Röntgen.
Nu kom nervositeten krypandes lite! Imorgon kl 13 ska Indra äntligen röntgas. Jag hoppas verkligen hon blir friröntgad… Och jag hoppas jag får reda på resultaten snabbt, så att jag inte kommer behöva sitta i flera veckor och vänta! :)
spännande, lycka till!
Det ska nog gå bra =) Lycka till och hoppas att svaren kommer så snabbt som möjligt =)
Lycka till imorrn! :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Tack så mycket! :)
Lycka till!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Vad kostar det att röntga? Är det höfter? Hoppas det ser fint ut :)
#5 Tack!
#6 det går på 1680. Men vi får rabatt på 15 %, eftersom vi gör det tillsammans med uppfödaren och andra syskon. Så det går på ungefär 1400-1500, är inte så bra på matte 
Det blir höfter och armbågar. Ja jag hoppas det också :)
#7. Tack för svar (hade precis suttit och diskuterat med sambon vad det kostade egentligen ^^)
#8 Så lite så :)
Lycka till, vi får hoppas på bra resultat! 
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
lycka till och hoppas hon blir friröntgad :) spännande att få göra hur det gick sen! :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Lycka till!:)
Ser att det är olika priser lite överallt i landet. Här kostar det 1100:-
Hur gick det idag förresten? mår Indra bra =)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#11 & #12 Tack! :)
#13 oj, det var billigt! Enligt pappa kommer det gå på 1370 kr… Det va visst 1610 kr i nomalpris, inte 1680 som jag sa.
Det gick bra! Dock ville hon inte som av sprutan hon fick. Dom sa att det brukar ta någon minut så ska det börja verka och dom "ramlar ihop" och tillslut somnar. Haha Indra tog det 10-15 minuter innan hon somnade, så det var lite konstigt. Hon var slö, men ändå vaken och uppmärksam, så ingen av veterinärerna förstod vad som hände, men så kan det tydligen bli med vissa ibland sa dom. Även en av systrarna blev det samma sak med, fast hon kämpade bara emot i 5 minuter. Men när hon väl somnade så sov hon djuuuupt! ;)Tyvärr fick jag inte vara med inne på röntgen eftersom jag var 5 månader för ung… Man skulle vara minst 18, och jag fyller 18 den 10:e Januari, så uppfödaren fick gå in med henne eftersom jag inte hade med mig någon ifrån min familj idag.
Enligt veterinären så kan jag nog få resultatet i slutet av veckan eller i början av nästa, för hon skulle skicka det nu med en gång. Så nu sitter jag som på nålar och väntar på resultatet! :)
Åhåhåhåååh.. fick du med dig plåtarna hem?
Eller till din mail eller nått? 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#15 Kunde man fått det?
För det visste jag inte, jag har inte ens fått se dom :/
Hoppas du får positiva resultat :)
Ja verkligen! :)
Indra vill ju inte sova, hon vill vara med och kolla så allt går rätt till ;) Hoppas det blir bra resultat! Synd att du inte fick med plåtarna hem, det är roligt att ha :)
MVH
Sofie
Kan man få ta med plåtarna hem alltså?
Jaa men gud ja, det får man!!! 
#19 Haha ja så är det nog, hon vill ha koll så att veterinären sköter sig ;) Ja jag hoppas det, längtar så tills jag fått se resultatet!
Kan man inte be att få dom mejlade till sig i efterhand tro? För isåfall kan jag ringa imorgon när dom öppnat och fråga ifall de kan mejla dom?
#22 Du kan ju fråga dom, ja har dom inte digitalt så jag vet inte hur det funkar. Du kan inte få mer än ett nej :)
MVH
Sofie
#23 Ja precis, jag ska ringa imorgon och kolla med dom :)
#24 Gör det :)
MVH
Sofie
Gör det 
Jag är supernyfiken o hade också gääärna sett plåtarna 
Jaa, men jag måste ringa imon! Hade ingen aning om att man kunde få med dom hem! Tusan, hoppas jag kan få dom i efterhand, så att det inte är försent på nått sett. Vill själv se dom!!
Fick du plåtarna?
#28 Oj det glömde jag skriv!
Jajamen! Dom skickas hem till mig genom posten så jag får dom nu snart :)
hoppas det blir ett bra resutlat :)
Vad synd, såg resultaten nu på hunddata… 
hur blev resultatet? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#31 Är helt förstörd…
#33 Nej … det där låter inte bra. Vad tråkigt!
Vad tråkigt.. :( hoppades verkligen att Indra skulle bli friröntgad
Usch vad tråkigt
Jätte ledsen för din och Indras skull!
Styrkekram!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vad blev resultatet? Har ju förstått att det inte var bra:/
Fruktansvärt tråkigt med dåligt resultat!
Men… Glöm inte att det är precis samma hund du alltid har haft, även nu då resultatet blivit dåligt på ett papper. Även om hunden lider av HD betyder det inte automatiskt att den kommer att få problem i livet. Bättre att ha det på papper så att man kan förebygga framtida problem! Yims halvbror har en D höft och han lever ett aktivt och friskt liv med agility - där han snart är champion. Då givetvis med regelbundna kontroller och rådfrågning hos vet och fysioterapeut.
Kram!
Mvh Emelie 
ånej, dåliga nyheter antar jag… :/
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Man kan fortsätta leva ett aktivt liv, men kanske ta det lite lugnare i viss fysträning (med tanke på att det även var fel på armbågarna) och alltid vara noga med uppvärmning, stretchning. Sakta ner på tempot lite, helt enkelt!
Indra är densamma och hon kommer ju älska att jobba lika mycket imorgon som hon alltid har gjort. Skillnaden är bara att nu VET du att du bör ta det lite lugnt med henne, så att det inte sliter i onödan. Utan röntgen hade du inte vetat något och därmed kanske belastat hunden i onödan. Det är ju faktiskt positivt, ändå :)
HD: D
ED: 1
Det som är problemet är att hon "lider" redan utav det. Hon har ramlat med bakpartiet under jogginrundor, hon kampar inte alls lika bra längre eftersom hon får ont när hon trycker till med bakbenen och släpper därför hellre, hon har det jobbigt under promenader och går lååååångsamt och bakom mig - samma med cyckelturen i förrgår, hon brukar alltid dra mig men nu fick nästan jag dra henne. Hon drar sig upp i soffan, hon har haltat lite från och till, lusten i träningen är mindre och hon är grinig… Hon lyfter ragg mot massa saker och är bara dålig. Har blivit mer och mer under en period nu. Och nu fattar jag ju varför, hon har ju ont… Så jag har lite att tänka på. Stackarn är ju bara 15 månader och redan så begränsad
Hon kan inte fortsätta hållas så här aktiv, hon får ont utav det. Men är det mindre aktivitet så är det elakt mot henne, hon måste få arbeta… Hon blir galen annars. Hon är ju en arbetsnarkoman, min prinsessa 
#41 ånej.. :( styrkekramar! men går det att lindra?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
41 ojojoj kanske var det pga detta hon även halta som unghund o man trode det var växtvärK :/ trist att hon redan visar såna symtomer som ramlar ursh ja det var inte roligt o höra.
#41 Men OJ är det så illa??!! DET var inte kul !! Jag kan förstå att du tidigare inte velat se det, varför du alltid sagt att allt verkar bra … men att hon varit sååå dålig, har du aldrig nämt?
#41 Ja
Det mesta har kommit nu den senaste månaden… Så det är nu som hon fått värken på "riktigt" verkar det som.
#42 Tack! Jag ska ringa uppfödaren imorgon och prata med honom och kontakta veterinär för att höra hur jag ska göra… Vet inte hur mycket man kan lindra eftersom hon redan känner smärtan :/
#43 Jaa, kanske det :/ Ja det va läskigt när hon gjorde det… men man har ju haft bortförklaringar på det mesta, men nu fatatr jag ju alla smågrejer hon visat mig under den sista tiden :(
#46 Tack… Ja, vår IPO dröm är bortblåst. Vi hade det verkligen framför oss, vi va på god väg, hon va GRYM i skyddet! :(
Tyvärr är väl schäfer en ras som är drabbad av dessa svagheter. Tråkigt för dig Ts. Jag känner med dig! Men det finns väl bra lindring för Indra att få, även om ni får lägga mycket av er träning och era mål åt sidan.
#48 Ja eller hur… hon mår ju inte bra om hon inte får jobba! Jag hoppas jag kan komma fram till nått med uppf. och veterinär!
#49 Ja tyvärr är den ju det :( Tack! Ja jag hoppas det. Ska köpa ett BOT täcke till vintern, tror det kan vara bra. Sen är ju simning, massage och glukosamin bra!
50 styrke kramar, jag hoppas att hon itne får så ont iaf inte än på flera år.
#51 Tack! Ont har hon redan, men jag hoppas inte att hon får ondare :(
#52 Men … ursäkta att jag undrar …. men bara för någon vecka sedan, så hoppades du, och trodde att Indra skulle bli friröntgad … Nu är det som att Indra skulle haft ont en tid och att du vetat om det.
#53 Hon visste ju inte om att det var höfterna.
52 oj alla redan
och de andra syskonen har bra höfter? för är det så är det ***** otur detta måste jag säga. annars får ufd se över lite vad man avlar på. Jag hoppas det går bra iaf för Indra hon är ju unghund än så du får träna lite mer muskler om höfterna. har du fått någon bra träningsplan hur du ska lägga upp detta, ska hon kanske opereras? ursh vad detta vart trist jag hade hoppas på ett bra resutlat 
#52 Hon visste ju inte att det var höfterna som gjorde det, nu vet hon ju.
MVH
Sofie
#55 Tyvärr var det flest C i kullen. Indra var den enda med D, men B var det bästa. En hade ED grad 2, annars hade alla ED 0 förutom Indra då.
Jättesynd, och konstigt, med tanke på att pappan hade A och mamman B. Men pappan var röntgad utomlands (tyskland antar jag) så det kanske blivit något fel vid avläsning/röntgen? 
(Jag har uppenbarligen inget liv!
)
Vad jobbigt för er! Hoppas ni kommer på någon lösning, tex rehabträning eller glukosamin, som kan ge henne lindring! Styrkekramar!
#54 och #56 Jag tycker åxå att det är fruktansvärt tråkigt , tro inte annat … absolut inte
Då kommer jag - och glädjedödar lite till då..
Tycker att det verkar lite naivt av flera av er att tro att hon kommer få flera år och ett långt liv bara man tränar rätt osv.. Om hunden är 15 mån, har markerat sen den var valp.. Men inget gjordes då, det röntgades inte eller något.. För det var "växtvärk".. När ska folk inse att det finns ingenting som heter växtvärk hos hundar!
När en valp haltar står något inte rätt till - då ska det kollas upp, och det helst igår! Annars missar man sånt här!
Jag tog bort Xoxie när hon va 2½ år, just pga det här, som många av er redan vet.
När det gått så pass långt att en ung hund markerar, och det tydligt.. Så pass tydligt att en 15 månaders unghund, faller ihop i bakdelen, drar sig upp för soffan, och inte ens vill kampa längre för hon måste skjuta ifrån med bakdelen.. Då har dom ont - ondare än vad vi tror, för Schäfrar är inga "gnäll-hundar", dom döljer det så långt det går!
Jag tror tyvärr inte att det finns mycket att göra mer än att underlätta för henne nu.. Köra på tills hon verkligen inte klarar mer.. Och att ta det lugnt och sätta en sån här hund i ett "sällskapsliv" vore ju nästan "djurplågeri".. 
Jag lider fruktansvärt med Hanna - just för att jag själv vet vilken väg och resa dom går till mötes nu.. Jag lider fruktansvärt med er, och det känns i hjärtat när jag ver hur mycket ni älskar varandra - hur bra ni passar ihop, och hur långt ni har kommit, men främst hur långt ni hade kunnat gå.. Jag är verkligen, verkligen, verkligen hemskt ledsen för Er skull Hanna!
Styrkekramar, i mängder!
#60 Väldigt brutalt och rakt på sak, men tyvärr är det väl mycket sanning i det också
. Bra att du verkligen vågar skriva det du tänker! Måste medge att jag gärna tippar på tår i sånna här trådar och är lite väl hoppfull ibland. Jag beklagar verkligen förlusten av din Xoxie. Synd att de ska vara så otroligt sönderavlade, ibland önskar jag bara att hela mänskligheten skulle dö ut! Världen skulle definitivt vara en bättre plats utan oss.
¤61 Nämän … visst finns det väl 'ändå nåt annat än att önska att hela mänskligheten ska dö ut???
#61, Visst är det väl lite brutalt, ärligt och rakt på sak..
Men jag anser att man gjorde fel när Indra var valp och inte stod på sig och röntgade henne.. Utan trodde på det sedvanliga skitsnacket om att det var växtvärk.. Detta är bara ännu ett bevis på att växtvärk inte existerar!
Jag är inte den som tippar på tårna i när det kommer till sånt här.. För allt för ofta lindar folk in sina åsikter i både bomull och silkespapper.. Och vem får lida för det? Jo, hunden.. För att saker o ting inte tas på allvar.
Tack för din tanke, det värmer!
Håller verkligen med dig.. Ju mer jag ser av människan.. Ju mer hatar jag den.. Tyvärr!
Som sagt.. Jag må vara hård, brutal.. Men ÄRLIG.. Då jag vet vilken fruktansvärt jobbig väg dom har att vandra nu.. Då jag själv har vandrat den..
Men som sagt, jag beklagar verkligen från djupet av mitt hjärta, det här är inget man önskar ens sin värsta fiende.. För det är fruktansvärt hemskt att se sin hund sakta "falla sönder" framför ögonen på en. Som sagt, jag lider verkligen men Hanna och Indra!
Mina varmaste tankar går till er!
Åh, fick världens magomvridning när jag läste resultatet eftersom jag var helt säker på att hon skulle gå fri. Jag lider verkligen med er!
Alla våra tankar går till er! *styrkekramar*
Styrkekramar i mängder!!!
Även lilla jag får skicka iväg en mängd styrkekramar..
Tack för alla kramar! :(
Jag och Sophie har pratat en massa över facebook om detta, och hon vet hur mina tankar har vandrat, därför kan hon skriva det här också. Jag kommer imorgon ringa upp en ortoped och kolla vad dom tycker, om vi ska komma eller ej.
Jag kommer köra mycket simning, glukosamin, BOT täcke på vintern och jobba upp muskulatur på henne. Att sluta aktivera henne kommer förstöra henne mer eftersom det behövs muskler för att hon ska hålla så länge det går… Idag har inte inte visat ett enda teckan på smärta när vi träffat uppf. som har testat henne och tittat på benen. Hon hade ingen smärta på något sett (vad vi märkte, hon kan ju stänga av sin smärta), men jag måste ju ändå jobba på ett sätt som gör att den inte kommer dyka upp på så lång tid som möjligt, så därför kommer jag göra ett besök hos en ortoped.
Det att hon har dragit sig upp i soffan, har varit helt naturligt. Jag är van vid Ozzi som hoppar upp, medan Indra går upp. Så där hade jag tänkt fel. Sen att hon släpper i kampen är troligtvis att det gör ont i bakbenet när hon tar i så och rycker som hon gör… Under promenaderna vet jag inte än, det kan vara att jag faktiskt varit så sträng i koppelgåendet att hon ska gå lugnt och sakta - plus värmen - som gör att hon går långsamt. För på kallare dagar går hon också snabbare…. Men jag ska ge henne en ärlig chans och jobba upp muskulatur, besöka ortoped och känna efter hur långt jag kommer jobba med henne. Operation har jag redan bestämt mig för att inte göra, det kommer enligt mig ta mer än det ger. Hon kommer ha ont ändå, behöva rehab, medecin osv… Så den dagen en veterinär säger att det enda som kan hjälpa henne är en operation, så kommer hon få somna. Men vi ska försöka först, helhjärtat med all vår energi. Och jag ber för att hon ska klara detta, och hålla i alla fall några år till… Det ända jag tänker på nu är henne höfter, och jag är rädd för att veta att hon sakta kommer falla sönder, precis som Sophie säger, och det är ju tyvärr sant.
Jag kommer inte gå så långt att hon får problem i vardagen och känner smärta dagligen… Säger ortopeden att hon har en smärta som jag inte kan jobba bort, så kommer jag ta ett beslut, som bara är för Indras skull, hur nedbrytande det än kommer vara för mig.
#68 Jag känner så för dig och Indra! Jag kan inte tänka mig hur jobbigt och hemskt det måste vara. Det märks verkligen att du tänker på hennes bästa och jag tvivlar inte en sekund på att du kommer ta det jobbiga beslutet när det väl kommer. Hoppas att du kan tänka bort det här hyfsat i alla fall så att den tiden som ni faktiskt har tillsammans kan bli helt underbar och inte förföljd av det här mörka molnet.
Än en gång, jag beklagar verkligen. Detta borde inte ha hänt dig och Indra!
#69 Tack för stödet! Jag fick ju reda på det igår, så det hänger fortfarande över mig…. Men jag kommer tänka mindre på det negativa snart hoppas jag, och bara börja tänka på hur vi ska ta oss igenom det och hur Indra ska må så bra som det bara går! Kurser och tävlingar var planerade nu i Augusti och September, men det läggs åt sidan nu tror jag… Vet ännu inte om jag kan köra på med lydnaden eller om det kommer förstöra henne snabbare.
Fy jag beklagar verkligen. 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Usch vad tråkigt :(
#71 Tack för tanken! "/
#72 Ja varkligen :(
Ett knapptryck in på hunddata, och hela vår framtid krossades och blåstes bort. Hela min glöd är just nu borta, och jag kan knappt titta på min tös utan att tänka; "hur länge kommer du stanna hos mig?" För jag vet ju att hennes liv är förkortat… Jag kanske överdriver, det kanske inte är så dåligt med henne som jag tror just nu, vad vet jag? Ingenting känns det som just nu. Men det känns verkligen riktigt jobbigt, det kom som en käftsmäll…
#73 Jag förstår din känsla, jag har haft samma känsla som du och det är minst sagt förj*vligt. Jag hoppas verkligen att det går att hålla i schack så ni kan fortsätta träna och arbeta tillsammans.
MVH
Sofie
Det släpper snart, så fort jag smällt det! Snart är jag lika positiv som jag brukar vara… Annars tvingar jag mig att bli det, för Indras skull :)
Låter bra!
MVH
Sofie