Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3759 ggr
canonkaka
0

Ensam hund..

Jag har en kompis som har en bordercolliekorsning. Hon lämnar hunden ensam i lite mindre än 7 timmar när hon är borta på dagarna. Hunden brukar inte vara så värst kissnödig, dock VÄLDIGT glad att se henne när hon kommer hem och jag tror att han har tråkigt på dagarna. Är det okej att lämna hunden så länge? Skulle det vara bättre om hunden hade sälskap av en annan hund under dagen? Jag funderar nämligen också på att skaffa hund, och då skulle dessa hundar kunna vara tillsammans på dagarna (jag är borta lika länge jag).. Dock känns det inte riktigt rätt att lämna en hund ensam så länge. Vad tycker ni?

mejamylove
5

Jag tycker inte man ska lämna en hund ensam i 7 timmar, ännu mindre än BC korsning som behöver träning nästan VARJE DAG!  Den behöver inte ha en kompis den behöver ha hjärngympa och träning!  Och att han är glad att se ägaren när hen kmr hem har bara med att vara hund o göra ;)

pebb
0

Är det inte lag på att man får lämna dom max 4 timmar numer?

Fridaaaa
1

6 timmar i sträck/dag får man lämna sin hund själv i huset, inte mer.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Toto11
2

Lästa att enligt lag är det max 6 timmar man får lämna hunden ensam. Vår hund blir väldigt glad av att se en efter att man varit borta en halvtimma…så klart hunden blir glad.

Varför vill du skaffa en hund om du inte har tid för hunden under vardagarna? Det är inte rätt mot hunden. Är det då inte bättre att "låna" någons hund och leka eller vara helgmatte/helghusse åt en annan hund?

Ta en funderare. Det är inte rätt att låta hunden vara ensam så länge även om det skulle ha varit lagligt att ha hunden hela dagarna! När hunden är valp behöver den mycket av din tid, och du behöver springa ut med hunden "100 ggr" om dagen så att den lär sig att bli rumsren. Du skaffar en hund både för din och för hundens skull ;)

iwannabecool
1

säg åt din kompis att hitta en dagmatte åt sin hund, 7 timmar är aalldeles för långt.

joheck
1

Jag tycker att det kan vara ok att lämna hunden så länge om det sker väldigt sällan. Är det flera gånger i veckan så anser jag att hunden ska lämnas hos dagmatte eller hunddagis.

Jag pluggar vid universitet och har varje termin fyra tentor på ungefär fem timmar, då får vovvarna klara sig ensama. Men det är som sagt endast fyra gånger på ett halvår.

Michaela-N
1

Man får lämna sin hund hur länge man vill varje dag, bara den rastas var sjätte timme och får tillsyn minst 1 gång per dag.

mejamylove
0

#7 Bara för att man får betyder det ju inte att det är bra

Maja2
0

Ts, det handlar mycket om hur hunden aktiveras också, din kompis kanske är otroligt aktiv med sin hund både före och efter jobbet?

vallhund
1

# 7

Nej, inte inomhus. I hundgård får de vistas dygnet runt, bara de rastas på annan plats minst en gång/dygn.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

ryttarensofia
0

Min hund lämnas själv 7 timmar per dag när jag har skola. Och hon har inte dött av det. Vi går en rejäl runda med henne innan vi lämnar henne och sen är hon nöjd. Kollar om hon har mat och vatten och sen lämnar vi henne. Hundarna har ingen tidsuppfattning och fattar inte om varit borta i 20 minuter eller 7 timmar. När jag kommer hem igen så går jag ut och kissar och bajsar med henne igen och sedan sätter jag mig och gosar med henne en stund :) När min mamma sedan kommit hem och vi ätit så brukar vi ta en lååång runda med henne i skogen där hon får springa fritt! Fast visst, vi lämnade aldrig henne ensam när hon var liten, utan gjorde det när vi tyckte hon kändes redo för det! Började med korta stunder och sedan ökade vi.

När jag är hemma och är sjuk så ligger jag oftast i soffan hela dagen. Och min hund lägger sig och sover från att vi varit ute med henne på morgonen tills ungefär 5-7 timmar senare. Jag tycker det verkar som om hon tycker det är skönt att vara hemma själv och då får hon sova!

Och nu kommer meningen som kommer få alla att tappa hakorna… Hon är en Belgisk Vallhund ;)

Kraam från Ryttarensofia!

Maja2
3

#11 Fast en hund som är ensam mycket kan bli passifiserad, och alltså inte lugn och mår bra, utan tvärtom ….  Det gäller att se upp för Det

Mysisa
2

Man måste inte rasta hunden var sjätte timme man bör rasta hunden var sjätte timme.. Lagen är så luddigt utformad så det är inga problem att bryta mot den. mSen vet jag inte om det är en lag eller om det bara är en rekomendation

minavitas.wix.com/kennel

Noa-Nisse
1

Jag lämnar min hund kl 7 på morgonen. Sen kommer någon och går ut med henne kl 12 sen kommer jag hem vid 14-tiden igen. Så ser det ut varje dag jag jobbar och min hund mår bra! Nu är min hund en som kräver väldigt lite stimulans, både mental och fysisk. Men jag går ca 40 min innan jag sticker till jobbet och sen när jag slutat för dagen går vi en timme ungefär och på kvällen går vi ca 45 min och sen sista rundan blir en slö kissrunda på ca 20 min. Vissa dagar tränar vi lite klicker om hon är sugen. Annars så cyklar vi eller simmar eller tränar agility. utöver det så följer hon med överallt när vi ska någonstans. om vi ska hem till kompisar, föräldrarna, släkten m.m… Så jag tror att hon är mer än nöjd med hennes liv.

Saken är den att man ska nog välja en hund med ett aktiveringsbehov som är lägre än en själv. För då kan man verkligen trötta ut sin hund och det mår hunden bra av. Både mentalt och fysiskt.

Medarbetare på Hundar.ifokus

vallhund
10

# 11

Vad är det för rickspucko som sålt en belgare till en minderårig som tycker det är OK att bryta mot djurskyddslagen?

Skrikandes

WildaE.R
0

Att lämna sin hund ensam i sju timmar är självklart inte att rekommendera, men det är faktiskt så att vi ska inte vara blinda. Men det finns så sjukt mycket människor som lämnar sina hundar ensamma i 8 timmar varje arbetsdag. Bor man i större ort eller på en ort där man kan ha den på hunddagis rekommenderar jag detta, men som sagt en dag matte som kan komma o aktivera och framförallt kissa/bajsa hunden någon gång under dagen är rekommenderar, kan vara någon hundvan ungdom som vill tjäna lite extra pengar eller en kompis. det underlättar självklart om hunden är med en annan hund som den känner, men det ersätter ju inte för att ha en matte/husse hemma..

ryttarensofia
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 VI ÅKTE HEM I BÖRJAN VID LUNCH OCH SKULLE GÅ MED HENNE. NÄR VI ÖPPNADE DÖRREN SÅ LÅG HON OCH SOV. NÄR VI GICK UT MED HENNE KISSADE HON INTE. TYCKER DU DÅ ATT VI SKA FORTSÄTTA ÅKA HEM PÅ LUNCH OCH STÖRA HENNE FÖR ATT GÅ UT UTAN ATT HON KISSAR? ELLER JUST DET. DU VET JU MYCKET MER OM MIN HUND ÄN JAG SJÄLV GÖR. JUST DEEEEEEET! DU HAR JU TRÄFFAT MIN HUND OCH VERKLIGEN SETT HUR HON ÄR. HON ÄR VÄLDIGT LUGN FÖR SIN RAS, FÖR HON HAR FÅTT ANPASSA SIG EFTER VÅRT LIV. OCH HON HAR VERKLIGEN INTE LIDIT ELLER DÖTT AV DET. JAG TRÄNAR AGILITY NÄSTAN VARJE DAG EFTER SKOLAN OCH HON FÅR DEN MOTION HON BEHÖVER EFTER ATT JAG SLUTAT SKOLAN. NÄR JAG HAR LOV SÅ ÄR JAG MED HENNE HELA TIDEN. HON FÅR SPRINGA FLERA KILOMETER VARJE DAG! TA REDA PÅ LITE MER INNAN DU SKÄLLER UT MIG.

OCH VAD ÄR DU FÖR PUCKO OCH KLANDRAR NER EN MINDERÅRIG? TÄNK OM JAG SITTER HÄR OCH GRÅTER NU BARA FÖR ATT DU SKRIVIT SÅ SOM DU GJORT. JAG GÖR ALLT FÖR ATT MIN HUND SKA MÅ BRA. VI HAR FÅTT LOVORD FRÅN MÅNGA ATT HON VERKAR VARA EN MYCKET PIGG OCH GLAD HUND. SÅ DEPRIMERAD ÄR HON ABSOLUT INTE. JAG ÄR KANSKE INTE TILLRÄCKLIGT GAMMAL FÖR ATT HA LÄRT MIG ATT TA ÅT MIG SAKER, SÅ DÄRFÖR REAGERAR JAG SOM JAG GÖR NU.. BLIR BARA SÅ OTROLIGT TRÖTT PÅ VISSA HUNDMÄNNISKOR. GråterGråter

JAG ÄLSKAR DIG MIN FINA VOVVE!

WildaE.R
0

#17 jag tycker, du gör helt rätt i att skriva så och ajg tycker att #15 kan skriva ut exakt hur hon gör med sina hundar för hon verkar ju ha de enda rätta svaren till allt!!!!

ryttarensofia
0

#18 Ja, jag blir så ledsen på folk som tror dom vet allt om ens hund genom att bara ha läst en liten text Gråter

rebz
2

Det finns Inge LAG som säger att hunden bara får vara ensam si och så länge. Det finns rekommendationer om hur man bör göra. Ska även tillägga att i lagtext, förordningar och liknande så är det skillnad mellan "skall, måste, åligger och bör". Så står det att en hund BÖR rastas med så många timmars mellanrum eller BÖR bara lämnas själv 6timmar så betyder det att man bör hålla sig omkring de riktlinjerna, men det är inget måste. Så länge som hunden mår bra, aktiveras ordentligt både med promenader och hjärngympa, har tillgång till mat/vatten osv så är det inte fel. Det är svårt att veta omständigheterna runtomkring. Alla hundar är olika och behöver olika mycket av allting. Bästa fall om denna person är borta så mycket och ofta så kanske denne borde fixa någon som kommer och tittar till hunden, just för hundens bästa (om nu hunden behöver det).

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Noa-Nisse
0

#17 Tycker också att du gör rätt i att skriva så! Ingen kan veta hur din hund är utan att ha levt med henne! Förstår att du blir ledsen av det som #15 skrivit. Jag hade också blivit ledsen att att läsa att någon helt utomstående skriver så om min hund och min situation. Oavsett om man är barn, ung, medelålders eller gammal så blir man ledsen av personliga påhopp!

Maja2
6

Fast … påhoppet är ju inte riktat mot #17, utan mot uppfödaren som inte ställt större krav på köparen?

Michaela-N
3

#22 Men snälla, vad är skillnaden? Det blir man väl minst lika sårad för.

Maja2
4

#23 Jag kan tänka att skillnaden är stor. Att hoppa på tjejen i fråga är en sak och att hoppa på uppfödaren, är en helt annan. Tycker jag i alla fall.

Michaela-N
4

#24 Jag kan bara tala för mig själv, men jag hade blivit lika ledsen för det. Meningen med uttalandet är ju bara att påpeka hur fel h*n gjort.

Maja2
0

#25 Det kan hända … men man måste nog hålla isär saker och ting, särskilt på ett forum.

Noa-Nisse
8

#22 för det första skriver hon att uppfödaren är ett "rickspucko" som sålt en belgare till henne. I klartext menar hon ju att "Hur kan man vara så dum i huvudet att sälja en belgare till en som inte förtjänar eller klarar av att ha en hund ens" och sen skriver hon "som tycker det är ok att bryta mot djurskyddslagen" vilket hon för det första inte gör och för det andra så är det väldigt okänsligt att skriva så till en som man vet inte är så gammal. Det är idiotiskt att skriva så till vem som helst. Men snacka om dålig stil att skriva det till en som är väldigt ung…

Uppenbarligen har man själv problem när man känner att man måste trycka ner andra människor…

joheck
0

Jag kan bara hålla med Michaela och Noa-Nisse. Jag blir så trött på sånna kommentarer!

Maja2
6

#27 Vad hon menar är det inte ens säkert att du vet … man kan åxå tolka det som : Hur kan man som seriös uppfödare av en aktiv krävande ras, sälja till någon som inte satsar mer/som inte aktiverar mer/som inte verkar ha kunskaper om en krävande ras, eftersom hon tycker att den aktivitet hunden får, är tillräcklig?  Men som sagt, vad hon menar kan inte JAG svara på, säger bara att man kan tolka det på olika sätt.

Att vara medlem på ett forum innebär både positiva och negativa saker. Man får Räkna med en del mothugg, vare sig man är ung eller gammal. Givetvis vore det optimalt om INGEN behövde bli ledsen eller känna sig påhoppad, men faktum kvarstår att det handlar om djur som vi alla är engagerade i.

joheck
2

#29 Men det är faktiskt skillnad på mothugg och påhopp.

Noa-Nisse
4

#29, å andra sidan så kan man ju faktiskt skriva så som du gjorde om man faktiskt menar så som du formulerade dig. Menar man att vara dum mot en enskild medlem så skriver man så som #15 skrev. Jag finner INGEN ursäkt för det!! Man kan vara vänlig och ändå få fram sin åsikt.

ex. En medlem har skrivit att hon kör weightpull med sin hund.
jag gillar inte weight pull och skriver då:

"Usch, vad är det för stolpskott som går och tränar weightpull. Man kan ju inte vara helt normalt funtad om man gör det! Fy fööööör… idiotiskt"

Istället skriver man

"Jag gillar inte sporten weightpull för att … "

Man slipper uppfattas som den otrevliga på forum och det blir bättre stämning och vi får fler medlemmar i det långa loppet som VÅGAR skriva utan att vara rädd att andra medlemmar ska ta till olämpliga ord och nedvärderande påstående. (som inte ens stämmer)

Noa-Nisse
0

#30, Håller med dig fullt ut Johanna!!

Maja2
3

#31 Nu tycker jag inte att exemplet om wp går att jämföra med det vi pratat om, Hon sa ju aldrig: Vad är DU för stolpskott!

MEN jag ska inte heller fortsätta försvara något som jag inte skrivit själv. Jag säger bara att ibland måste man kanske tagga ner och undra om det kanske ligger NÅT i det som skrivs …. och inte ta åt sig mer än nödvändigt. Jag har genom åren fått ta rätt mycket skit här på forumet åxå, men har fått lära mig att sålla bort sånt som inte är riktat mot mig personligen.

Självklart ska man inte hoppa på någon, absolut inte, men ibland ligger det en gnutta sanning i det ….

joheck
4

#33 Jag förstår verkligen inte hur man inte kan ta det personligt när någon i stort skriver "Jag kan inte fatta att det finns någon så dum att dom säljer en hund till dig". Det är vad jag läser ur inlägget. Påhopp är enligt mig aldrig ok! Att komma med kritik och förslag/tips är absolut super, men inga påhopp tack!

Noa-Nisse
1

#33, Jag skrev aldrig heller något om "du" i mitt weightpullexempel. så same thing. Nej klart att inte du ska försvara något som du inte skrivit.

Tråkigt att höra att du måste försvarat dig många gånger här inne. Man ska inte behöva försvara sig. Man ska kunna diskutera saker utan att göra det personligt och man ska kunna hålla god ton även om det är ett forum.

NatalieLund
0

När jag skaffade min rottis så var han i början med på sambons jobb, åkte lastbil och äääälskade det, men när han började bli för stor så skaffade jag plats på hunddagis åt honom där han var de dagarna jag jobbade (jobbar som PA på 75% så var långa pass men inte många).

Nu för tiden jobbar jag kvällar, nätter och en helg i månaden(då är sambo hemma) så nu är min lillfis hemma med mig hela dagarna och vi bara njuuter av att jag kan vara hemma med honom hela dagarna och bara mysa av promenader och träning:)

teezan
0

Vår hund är hemma max 3 timmar och det är lite mycket. Han är snart ett år och har lite svårt med att koppla av nämligen så vi ska backa i ensamhetsträningen och börja om.

Han har en syster som var lika livfull som han förut men hon har fått sitta i bur 6 timmar om dagen nu hos sina ägare och har blivit passiv/hjälplös! Hon tar inga egna initiativ längre och de tycker det är sååå skönt. För hon rev runt när hon var ensam hon också innan.

Känner dock inte hennes ägare särskilt väl men var på samma valpkurs som de och vi pratade med valpkursledaren nyligen som berättade att hon var "jättelugn"nu. Jag blev lite orolig när jag fick höra det…För det är det som kan hända och de mår inte bra när de blir sådär. Och i BUR kan man ju inte ha de! Det var en POLIS som hade rekommenderat dem detta till och med… Fattar inte alls.

Jag hade aldrig lämnat min hund 7 timmar utan hade fixat någon som kunde ta hand om honom, ska vi göra nu när vi börjar om i träningen. MEN hundar är individer och min hund skulle aldrig klara så länge själv medan en annan som kopplar av klarar mer än så ibland. Det är ju så olika!

ryttarensofia
1

#29 För det första: Jag skrev inte ens all träning hon får i mitt inlägg. Jag lovar att min hund får den träning som behövs! Och för det andra, jag kanske känner uppfödaren och har kontakt med henne, tror du då det är roligt för mig att andra snackar skit om henne då? Och tror du det är roligt att en annan säger att uppfödaren inte borde ha sålt hunden till mig. Det var VI som gjorde beslutet att köpa henne och då ska vi *svärord* se till att hon har det bra också! Jag skulle aldrig göra något som gör så att min hund mår dåligt.

Är väldigt känslig också, så det är inte lätt att stå emot den meningen hon skrev till mig.

Fridaaaa
1

Snälla, återgå till trådens ursprung och ta resten via PM.

Vi har våran hund själv 6 timmar i sträck 1 max 2 dagar/vecka just nu MEN svärmor eller hennes man släpper ut henne en stund , så att hon kommer ut och kissar under den tiden.

sagaindia
2

Det är trist med dessa folk på forum som alltid ska hävda sig på något sätt! Tycker att det är ännu värre när det är en ung person som man uttrycker sig dumt mot!

Jag håller med Joheck om att det är ok om hunden får vara ensam lite längre tid någon dag ibland, men 7 timmar varje dag tycker jag är för mycket ensamtid! En hund har rätt till ett mer levande liv än så. Sedan tror jag att man kan kompensera ensamtid med aktiviteter. En välaktiverad hund kan slappna av när den är ensam. Sunt förnuft och öga för hur hunden mår är viktigt för att hitta rätt balans i vardagen!

vallhund
2

Om man inte vill bli ifrågasatt så kanske man inte skall skryta med att man har en belgare som är ensam 7 timmar varje dag.

Lagens intentioner är glasklara, hundar skall inte lämnas ensamma inomhus regelbundet i över 6 timmar/dag

ryttarensofia
0

#41 EXAKT VAD SKRÖT JAG OM I MIN TEXT? SKREV BARA SANNINGEN.

Och som #20 skrev, det är ingen LAG att hunden inte får vara hemma själv si och så länge. Utan det är vad man BÖR. Mindre än en timme längre vad man egentligen får, skadas inte min hund av. Jag gör allt för att min hund ska få den aktivering hon behöver efter skolan. Vi går långa rundor med henne i koppel, hon får springa lös på en jättelång rak väg, hon får busa med kompisar som hon måste hålla koll på, hon söker efter godis i trädgården, vi har dörren öppen hela dagen, så hon kan springa ut och in, jag cyklar till en äng och kastar boll med henne, min pappa bor på landet så där får hon springa hur hon vill, jag tränar agility med henne, jag tränar lydnad med henne på trädgården och när vi är ute och går, vi lägger godis i petflaskor så hon får tänka och få ut dom mm.. Du.. Jag tror faktiskt att min hund får sin motion hon behöver :) Fast visst, det är väl inte tillräckligt motion för din hund då? :) Min hund mår iallafall bra av motionen hon får, händer nästan aldrig att hon är rastlös när vi är hemma! Men nu har jag iallafall lärt mig att man inte ska skriva om sin hund här, för då kommer ju vissa hundmänniskor som vet ALLT om min hund och ska klaga. Tack och hej!

Fridaaaa
1

#42 Men finns ju rekommendation av en anledning? :)
Men du känner din hund bäst:)

Lös? Nu sommartid får man ej ha det, inte i skogarna i alla fall :)
Men låter som bra motion efter skolan ja.

ryttarensofia
0

#43 Nej, vi har inte henne lös i skogen nu sommartid.. :) Såklart bara när man får :)

Fridaaaa
0

#44 Tänkte om ni inte visste det :)