Lättstressad hund.
Vi har en hund, en labrador/mellanpincher, som från start varit väldigt lättstressad och detta är något vi verkligen fått kämpa med under tiden vi haft honom. Han fyller ett år om en vecka och är väldigt intensiv och har alltid varit gnällig av sig och rastlös (de sa redan hos uppfödaren att de hade en valp som var lite mer gnällig och det visade sig visst vara vår hund!)
Till en början trodde vi att det var vi som ägare som gjorde fel, men alla säger tvärtom, att vi gör rätt men att han ÄR ovanligt glad, intensiv och fullkomligt exploderar av energi och då är det svårt att kontrollera honom. Han är vår första hund och kanske lite svår för oss men nu har vi gett oss in i detta och tänker slutföra det! Aldrig att vi skulle göra oss av med honom, det är en sak som är säker!
Kan det finnas ett samband mellan hans stressnivå som varken han eller vi klarar av helt än, och hans aktivitetsnivå? Vi motionerar honom regelbundet, släpper honom lös och aktiverar med spår i skogen och liknande men det verkar inte räcka. Inomhus är han dock för det mesta väldigt lugn.
Vi kommer snart börja en unghundskurs och hoppas kunna börja på agility, spår eller liknande. Är det bra och tillfredställande aktiviteter?
Tänker på hundmöten också, han blir så glad att han stressar upp sig och gnäller och skäller. Har blivit bättre nu men är inte helt bra. Innan var det samma med männiksor men det är nästan helt borta. Antar att vi går tråkiga promenader men vi försöker aktivera även då genom att gömma godis i träd och börja leka men han har svårt med koncentrationen där. Det är svårt att få honom leka utomhus för man märker att han är ett "kontrollfreak". Inomhus är det däremot hur enkelt som helst för där händer inget som är mer intressant.
Han drog i kopplet innan men visade sig vara för att när han drog lite "ströps" han och började flåsa, stressade upp, fick någon kick, och bara drog järnet! Nu har vi sele och han kan slappna av så där har han kunnat stressa ner. Dock går han väldigt flängigt, växlar sida hela tiden, ska lukta överallt och vara överallt på samma gång. Vi tar in honom till sidan och ger godis och det går bra en stund. Han brukar dock lugna ner det beteendet allt eftersom promenaden pågår.
Han har också svårt för att vara själv för han stressar upp sig och då kan han bita sönder saker i lägenheten ibland. Händer också att han bajsar inne även om han rastats ordentligt innan.
Oj, detta blev långt men ni som har eller har haft en stressad hund, hur har ni gjort? Någon som har tips på hur vi får honom att slappna av på promenader och när han ska vara ensam? Tror ni att alla dessa små "fel" kan bero mycket på stress?
Hur ser motionen ut?
Hur ofta aktiveras hunden med tex spår? Vad för mer slags aktiviteter för mental stimulans gör ni med honom?
En vanlig vardag får han gå ut halv sju, sen vid tio igen och klockan halv ett är vi ute en timme där vi spårar och leker.
Under eftermiddagen blir det nog promenad två, tre gånger till där en av de är lite längre igen och även där finns spår och lek inlagt. Vi tränar även passivitet ganska ofta då det är något han behöver minst lika mycket som motion.
Sen när vi är inne får han ett ben att tugga på eller leta godis i lägenheten. Och vila och gosa i soffan :)
Jag vet inte om det är fel på upplägget men han är en stressad individ, det är bara sån han är, och vi vill hjälpa honom så gott vi kan men som sagt känns det lite svårt ibland.
Spårar ni ca 2 timmar varje dag, plus godissök, plus promenader med spår och lek. Blir det för mycket kanske?
Jag tror inte det blir för mycket… Det känns inte så i alla fall.
Han får springa fritt blandat med passivitetsövning, spår eller lek eller blandat så det är inte exakt samma varje dag. Det gör vi 45-60 minuter mitt på dagen. De andra promenaderna är allt mellan 15-30 minuter. Sen en lite längre rastning igen då. Oftast blir det 3 korta promenader och 2 långa. Det känns ganska lagom. Och han aktiveras inte alltid inomhus, han brukar för det mesta vila men ska han vara ensam försöker jag aktivera mer mentalt.
Låter det mycket? Jag har bara tänkt att det är för lite. Det var inte jättelänge sedan vi började med detta upplägget, innan var vi försiktiga med motionen då vi tänkte på leder och hjärtat (vad vi fått höra av vår valpkursledare ska man inte motionera en hund före ett års ålder) så vi har succesivt ökat motion och mentala övningar.
Det konstiga är, om det är för mycket för honom, så har han alltid varit sån här och fram tills för kanske två månader sedan motionerade vi honom inte alls utan fokuserade på lek och ha honom lös.
Hur aktiverar du dina hundar och hur mycket och så vidare? Jag tycker det är jättesvårt att veta hur mycket de små liven behöver. Är väl olika från individ till individ men får en hund ha lugna dagar där de inte leker/springer lös eller spårar alls? Jag har fått för mig att de måste ha en liten dos av åtminstone mentala övningar varje dag och vanliga promneader förstås.
Tycker att ni verka vara duktiga hundägare
Att spåra är en jättebra aktivitet precis som andra nosövningar. Var kanske lite försktiga med lek eftersom det kan stressa mer. Jag tror att det är bra att inte alltid göra en massa med sin hund. Ibland händer det inget särskilt och då måste man tåla det. Jag hittar inte på aktiviteter på alla våra promenader, det är skönt att bara promenera och slappna av. Jag vill inte att mina hundar ska flänga runt benen på mig och förvänta sig aktiviteter hela tiden.
Låt honom inte hälsa på andra hundar när ni är ute och går så får du bort den stressen när han märker att han inte behöver bry sig. Han kan ha någon/några hundkompisar att leka med när du tycker att det passar.
Din hund är väldigt ung och jag tror säkert att det kommer att går bra för er! Lycka till!
I slutet av den har traden har tva hundagare liknande problem med hundmoten, hall utkik om nagon kanske ger ett bra svar!
Har finns en artikel om ensamhetstraning som fungerat for mig.
Eventuellt att du kan testa att placera in nagon sorts form av lugnande stund eller nagonting liknande dar han helt enkelt far lugna ner sig och ta bort stressgivande moment i lek osv … kanske ge honom mer "arbetsupgifter".
Medarbetare på matlust
Jag tycker att det är svårt att ge dig goda råd. När hunden varit sån där redan som liten valp så börjar man ju undra om det är någon form av nedärvt beteende.
Ta kontakt med en duktig instruktör som ni kan ta hjälp av är väl mitt tips.

Något som kan göra stor skillnad för en stressad hund, särskilt de med dålig impulskontroll, dvs de som alltid vill NU och FORT, även om de sov nyss, är att se över maten.
Ge absolut ingen majs, då det innehåller ett ämne som omvandlas till dopamin och noradrenalin i kroppen. Detta gasar igång en redan stressad hjärna, och det gör en stor skillnad. Ex på foder utan majs är Acana, standardt och precept. Ex på foder med massor av majs är royal och eukanuba.
Du kan välja att ge lite extra b-vitamin, då hundar som har brost på det, ofta får brist på serotonin, som är lugnande.
Till detta kan du välja att ge lite extra tryptofanrik mat, som då inte blir b-vitamin, utan det lugnande hormonet serotonin. Tryptofanrik kost är tex banan, kalkon och pumpkärnor.
Jag har en stresspelle i Vidar, ocå blandras, där det dessutom blir en hel del korsande beteenden, då alla 3 raserna i honom vill hantera en situation på olika vis.
Han är en helt annan hund när han inte äter majs.
Lek inte uppstressande lekar, som kasta boll/pinne, jaktlekar od. Lägg mer spår, gör sökövningar, balans, kanske träna lite trick, inte massor av långa pass, utan som ni gör nu, varvat på promenaden.
Passivitet är jättebra att träna, fortsätt med det. Ge honom gärna alternativa beteenden att utföra när han börjar jaga upp sig. Tex vi hundmöten kan man gå åt sidan och göra ett godissök ed, elelr träna trick, så att fokus blir på er eller mat, istället för på mötande hund.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack för alla svar! Och tack #5, det värmer alltid med uppmuntrande ord :)
Vi gav honom Eukanuba förut men har precis bytt till Magnussons som vi fick höra var ett bra foder. Han verkar gilla det så vi får se om det gör någon skillnad. Av Eukanuba blev han rätt ofta dålig i magen.
Vad gäller instruktör känner vi ändå att vi vill kunna lösa detta, men om det inte blir någon förändring kan vi överväga detta. Kommer som sagt börja en unghundskurs nu och hoppas kunna få mycket hjälp därifrån.
Jag försöker mest spåra med lillen men vet att min sambo är lite mer för lekar. Jag ska säga åt honom att han inte behöver leka så mycket, släpper vi honom lös springer han ju som en dåre ändå och det borde ju nästan räcka. När jag leker med honom leker jag mycket mjukare och bara en kort stund i jämförelse med sambon, så ska säga åt honom att sluta med det :)

#9 Magnusson ska väl vara bara ha svenska produkter i sig, så det kan vara majsfritt. Läs på säcken, så ser du. Det borde kunna göra stor skillnad, som kan märkas efter nån vecka eller snabbare.
Ge gärna b-vitamin oxå, tex standardts Päls B-vita, så att tryptofanet han får i sig blir serotonin istället för b-vitamin.
Man kan förutom att ge tryptofanrik kost, prova med DAP/Adaptil, för att hunden ska varva ner mer, tex väggdosa hemma, eller spray att använda vid speciella tillfällen, eller halsbandet att ha jämt. Detta är de hormoner tiken utsöndrar när valparna diar, och är lugnande.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter