Träna gamla hundar?
Kan man lära en 8 årig hund nya tricks?, i så fall, hur kan man lära hunden komandot "ligg ner" på ett lätt sätt?
Ja det kan man. Jag har tränat en hund som är 10 år och hon är jätteduktig. Lite seg bara men hon lär sig fort ändå.
Ligg ner lärde jag lättast in genom att ta en godis i handen, föra ner den mellan framtassarna. Sedan la jag in kommandot "ligg". När hon kunde kommandot så tog jag bort godisen och gav kommando, la hon sig direkt så fick hon godis.
Kanske ska tilllägga att hunden jag tränade inte hade tränat i hela sitt liv (hon kunde knappt sitt) men hon förstod nästan direkt ändå!
Klart du kan lära en 8 årig hund saker!
Det är nu när min hund snart fyller 9 som jag tränar mycket med henne, hon är i den bästa tiden av livet och älskar att träna! :)
Allt handlar om hur mycket du kan motivera en hund. Äldre hundar är inte sämre än de yngre på att lära sig nytt, möjligtvis mer eftertänksamma och inte lika "lättlurade" 
Ja absolut! Jag lärde min 9-åring Pang (lägga sig på sidan). 
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#1 När ja lägger godiset mellan fram tassarna så tittar hon bara ner och om jag då tar bak godiset mot mig för att hon ska lägga sig och försöka få tag i godiset på det sättet så reser hon sig bara och försöker få det xS, hur ska jag göra så att hon förstår?, hon älskar bollar, kan man locka henne på något sådan sett med en boll så att hon lägger sig?
#5 Har du testat att göra samma sak med en boll istället? Och när hon lägger sig så belönar du med bollen.
Annars kan man ju vänta tills hunden lägger sig självmant och belöna när hon gör det för att sedan lägga in ett kommando. Mycket så har jag tränat med min hund, väntat ut helt enkelt och då förstår han snabbt.
#6 Så ska jag hålla i bollen och inte säga något till henne förrens hon lägger sig, då jag ger henne en godisbit och sedan säger komandot "ligg" och sedan så upprepar jag det tills hon inte behöver en boll till att lyda mitt komando?, Hur långt tid tog det för dig att lära din hund ligg?
Jag mena *då jag ger henne bollen och sedan säger komandot.
# Ja så gjorde jag iallafall (fast med godis eftersom min hund gillar godis mer). Fast jag la in kommandot efter att jag hade berömt 5 gånger. Efter att hunden hade lärt sig kommandot (behövde säga det 3-4 gånger) så flyttade jag upp bollen, alltså höll den i ena handen medan jag visade med den andra. Med den äldre hunden behövde jag göra handrörelser för att hon skulle förstå, men jag kunde ändå ha bollen i handen jag inte använde.
För min hund tog det ungefär 10 minuter att lära sig ligg. För den "gamla" hunden tog det kanske en halvtimme (tog mycket pauser).
Om man ska lära hunden vakertass, (det ända komandot hon kan är sitt) ska jag be henne sitta och sen ta upp hennes tass och säga vaker tass och sen ge bollen, för om ja låter bli så kommer hon bara att sitta och sedan tappa intresse xS
#10 Ja, man får testa sig fram lite vad som funkar bäst för just den hunden. Men testa att göra så som du skrev. Vill hunden inte göra något självmant så är det ju bra att man hjälper hunden att förstå.
haha, ok tack!
Det viktigaste är att förstå att man får det man belönar. Det hunden känner att den blir belönad för, kommer den att vilja utföra. Då gäller det att reda ut vad just DEN hunden ser som belöning, och sen använda det :)