Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1510 ggr
[madelaine]
0

Kortison till ormbiten hund?

Hej!

(Skrev ett likadant inlägg på Blandrashundar.ifokus, men humpar in det här också…)

Vi ska åka iväg till landet i helgen, och eventuellt lämna vår lilla plutt där hos svärföräldrarna i en vecka för lite "semester".
Jag är såklart orolig och "hönsmammig" och går igenom allt från hur mycket mat vi ska ta med till vart närmsta veterinär finns, OM det skulle hända nåt.

Nu till min fundering - Kortison. Har hört allt från att man aldrig ska ge det till att man alltid ska ge det. Varierar tydligen beroende på vilken veterinär man frågar, och det gör mig lite lätt frustrerad.

Bör man, eller bör man inte ge det om hon skulle råka bli ormbiten?
Någon som har erfarenhet i frågan kanske kan råda?
Vart hittar jag kortison? På apoteket? Läste nånstans att det finns "ormkit" att köpa, men det stod inte vart man köper det.

Lathundarna
0

Många veterinärer säger att de inte vill att man ska ge kortison eftersom de då måste vänta med att ge annan (bättre) medicin till hunden innan kortisonet börjar gå ur kroppen. Med andra ord kan det ta tid innan de kan hjälpa hunden, och tid kan vara dyrbart. Det bästa man kan göra när man ska åka nånstans är att ringa och prata med den veterinär man kan tänkas komma att behöva vända sig till om något trist inträffar och hunden behöver vård, för att se vart de står i frågan. Kortison får du utskrivet av en veterinär.

[Doglovers]
0

Jag kan bara ge dej råd att kontakta en veterinär och rådfråga där. Det är ju lite si och så med hur man ska göra. Förklara situationen så får du se vad du får för svar där.

vallhund
0

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normer-av-medicinsk-karaktar/Norm-om-behandling-av-ormbett-hos-hund/

Det är serum man inte kan ge till hund som fått cortison, o andra sidan ges det yttest sällan, det är cortison, smärtstillande o antiinflammatoriska de behandlar hunden med, smärstillande i form av antiinflamatoriska kan man heller inte ge till hund som äter cortison.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Letfors
0

Om något skulle hända, så åker man deräkt in till vet och det är mycket bra att ringa och förvanna dem att man kommer så de kan förbereda allt, då kan man passa på och fråga om de vill att man ger kortison, (om man har det hämma)

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

[madelaine]
0

Tack för svaren!

Jag ringde runt till ett lite olika veterinärer i fredags för att få lite råd, och de jag pratade med sa att man normalt sett kan/bör ge kortison om det är mer än en timmes resväg till veterinär, men att det viktigaste är att hunden håller sig lugn och stilla, och tas till veterinär så snart som möjligt. Det stämmer rätt bra överens med svar jag fick i andra trådar här på iFokus.

Slapp olyckor i helgen, och det visade sig att det inte var lika långt till närmsta veterinär som jag trodde, så då vet jag det till nästa gång :)