Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 939 ggr
rosahalsband
0

..en fråga.

Att träna sin hund till attack, får man göra det privat? måste man göra det i en bruksklubb? eller får man inte göra det öht? Skulle vara intressant att veta :)

Michaela-N
0

Du menar till skydd?

Maja2
0

Varför träna sin hund till attack??

rosahalsband
0

#1,#2 ja, fast inte direkt till skydd, eller "vapen" mer så man vet där i bakhuvudet, och så man har ett mål med hunden, träna käkarna, träna upp musklerna, träna lydnad, allt sånt som följer med. Hunden ska ju inte attackera frivilligt öht när någon verkar hotfull och jag tyckte det var otroligt intressant, den ska veta skillnaden på kommando och "eget självförsvar" för den ska lyda sin förare helt enkelt.

rosahalsband
0

jag undrar bara helt enkelt om det är olagligt.

Maja2
1

Träna käkarna? Träna upp muskelaturen?  Finns väl massor med aktiviteter där man tränar upp muskelaturen på hunden och varför träna käkarna på sånt sätt??

Även om det är inte är olagligt, så låter det smått förbryllande och inte så genomtänkt.

Michaela-N
0

Jag förstår inte riktigt, inom bruksgrenen svenskskydd, eller som försvar?

[Ronon-m]
0

Det kommer för det första inte finnas någon seriös tränare som vill träna din hund eftersom du inte har något mål… Om du hittar en som gör det ändå så kan det bli farligt eftersom den personen troligtvis inte vet vad hen håller på med! Det finns inte heller någon anledning att "träna upp käkarna"… Det går väl inte ens?

Jag tränar skydd med min hund, för jag vill upp inom IPO och tävla henne i det… Anars är det bara dumt att träna det :)

rosahalsband
0

Seriöst, spelar ingen roll. Verkar inte vara någon här som kan svara på frågan, ja eller nej? det gäller en "överhuvudtaget" fråga, det kan betyda, ja du får träna inom bruks för försvar, eller nej, det är olagligt för en privat person att äga en hund som kan "attack på kommando".

Maja2
2

#8 Olagligt att träna sin hund till attack är det nog inte, däremot är det nog olagligt att använda det i skapt läge, om det inte handlar om Skydd, dvs i tävlingssammanhang.

rosahalsband
0

Skulle jätte gärna tävla med min hund, men hon är tyvärr blandras.. Så hon är…vad man nu ska kalla det, hunden jag själv tränar upp till saker innan hunden jag tävlar med (så jag vill ju prova på innan). Jag skulle aldrig använda "attack" kommandon i några lägen, det känns bara som en kul grej att träna upp. Träna käkarna kan man göra, träna att hålla fast saker och itne släppa osv. 

Kan gå off topic i min tråd, har hört att man kan tävla med blandraser, men inte vinna priser, stämmer det, eller hur fungerar det? Då syftar jag mer på lydnad och agility (inte utställning, vet att det finns blandrasutställning).

Maja2
0

Du kan tävla både lydnad och Agility med en blandras. Vad är det för raser i din hund?

rosahalsband
0

75% Schäfer 25% labrador. Som jag fått det förklarat till mig kan jag tävla hur mycket jag vill, men jag får aldrig vinna, och det jag "tävlar i" är för bara blandraser, och det är vad jag uppfatta det som lite mer som en lekstuga än en tävling.

Maja2
1

Men självklart kan du vinna !!!  och att du bara kan ställa upp i blandrastävlingar är ju bara bullshit :)

Maja2
1

Det finns så sjukt mycket du kan träna din hund i när det gäller både vardagligt och tävlingsmässigt och med den blandningen skulle jag definitivt inte rekommendera att blanda in något Attack!

rosahalsband
0

Det jag helst vill är inte lära "attack" utan förvränga all energi och "hotfullhet" hon uttrycker emot barn, och vända den emot folk som skulle kunna attackera mig, mer så hon fattar "jag får verka hotfull, men inte emot fel personer". För barn har aldrig någonsin gjort henne något fel.. Men agility är ju det jag vet att hon är intresserad av, men har hört "skräckhistorier" om folk som gått till brukshundsklubbar med blandisar och bara blivit mobbade rent av..

Mischa
0

Nej det är inte olagligt att träna något, det är däremot inte tillåtet för din hund att skada någon oavsett situation även om en angripande person säkerligen inte skulle anmäla det.

Problemet är väl för en novis att hålla en sådan hund "säker" utan att den agerar på eget bevåg eller riskerar att missförstå en situation.

≧◔◡◔≦

Maja2
3

#15 Agerar hon hotfullt mot människor överhuvudtaget, så lägg omedelbart ner tanken på attackträning!! En hund FÅR inte vara hotfull mot NÅGON, varken barn, vuxna, kriminella eller dårar.

Kolla på andra klubbar än brukshundsklubben då, om du hört skräckexempel därifrån. Finns många klubbar och intstruktörer där blandrashundar är Mer än välkomna.

rosahalsband
0

Jag vet om en kvinna som höll på att bli våldtagen, hennes hund hugg våldtäcktsmannen så han stack, hunden lever än och han fick hela skulden?

Hon agerar inte hotfullt, mer, ja stort och busigt med lite konstigt språk, men hon skulle aldrig aldrig aldrig någonsin bita någon (eller jag vet inte om vad som sker ifall någon skulle slå ner mig, men oskyldiga då). Men barn är unga (precis som hon) och spännande, så man vill ju hoppa upp och kramas och skälla för man vill springa med, dock förstår ju barn det som hotfullt, så hon får aldrig riktigt umgås med barn.

Maja2
0

i #15 skriver du att du vill förvränga all energi och hotfullhet hon uttrycker mot barn och vända den mot folk som skulle kunna attackera dig.

I #18 skriver du att hon inte agerar hotfullt ….

Du får lära din hund att man INTE hoppar upp på folk, vare sig vuxna eller barn

rosahalsband
0

#19 "hotfullt" skrev jag, menas; "uttrycker sig dumt och ser otroligt farlig ut fast är otroligt snäll och skulle aldrig skada någon". Hoppa upp på folk gör hon bara på de hon älskar mest, vilket jag alltid tyckt varit okej, Alltså mig, min pappa, min närmsta vän, och en barndomsvän, resten säger jag ifrån till, har alltid gjort, men barn är så hoppiga och glada och sprattliga, så hon blir helt vild i deras närvaro..

Mischa
3

Är hunden inte stabil eller trygg i sig själv är risken ännu större att den misstolkar situationer, samt att det inte är säkert att din hund kommer till ditt försvar även om du lärt den bita.

Jobba på att få en en hund som uppför sig civiliserat istället, samt att du kanske skall jobba på att själv känna dig trygg(?)

≧◔◡◔≦