menar man kan inte tänka så långt för människan har redan förmänskligat hunden och tagit ifrån den sin vilja

Ilya
2

#27 Själv kan jag inte riktigt rå för hundarnas utseende gällande olika raser då jag inte är uppfödare själv, aldrig varit, och kan därför inte avla fram en hunds utseende. Däremot kan jag bestämma om jag ska måla med färg på min hund elr inte. Och det gör jag inte, av den enkla anledningen att jag tycker att det är en aning patetiskt.

Säger som du, rätt dumt argument du kom med, tycker jag.

#28 Varför "hackar" jag på henne i "onödan"? På vilket sätt "hackar" jag? För att jag diskuterar och framför min åsikt? Ett halsband är nödvändigt för att hunden ska kunna fungera i vårat samhälle, där pratar vi helt andra saker. Kläder kan behövas till en hund som fryser, där pratar vi också helt om andra saker.

Och varför säger du åt mig att "lägga av"? För att jag säger vad jag tycker, vilket man gör på ett forum? Bara för att jag uppenbarligen inte delar din åsikt, behöver du inte komma och säga åt mig att "lägga av". Otrevligt.

#29 Det tror inte jag heller, men bara för att människan avlat fram hunden från vargen, så vill jag inte strunta i att umgås med hundar för det. Hunden är ett tamdjur och vill vara i människans tjänst, det är det den är skapad för. En varg är ett vilddjur och bryr sig inte om människor. Men trots att hunden är tam, tycker jag inte att vi ska börja färga våra hundar, för det har inget med att kunna fungera i samhället att göra. Däremot har koppel & halsband med det att göra, skulle vi inte ha det så skulle människor, hundar och andra ev djur komma till skada. Struntar vi däremot i att färga hundarna, händer ingenting, förutom att hunden slipper det som den själv högst sannolikt tycker är onödigt.

EmmaVarg
2

#29 En varg är ett vilddjur och bryr sig inte om människor.

Jahaa, Har du frågat någon varg eller ?

Ilya
0

#31 Eh, va? Menar du att du inte vet om att vargen är ett vilddjur? Förvånar mig att jag ens behöver säga det, men det har gjorts undersökningar på vargar, om dom bryr sig om människor på samma sätt som hundar, och det gör dom ju självklart inte.

Sen förstår jag inte vad du vill komma med en sådan fråga..

EmmaVarg
2

#32 jag menar att "vargar inte bryr sig om människor" hur fan vet du de ?

och ni andra, ja har färgat de nu, med karamellfärg eftersom några andra hade gjort de på sina hundar hade ja läst, :p

men …. HUR FÅR JAG BORT KARAMELLFÄRGEN FRPN MINA HÄNDER!??!?!? :(

dum nog som ja är hade ja inte på mig såna handskar eller något för ja hade läst att karamellfärg åker bort direkt när man sköljer de, men ja är helt grön om händerna och jag har försökt få bort med diskmedel, nagelborttagning, tvål o allt men hur får ja bort de?:O

Ilya
1

EmmaVarg

Läs mitt inlägg i #32 igen. Och svär inte åt folk, det bryter mot forumsreglerna.

Made-in-north
5

Jag tycker i allafall att hundar ska få vara hundar.

Schroder
3

Håller med Ilya, gör något med hunden som den uppskattar istället för att göra den till en accesoar.

EmmaVarg
5

#36,  asså ni vet inte ens något om mig eller min hund !

jag har honom inte som nån accesoar!! jag tränar honom i lydnad och agility men är det fel att JAG ville färga ett LITET pälsbit  när andra folk färgar HELA hunden och gör massa andra saker som INTE är bra för hundarna?! herregud asså

[jakke94]
2

#36 tycker samma, hundar är inga accesoarer

EmmaVarg
4

#38 men när ska ni fatta?!   ni säger emot mig som bara färgade med OFARLIGT karamellfärg på asså  ett hjärta på 5 cm, men när folk tar hål i sina hundars öron, färgar hela hunden med MÄNNISKOHÅRFÄRG, målar nagellack på hundens klor, tatuerar eller tillochmed har hundar i väskor tycker ni är okej men detta?!

och vad är problemet om han ändå inte bryr sig om det?

Ixectrona
6

Håller med #28. Vad är skillnaden mot ett snyggt halsband?
Att ni tycker det är onödigt spelar väl ingen roll? Tänk lite istället. Hunden lider inte, då kan vi ju bara vara glada, och ingen tvingar er att färga era hundar.

Själv tycker jag det är sött. Oskyldig (Fast för bara något år sedan tyckte jag det var vidrigt.)
Sedan undrar jag om ni tycker det är lika illa med en delvis svart/brunfärgad hund som med en rosafärgad? (För det är ett väldigt tjat om just rosa när det här kommer på tapeten tycker jag.)
Vilken färg lider hunden mest av att ha? Skrattande (Det torde ju vara helsvart…)
http://farm1.static.flickr.com/77/199309425_bba1fffc10_o.jpg
http://www.flickr.com/photos/cary_miller/9315468/

Tindrans
2

Eftersom du skriver i ett forum måste du vara beredd på att folk skriver sina åsiker om det du frågar om! Hur vet du att karamellfärg är ofarlig för hunden? Nu säger jag inte att det är det men vad har du för belägg?

Bara för att andra gör värre saker gör det ju inte detta till okej. Det är som att säga folk mördar ju varandra så om jag slår någon så är det okej för jag gör ju inte lika farliga saker som andra! För mig låter det helt befänkt att färga hundens hår, hur mycket eller lite det än må vara! Jag tänker INTE fatta detta tyvärr! (lite skadeglad över dina rosa händer, nu kanske du kan förstå hur din hund KANSKE känner)

CaithSith
5

Kanske det är någon på forumet som vet ifall det finns en ofarlig hårfärg till hundar som TS frågar om?

Tangotime
10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag förstår inte varför det måste bli så dålig stämning bara för att man vill framföra sin åsikt? Tycker man inte att det är ok räcker det väl att skriva det en gång? Och att vara elak mot EmmaVarg leder väl ändå ingen vart? Hon har inte hunden som accesoar och herregud, vad skadar det hunden att färga den lite med ofarlig färg? Ärligt, är det värt att bråka om det? Vad jag har förstått det så är EmmaVarg inte så gammal heller, mycket dålig stil att sitta och förnedra en ungtjej på ett forum.

#41 Jag tänker INTE fatta detta tyvärr! (lite skadeglad över dina rosa händer, nu kanske du kan förstå hur din hund KANSKE känner) Men snälla… hunden fattar ju inte att den har lite färg på rumpan! Vem är det som förmänskligar hundarna egentligen? Det är en hund, skulle den skämmas, lida eller på annat sätt gå och må dåligt för att den hade ett färgat hjärta någonstans på kroppen? Det är ju löjligt! Och att jämföra med mördare ÄR patetiskt. Tänk efter lite så kanske du förstår innebörden av att "andra gör värre saker". Hon menar givetvis inte att det skulle vara okej att göra hunden ILLA bara för att det finns andra som gör ännu värre saker! Det valde du att tolka så för att få vara elak!

Visst kan man säga att det må vara löjligt, fult eller vad man nu tycker. Men få henne inte känna sig som en dålig hundägare pga detta! HUNDEN lider inte av det även om det kan kännas både onödigt och lite udda. Så länge hunden får vara hund, gå i skogen, hoppa, leka, skita ner sig, träna osv så gör väl inte lite färg något?

(Bilden: allt är relativt!)

EmmaVarg
0

#41 skrev jag ROSA ? nej, jag sa GRÖN.

EmmaVarg
0

Ni som tycker att jag har honom som "accesoar",  kolla denna filmen och jämför med andra folk som RIDER på sina hundar, binder fast dom i en meter koppel, bär runt dom i handväskor eller tillochmed HAR DOM som handväskor, klär på dom rosa klänningar och örhängen osv!

de ända, den bilden vid slutet med en rosett på huvet, den tog min lillesysteer som är 10 på och BARA för att fota till nån grej hon skulle ta annars skulle ja aldrig ta på han sånt..

http://www.youtube.com/watch?v=Ag3MRCQxIx0

http://www.youtube.com/watch?v=cnE0eoUdwgE

Ilya
0

#40 Läs mitt inlägg i #30. Absurt att jämföra ett halsband med hundhårfärg..

#45 Varför upprepar du samma sak hela tiden? Nu pratar vi om hundhårfärg och inte folk som rider på sina hundar etc.

Maddepadde
5

Hahahahaha "(lite skadeglad över dina rosa händer, nu kanske du kan förstå hur din hund KANSKE känner)" TACK SNÄLLA för att du bidrog till dagens asgarv!
Du står uppenbarligen för att vi inte ska förmänskliga våra hundar, du tror verkligen att våra hundar bryr sig om en liten färgskillnad i deras päls? Jo men visst, våra hundar som mer än gärna rullar sig i skit, blir fulla med lera och gojs, åtminstone min och många andras. Nej men Emmavargs hund skulle säkert sätta sig med ett rakblad och slicea sina hasor, men tyvärr har hunden inga tummar, så det blir lite svårt. Men det räcker nog med att sitta och gunga i ett hörn för hunden, iaf for now :)

Nej men ärligt talat, lite grön päls, who cares?

Men börja grina då!

Banankaka320
0

MEN OMFG!!!!!!
Skärp er nu, alla har sagt sin åsikt. Alla tycker inte likadant. Okej? >< Ni har sagt ert nu, sluta försöka övertala någon att den har fel, det är åsikter och inget annat.

[jakke94]
0

#39 jag säger absolut inte att det är okej att färga hela hunden heller eller om dem tar hål i öronen.. som sagt så tycker jag inte om när man har hunden som accesoar, hur lite man än färgar..

Sen när du skriver på ett forum lär du få höra olika åsikter, och det är väl bara att acceptera att folk inte tycker lika ? 

Min vovve har en tuppkam :) fast det är inget jag gjort på honom, utan det har bara blivit så :)

oh-la
9

åh nej! stackars hunden! den har en grön FLÄCK på rumpan! vad ska de andra hundarna i hundrastgården säga… ne, det är verkligen synd om den här hunden… hur ska hunden kunna vara hund, leka i skogen, träna och gå långa promenader med den? Oskyldig

har faktiskt sett vita hundar med värre gräsfläckar än det där… fast då har den ju i alla fall valt det själv och det är ju en heeelt annan sak. varför inte ge hundarna rösträtt när vi ändå håller på och diskuterar deras rätt till fri vilja…

nej, tycker den här tråden är ett typexempel på svensk moralpanik, för helt ärligt… vad spelar det för roll? hindrar det hunden från att vara just en hund? mår hunden dåligt av det? är det bara halvokej att sätta på hunden ett rosa täcke med brodyr mot ett svart? för hunden behöver ju knappast ett rosa täcke…

[Liinda]
0

#46 Det är inte absurt att jämnföra halsband med hårfärg. Men det var faktiskt inte det jag jämnförde. Jag påpekade bara att vi har redan tagit deras fria vilja ifrån dom genom att sätta på dom halsband och hålla dom som tamdjur. Det är min åsikt du behöver absolut inte tycka som mig och inte heller säga att jag har absurda åsiker, håll det för dig själv tack

EmmaVarg
0

#49 ja jag vet o de fattar ja väl. men när folk skriver att ja har honom som nån j*vla accesoar och allt då känner man ju sig f*n som en värdelös hundägare de fattar väl alla här eller?

Maddepadde
2

Varför skulle det vara absurt att jämföra lite karamellfärg med ett halsband? Ett halsband stör troligtvis hunden betydligt mer än vad lite färg gör. Eller ja, det beror väl på vad man har för halsband på hunden, men det är ju helt klart ngt som känns - oavsett - vilket lite karamellfärg i hårtopparna inte gör.

Men börja grina då!

Ilya
0

#51 Varför ska jag hålla det för mig själv när vi är på ett forum? Är det inte här det är meningen att alla ska få yttra sina åsikter? Jo, det råkar faktiskt vara så. Så du får helt enkelt stå ut med att du & jag tycker olika!

#53 Jag tycker det, för att doppa hunden i hårfärg/måla hunden med hårfärg är inte något som är nödvändigt för att den ska må bra/fungera i vårat samhälle. Det är absurt för att det är att jämföra något som är NÖDVÄNDIGT med något som är ICKE-ICKE-ICKE nödvändigt. För tusende gången. Jag har nämnt det tidigare i tråden, läs det så jag slipper upprepa mig gång på gång.

Banankaka320
0

#54 Jag tror väldigt många har förstått din åsikt.

Alla har sagt sitt, finns inget att disukutera här, låsa? :s

Ilya
0

#55 Men om du läser i tråden finns det fortfarande en del människor som inte förstår det och ifrågasätter det jag säger. Jag upprepar mig av en anledning, lilla vän Glad

Banankaka320
0

#56 Men strunta i dem, dem har ju också redan sagt sin åsikt:)

[Liinda]
0

#54 Absolut ska man disskutera i ett forum och säga vad man tycker och det får du göra. Men du behöver inte säga vad du tycker om MINA åsikter. Onödigt att kommentera att jag har absurda åsikter det är ju inte speciellt shysst

Ilya
0

#58 Vart har jag sagt att du har absurda åsikter? Det jag har sagt (vad jag kan se) är att det är absurt att jämföra hundhårfärg med ett halsband. Sen var det inte ens dig jag sa det till, så jag förstår inte riktigt varför du är så upprörd Cool

[Liinda]
0

Jo men det var ju jag som hade skrivit det i ett tidigare inlägg som du sedan kommenterade till en annan att det var absurt att jämnföra det. Jag är absolut inte upprörd tyckte bara det var lite onödigt eftersom man behöver ju inte gå på andras åsikter så. Men men strunt samma det behövs inte göras en bid deal av det hela =)

Ixectrona
0
Tindrans
1

Aja det här leder ju ingen vart, och om hon är ung vad spelar det för roll? Jag kanske är lika ung eller yngre eller en gammal tant det spelar ingen roll i det här! Och jag har inte sagt att jag inte förmänskligar hundar, det tror jag vi alla gör mer elle mindre eftersom det är det ända vi kan utgå från! Jag skulle inte vilja ha en färgad fläck på bakbenet oavsett om den var rosa eller grön!

EmmaVarg, varför tar du då åt dig om du anser att du inte har din hund som accesoar? Skulle någon påstå att jag är en dålig hundägare skulle det rinna av mig för det vet jag att jag inte är, och det är säkert inte du heller!

Och jag skrev KANSKE! Ingen har någon aning om vad hundar tänker på och hur så INGEN kan säga att hunden inte stör sig på det eller skäms för det vet ni inget om!

SaraC
4

Håll er till tråden nu!

TS undrar om det är farligt att använda färg och om det inte är det vart det finns att köpa. Inte vad ni tycker om det.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ilya
0

#63 Fast ett forum är till för att diskuteras, och startar man en tråd som kan röra ett laddat ämne får man vara beredd på åsikter, lika som delade.

CaithSith
0

http://www.ehow.com/how_2222539_dye-dogs-fur-safely.html

Står där att "If the color you need is available in food color, that is the best choice."

Så karamellfärg borde funka. Annars finns det speciella "hundhårgärger" att beställa på utländska sidor tex ebay.

Tangotime
1

#64 Givetvis får man räkna med åsikter även om man inte delar dom. MEN man behöver ju inte försöka få TS att ändra sin åsikt. Sen har ju du upprepat dig gång på gång. Man kan säga sin åsikt på ett lite bättre sätt kan jag tycka.

SaraC
1

#64 Ja, det är ett diskussionsforum, men det är skillnad på att diskutera det som TS undrar eller något annat. Nu har ni framfört er åsikt till TS, om man nu måste säga vad man tycker fast det inte hör till tråden så räcker det med att göra det en gång. Hennes tråd ska inte behöva handla om något än det hon undrade över.

Nikkis
8

Har inte läst hela tråden ännu men…

Ilya: Vet du vad jag brukar göra på min ena hund då? Jag brukar sätta på lite mascara på honom relativt ofta, alltså på hans päls.
MaddePadde kan intyga att jag gör det.Flört

Så vad anser du om Mig som hundägare då?
(Jag väntar med att säga orsaken till min anledning med mascara, tills Du gett mig ett svar…)

Och för att spä på det hela ytterligare lite grann, så ja - jag erkänner mig skyldig! Jag har tom testat med att sätta på lite nagellack på några av mina hundars klor.
Hahah givetvis endast för MITT egna högsta nöjjes skull, tyckte det såg skitfränt ut.Cool
Men dessvärre så försvann det väldigt fort då det inte hann få torka ifred och det nöttes bort i ett nafs utomhus.

För att återgå till diskussionen, sålänge hårsprayen är helt ofarlig för hundarna, så anser inte Jag att det är värre än precis något annat som har i "styling" av hund med att göra.
Jag menar, afghaner som får bli borstade och fönade i timmar "strå för strå" flera gånger i veckan (Unghundar badas varannandag ungefär, då deras päls kräver det om man vill ha den så vacker som möjligt) eller pudlar som blir tillfixade inför en utsällning in i det sista och puffas upp riktigt ordentligt, eller trimhundar som just blir trimmade - Det är ju knappast smärtfritt sas.

Hundar "utsätts" för människans "påhitt" hela tiden, om man inför en utsällning - som man oftast gör för sin egna skull! - är fåfäng så skadar knappast lite harmlös färg på det hela.

Det är däremot FEL när hundar utsätts för onödigt lidande som gör att Hunden i sig mår dåligt utav det!

Ilya
0

#66 Själv har jag inte upprepat mig nog tydligen eftersom folk fortfarande ifrågasätter och frågar varför, hela tiden. Läs mina tidigare inlägg. Jag försöker inte övertyga någon, utan jag säger enbart vad jag tycker. Frågar folk om det så måste jag svara, elr hur? Sen tycker jag att inlägg som dessa bara förstör tråden.

Ilya
0

#68 Då föreslår jag att du läser hela tråden oxå Glad

Nikkis
2

Det har jag redan gjort nu, men har inget mer att tillägga tills du kommer med svar. =)

Ilya
0

Nikkis

Jag är inte intresserad av att svara, då tråden blivit förstörd pga detta.

Nikkis
2

Då kan vi isåfall starta en Ny tråd och diskutera färgningens vara eller icke vara. ;-)

SaraC
0

#73 Kanonbra, gör gärna det!

EmmaVarg
0

#68, Varför har du mascara i hundarnas päls?? :p

( va bara tungen att fråga^^ )

Emaljoh4
0

#75 Hon kanske ville framhäva den svarta pälsen med lite mascara! Flört

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Nikkis
0

För att min hund lider av allergi och brukar ibland klia bort täckhåren på sin päls, och då syns den ljusa underullen. Vilket då ser helt knas ut med ljusa fläckar på den annars "svarta manteln".
Så därför sätter jag på lite mascara så det ska se mer symetriskt ut. ^^

EmmaVarg
0

#77 aha, okej ^^  :P

Schroder
0

Snabbt inlägg angående utställning, där är fan något som gått över styr.

Ffan för att förstöra raser och avla på skit psyken bara för att dom är "fina" enligt rasstandard!

LadyNagini
4

These dogs are treated better then half of you were treated as kids so enjoy the art their owners create because it's all for fun. They are treated like princesses, and they feel good. They aren't sick or anything.

Even with a disclaimer people are still fuc**ng retarded. If you're still stupid after having things explained to you like you're a 3 year old, please seek psychological help because you DESPERATELY need it.

Dog stylists are using all VEGAN animal safe dye. Just calm down…

Frida B
2

en sak jag inte förstår… hundarna bryr sig inte om det kommer lite färg på pälsen, det förändrar inte hunden på något sätt utan det är som om vi skulle sminka oss själva

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Portie
1

Färg till djur är inte farligt, många använder sig även av karamellfärg som är helt ofarligt.

Själv skulle jag inte lägga ner tid på att färga min hund, men dom som vill får väl göra det, bara det inte skadar hunden.

reverse
3

På innehållsförteckningen till en pälsfärg som finns till djur så hittar man:

Renat vatten, "cellulose thickener" - återfinns ofta i schampon och balsam för att göra konsistensen "tjockare"-, CTFA-godkända pigment - pigment kan vara organiska eller oorganiska, organiska är uppbyggda av kolväten och de oorganiska huvudsakligen av olika metallföreningar och mineraler, - konserveringsmedel och glycerin. Glycerin upptäcktes 1779 i olivolja, men det finns olika sätt att framställa det på, både naturligt och syntetiskt. Glycerin är ett beprövat mjukgörande och fuktighetsbevarande medel för sprucken och narig hud, men ändamålet i det här fallet är nog som konsistensmedel.

Färgen går ur efter några tvättar.

Ser det inte som djurplågeri per se att ha lite färg på en hund, sedan om det är nödvändigt eller inte är ju en annan fråga. Hur NÖDVÄNDIGT är det med de pudelfrisyrer som finns med bollar här och där? Inte är det för hundens skull man klipper den såhär: POOFF

Nej, det är ju för vårt höga nöjes skull. Precis som färgning då. Säg den hund som själv går in till frissan och ber att bli klippt så, för att använda någon tidigare trådsvarares retorik här.

Historiskt sett hade vissa pudelfrillor en funktion, men idag använder vi ju inte hunden så och med andra ord borde man ju sluta med frillorna då och låta "hundarna vara hundar", för idag är det ju just bara ¤for show¤. FlörtHistoriskt var det ju även zigenare och andra gatuuppträdare som bidrog till pudelklippningarna genom att klippa dem i lustiga frisyrer för deras åskådares nöjes skull, vilket i sin tur gjorde att damerna på hovet blev intresserade av dessa följeslagare som kunde klippas, färgas (japp Tungan ute) och dekoreras i praktiskt taget oändligt med stilar. (Alltså redan långt tillbaka, typ 1700, 1800-talet, var det inte bara för nytta). Och en hel del avel är också ONÖDIG. Det är inte nödvändigt någonstans för en pekingese att vara så platt i ansiktet att den inte kan andas och att den som grädde på moset har otroligt mycket päls och inte ens klarar av att springa runt i showringen på Crufts utan att sedan behöva ligga på en kylmatta för att den håller på att bli överhettad… Nej, det är för VÅRT HÖGA NÖJES skull som den tagits fram så extremt.

Eller när folk kommer till mig med sina pälshundar (eller katter etc) som de har skaffat (för de är ju så söta) men inte behagar sköta om pälsen på. Bifogad hund fick jag på mitt trimbord för ett par månader sedan, hela hunden var en enda tova. Kände man efter lite på henne så ryckte hon till för att det stramade och drog överallt. Denna hund led, DETTA var ONÖDIGT.

//Lina

Akurei
0

Hej! Googlade på om det faktiskt finns färg till hundar, jag ska skaffa en Pudel - hela min familj egentligen. Och jag o min syster pratade om hur kul det skulle va att färga lite grönt på luggen eller liknande - vi är punkare mer eller mindre. Men när jag läser igenom vad ni har skrivit så var spetskompetens om det vore djurplågeri eller liknande. Men om man nu ska göra fåniga frisyrer på sin hund. Varför är det så jäkla dåligt med lite färg? Karamellfärg är inte farligt, så om det inte skadar hunden, eller irriterar hunden så kvittar det.

Loveradio
2

#84 Själv anser jag att en hund är en hund. Köp en docka om du vill färga håret och hålla på.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Fridaaaa
2

Bli så arg. Att man ens kommer på tanken att färga sin hund.
Nej det är på gränsen till djurplågeri för mig.
Skulle aldrig göra det. Idioti på högsta nivå alltså.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mejamylove
4

Bryr mig ärligt talat inte om någon bestämmer sig för att färga ett hjärta på benet elr inte, förstår inte vrf vissa gör en så stor grej av det -.-

Hur kan det vara djurplågeri om djuret inte plågas av det?

vallhund
7

# 86, kan du förklara på vilket sätt det är djurplågeri? På vilket sätt plågas/lider hunden av att få uppmärksamhet, masseras o gossas med?

Angående tatuering som någon förfasat sig över i tråden så har samtliga mina hundar varit tatuerade. De tattas i öronen i samband med HD röntgen, lättare att se än ett chip.

En vän till mig brukar lacka sin svarta hunds klor knallröda inför prideparaden, är det djurplågeri oxå?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

mejamylove
6

#88 självklart är det djurplågeri!!   Hundarna vill hellre ligga instängda i ett mörkt rum utan mat och vatten!!

vallhund
2

Skrattande

Fridaaaa
1

#88 Läs texten igen, uppenbart att du inte har gjort det.

#89 Lägg ner och spela "lustig", ingen som tycker det är roligt.

mejamylove
4

#91 vallhund verkade uppskatta det :P

vallhund
3

# 91

Nu har jag inte för vana att svara i trådar där jag inte läst samtliga inlägg i tråden, du kanske har det eftersom du tror att andra gör så?

Fö har du fortfarande inte skrivit något om hur det skulle kunna vara djurplågeri att färga sin hunds päls.

Att andra har en annan sorts humor än dig verkar inte ha fallit dig in?

sofiek90
1

Är det någon som faktiskt svarat på TS frågor?

MVH

Sofie

Fridaaaa
1

#93 Jag skrev att det är på gränsen till djurplågeri, inte att det är det.
Alltså kan du inte läst mitt inlägg

#92 Dålig barnslig humor. Man skojar inte om sånt.

mejamylove
5

#95 Bara för att vi inte har samma så har jag dålig och barnslig humor? Intressant..

Fridaaaa
1

#96 Det sa jag inte heller. Sluta förvränga allting.
Man skojar inte om djurs välmående som du gjorde!

mejamylove
1

#97 Jag är ledsen att du tar allt stenserriöst, men du bestämmer väl inte vad man skojar om elr inte?

Fridaaaa
1

#98 Ge dig nu. Det har jag inte försökt heller.
Men jag anser att är man sann djurvän/hundvän skojar man verkligen inte om sånt.
Och nej jag är inte stenseriös men jag skojar inte om djurs välmående.

mejamylove
2

#99 Skickar Pm, förstör inte tråden nå mer

sofiek90
0

Frågar igen, är det någon so faktiskt svarat på TS frågor?

MVH

Sofie

Loveradio
0

#101 Ja #1 och #82. Dock inte vart det finns att köpa.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Gerbilles
0

#101, några typ 2 st, hela tråden har ju blivit sönder tjafsad .. :P

En del skriver ju att dom färgar lite av pälsen på hästar, vrf lider hästen inte av de om en hund KANSKE gör de. Själv skulle jag inte färga men hunden blir inte skadad elr mår dålig m.m Han kommer knappast bli mobbad av andra hundar.

TS va söt hund du har förresten! :D

mikkan01
0

Frågan blev ju ställd för 2 år sen, varför folk fortsätter tjafsa om saken vetefan..=)

Vet att många brukar färga sina hundar med naturliga grejer…(karamellfärg irriterar min hud så det hade jag aldrig låtit komma i kontakt med en hunds..).
Vill man ha rosa kan man t.ex. ta rödbetssaft…gult av lökskalsavkok o.s.v. man får vara lite påhittig..Skrattande

(om någon fortf. vill ha svar på TS fråga..heh)

~mikkan

sofiek90
0

#102, #103, #104 : Okej!

MVH

Sofie

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.