Färskfoder funderingar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har under en tid funderat på om jag ska börja ge mina hundar färskfoder och har därför lite funderingar.
Kan man utfodra med färskfoder 1 mål per dagen? Det andra målet med torrfoder tänkte jag då.
Hur vänjer man in hunden med färskfoder? Vid byte av mat ska det ju ske succesivt för det mesta.
Ni som har mindre hundar och ger färskfoder, hur mycket ger ni? (mina hundar väger 5,5 kg och 9,5 kg) har tänkt prova Nordic färskfoder. Eller är det något annat färskfoder ni hellre skulle rekommendera?
Hur mycket kostar det i månaden för er som ger färskfoder?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Vi ger torrfoder på morgonen och fodax på kvällen till våra, det fungerar fint. Vi ger 2% av kroppsvikten till de som bränner energin mer, och 1% av kroppsvikten till kastraterna som lätt blir runda. Dvs Vidar på 35 kg med för mycket hull, får 350 gram (han får 150 gr fodax på morgonen och 200 gram på kvällen). Vittra med bra hull på 25 kg får torrisar på morgonen och 250 gram på kvällen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Vad jag har hört ska man inte blanda 2 foder. Inne på blandrashundar kan du läsa för o nakdelar o där ser du mer svar om just blanda foder. Jag ger mina hundar 1 gång per dag o det funkar bra. Utöver förskis får de märgben 3st i veckan jag beställer mindre ben. Sen får de rå kyckling varje dag till frukost belöningsgodis ibland då lever,kyckling eller blodpuddniggodis.
#2 Jaha där jag köper mitt fäskfoder sa dom att det går utmärkt att ge torrfoder och färskfoder…?
3 det sa itne tjejen där jag köper mitt foder, man ska akta sig för blanda foder eftersom hunden kan få överskott av något som sen itne är vidare bra för hunden. Det finns att läsa om detta inne på blandrashundar iFokus med har jag förmig iaf 
#4 Vad konstigt av henne att säga så när det inte alls är bra…

OM ett fullfoder innehåller det de ska, och inte mer, och ett annat oxå gör det, kan du ge 50% av det ena, och 50% av det andra, utan problem.
VÄLDIGT många draghundsfolk blandar färskfoder och torrfoder utan problem, ochb de har hårt arbetande hundar.
MVH Elin
Jag ringde och frågade på Klass förut och de sa också att det inte är några problem att blanda, med samma förklaring som i #6.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag ändrade faktiskt foder bara rakt av. Mest för att jag inte stod ut med min hunds fjärtar något mer. Men det gick bra, inga negativa reaktioner alls faktiskt. Han blev ganska omgående bra i magen.
Jag utfodrar min hund med Klass och han får ca 250g per dag, uppdelat på två mål. Detta är vad som rekommenderas för en hund på ca 10kg. Har dock en hund som är liite rund om magen, men det går åt rätt håll i alla fall.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
#8 Hur kan det stämma? Jag har en hund på 5 kg som äter 500 g på två dagar.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
6 och 7
Kanon bra att ni säger detta då kan jag med köpa torris senare då jag funderar på att ge frukost genom torrfoder fast som "arbeta" för maten ute under morgonpromenaden. Jag ger nordic po kommer köpa orijen dessa bör väl funka bra ihop?!

#8 och 9. Jag tycker det låter som att era hundar får mycket mat. Nu vet inte jag hur mycket klass och fodax skiljer sog åt, men här några exemåel:
Vidar, 35 kg (ska han väga, han väger säker 38 nu) får 150 gr fodax till frukost och 200 gram till middag. Detta är bantningsportioner, men han rasar inte i vikt av det. Han äter 1% av sin vikt på en dag.
Cora som borde väga 18 kg väger nog 20, hon äter 100 gr fodax morgon och kväll, dvs 200 gram.
Ubbe, STOR hane på ca 30 kg, slukar allt och är oftast tunn ändå, får 350 gram fodax till middag, antingen 5 dl torrisar på morgonen, eller 350 gram fodax. Han äter ca 2% av sin vikt, när han vilar eller bara rör sig lite. När han jobbar med drag får han mer.
Tikarna runt 20 kg med normal förbränning (långdistanshuskyn, så den är låg) äter ca 400 gram fodax dagligen när de vilar.
MVH Elin
Jag tycker 250g verkar vara ganska lagom när jag tittar på min hund. Han går ner i vikt sakta men säkert, vill inte att han ska gå ner för fort i vilket fall som helst. Fodax rekommenderar ju 220g för en hund på 9kg sen är det ju självklart individuellt hur lätt hundarna har för att gå upp i vikt, aktivitetsnivå osv.
Möjligtvis att jag kommer att få justera det senare och minska fodergivan lite när jag ser vilken vikt han stannar på med denna fodergiva, men som det är just nu så är det inte aktuellt.
Men jag vet inte vilket Fodax sort du ger dina hundar? Det påverkar ju också, men jämför man Klass och Fodax så är Fodax mer energitätt.
Så här ser näringsvärdet i TORRvikt för respektive foder ut:
Klass:
Protein 31%
Fett 17%
Kolhydrater 31%
Växttråd 3%
Aska (mineraler) 8% varav Kalcium 1% och Fosfor 1%
Omsättbar energi våtvikt 535kJ/100g
Fodax Ideal:
Protein: 31%
Fett: 24,6%
Kolhydrater: 27,7%
Växttråd: 2%
Mineraler: 4,5%
Omsättbar energi våtvikt 678kJ/100g
Tror inte att det är för mycket mat…
På KLASS hemsida står det att en hund på 5 kg ska äta 0.30 kg per dag.
Och det är väl 300 gram ?
Oj ja det har du rätt i. Undrar hur jag har tänkt då :P
Men som sagt jag ger min hund 250g per dag. Var hyfsat säker på att det rekommenderades för en hund på 10kg men ack så fel jag hade. Tror dock att skulle jag ge enligt Klass rekommendationer, dvs. 0,45kg/dag, då skulle nog min hund rulla fram :D
Får väl se om det blir aktuellt att justera i framtiden som sagt.
#14 Hehehe ,
Man ska ju alltid bedömma individuellt, din hund klarar sig säkert bra på 250 g.
Min vovve stannar kvar på sin vikt med sin fodermängd trots att hon väger ca. 5 kg. 
jag sökte efter fodax och fick fram denna tråd. Jag vill gärna höra lite vad folk tycker om fodax, jag har tänkt prova fodret då hundarna faktist inte vill äta VoH det är mellan prova detta foder eller köra åter igen på nordic fodret som jag vet dom äter.